جستجو

به گزارش معدن رسانه و به نقل از مس پرس، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس با بیان این‌که تولید حداکثری از استخراج، کنسانتره، کاتد و… و تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی مس محور اول افزایش کارآمدی شرکت مس در زمان تحریم‌‌هاست، گفت: بر این اساس شرکت مس تا پایان دی‌ماه با ۴ درصد افزایش نسبت به برنامه موفق به تولید بی‌سابقه یک‌میلیون تن کنسانتره مس شد.
وی با اشاره به دیگر رکوردهای تولیدی شرکت مس در طول این مدت گفت: در طول ۱۰ ماه گذشته و برای نخستین بار در طول تاریخ شرکت مس، این شرکت با ۱۱ درصد افزایش نسبت به برنامه ۱۷۸ هزار و ۶۰۰ تنی موفق به تولید ۲۰۰ هزار تن کاتد مسی شد.
به گفته عبدی این میزان تولید کاتد حاصل عملکرد ۲۵۸ هزار تنی آند کارخانه ذوب بوده است؛ به‌طوری‌که بررسی عملکرد کارخانه ذوب نشان‌دهنده رشد ۱۹ درصدی تولید آند طی ۱۰ ماه است.
وی همچنین افزود: عملکرد تولید مس محتوی معدنی شرکت مس نیز در طول این مدت نشان‌دهنده رشد ۴ درصدی است. شرکت مس طی این بازه زمانی موفق به تولید ۲۴۵ هزار و ۱۰۰ تن مس محتوی معدنی نسبت به برنامه ۲۴۴ هزار و ۶۸۰ تنی شد.
مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۹۷ گفت: محور دوم افزایش کارآمدی شرکت مس در شرایط تحریم، طرح‌های توسعه‌‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران است. در این راستا کارخانه جدید تولید اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه در اسفندماه سال جاری با ظرفیت تولید سالانه ۶۱۰‌‌‌هزارتن اسیدسولفوریک وارد مرحله بهره‌برداری و راه‌اندازی می‌شود.
وی افزود: به‌علاوه کارخانه قبلی اسید سولفوریک نیز توسعه یافته و تولید آن به ۳۰۰‌‌‌هزارتن ظرفیت افزایش پیدا کرده است. کارخانه اسید خاتون‌آباد نیز با ظرفیت سالانه ۶۰۰‌‌‌هزارتن در پایان سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی می‌شود. به‌طورقطع، این اقدامات شرکت مس را به ‌سمت صنعت سبز سوق خواهد داد.

به گفته عبدی تأمین زیرساخت‌های انتقال اسید به بنادر، خرید واگن‌های مورد نیاز برای حمل اسید، امضای قراردادهای منطقه‌ای در کنار اسکله و نیز مشخص شدن محل مخازن در بنادر و منطقه آزاد از مهم‌ترین اقداماتی است که برای فروش و صادرات اسیدسولفوریک انجام شده است.
وی همچنین پروژه‌های درآلو، دره‌زار، چاه فیروزه و دره زرشک را چهار پروژه دارای ارزش‌افزوده در حوزه تکمیل زنجیره تولید معدن عنوان کرد و افزود: بخش بزرگی از اقدامات شرکت مس در راستای تامین کنسانتره کارخانه‌های ذوب، چهار طرح یادشده هستند. این طرح‌ها علاوه بر سودآوری در شرکت ملی مس باعث افزایش تولید کنسانتره کشور و تولید آند بیشتر و در نهایت افزایش کاتد به میزان ۱۰۰‌‌‌هزارتن خواهند شد.
به گفته مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس طرح درآلو با ظرفیت تولید ۱۰۰‌‌‌هزارتن کنسانتره با استخراج سالانه ۷‌‌میلیون‌‌‌‌تن خاک سولفور تا پایان سال آینده راه‌اندازی می‌شود. برای طرح دره‌زار نیز ۱۵۰‌‌‌هزارتن ظرفیت تولید کنسانتره پیش‌بینی شده است. طرح اولیه این معدن مشخص، قراردادها کامل و تجهیز کارگاه‌ها آغاز شده‌ است.
وی همچنین گفت: برنامه راه‌اندازی کامل کارخانه فرآوری معدن چاه فیروزه هم برای سال ۱۳۹۹ تعیین شده و مقرر شده است این معدن ۷‌‌میلیون‌‌‌‌تن خاک سولفوری و ۱۰۰‌‌‌هزارتن کنسانتره تولید کند. در معدن دره زرشک استان یزد نیز مقدمات شروع کار فراهم و مشکل معارضان نیز تا حدودی برطرف شده است. در طرح اولیه این معدن مقررشده حدود ۵٫۵‌‌میلیون‌‌‌‌تن خاک سولفوره و ۷۵‌‌‌هزارتن کنسانتره تولید شود. خوشبختانه تجهیزات مورد نیاز این طرح نیز خریداری و زمان راه‌اندازی آن پایان سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.
مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس سومین محور برنامه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در شرایط تحریم را بومی‌سازی خواند و گفت: در زمان تحریم اول، شرکت ملی مس برای بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز تلاش زیادی انجام داد؛ به‌طوری‌که در اوج صدور قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران، شرکت ملی مس دو کارخانه تغلیظ را در سونگون و سرچشمه افتتاح کرد. علاوه بر این، تکمیل بخش اعظم کارخانه ذوب سرچشمه در زمان تحریم انجام و سال گذشته افتتاح شد.
وی افزود: در حال حاضر شرکت ملی مس بیش از ۱۵‌هزار قطعه ساخت داخل در اختیار دارد. از این میزان حدود ۶‌هزار قطعه در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ (اوج تحریم‌ها) بومی‌سازی شده که برای راه‌اندازی کارخانه‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. در این زمینه، صنایع تولیدکننده داخلی نیز تا حد زیادی فعال شدند. در حال حاضر نیز بومی‌سازی و اتکا به تمام سازندگان داخلی یک محور است.
عبدی ادامه داد: مقوله دیگر در شرکت ملی صنایع مس ایران، برای افزایش کارآمدی شرکت مس استفاده از تجربیات بزرگان و گذشتگان است. اکنون دیگر فرصت آزمون و خطا نیست، بلکه باید از تجربیات گذشتگان به‌خوبی درس گرفت و نکات مثبت را برای ادامه راه تولید به‌کار بست. در این رابطه باید تصمیمات به‌سرعت اتخاذ شوند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.