جستجو

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه طی سال جاری این شرکت موفق شد سبد محصولات صنعتی خود را از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش دهد، گفت: مطابق بررسی های صورت گرفته کشش بازار ریل کشور سالانه ۱۰۰ هزار تن است و حتی با توسعه و اجرای خطوط ریلی به نظر می رسد در سال های آینده نیاز کشور به ریل بین ۷۰ تا ۶۰ هزار تن برسد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از معدن نیوز، معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه طی سال جاری این شرکت موفق شد سبد محصولات صنعتی خود را از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش دهد، گفت: مطابق بررسی های صورت گرفته کشش بازار ریل کشور سالانه ۱۰۰ هزار تن است و حتی با توسعه و اجرای خطوط ریلی به نظر می رسد در سال های آینده نیاز کشور به ریل بین ۷۰ تا ۶۰ هزار تن برسد.

مهرداد تولائیان با اشاره به اینکه امروز یکی از نقاط قوت ذوب آهن تولید ریل بوده که موجب سودآوری شرکت شده است، اظهار کرد: سیاست گذاری و برنامه بلندمدت ذوب آهن این است که بتواند در سبد تولید خود محصولاتی با ارزش افزوده بالا مانند ریل و محصولات صنعتی همچون فولادهای ۷۰ کروم۲، آرک ها و ریل های معدنی، ورق سازه های را تولید کند.

وی به بیان اینکه ذوب آهن به جای محصولات ساختمانی همچون میلگرد و تیرآهن به سمت محصولات صنعتی پیش رفته است، تصریح کرد: طی سال جاری شرکت ذوب آهن در سبد تولیدات خود موفق شد سبد محصولات صنعتی خود را از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش دهد و به دنبال حفظ آن تا پایان سال هستیم.

*به دنبال تولید محصولات با ارزش افزوده بالا هستیم

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه در برنامه داریم سال به سال میزان تولید این محصولات را در سبد خود افزایش دهیم تا ارزش افزوده بالاتری کسب کنیم، ادامه داد: با وجودی که در کشور محدودیت های مواد اولیه و انرژی وجود دارد، در کنار کمیت محصولات باید به سمت افزایش کیفیت محصولات تولیدی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه البته ذوب آهن در حوزه صادرات نیز فعال است و بین ۴۵ تا ۵۰ درصد محصولات این شرکت صادر می شود، اظهار کرد: در خصوص ریل اما، با توجه به نیازهای داخلی، همچنان فضای موجود تاکید بر تامین نیاز ریل داخل دارد تا مجوزی برای واردات ریل به کشور صادر نشود.

*تعهدات ذوب آهن در بازار تنها برای مختص ریل نیست

تولائیان توضیح داد: با توجه به اینکه امسال آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم است، به شدت پیگیر پروژه های ریلی است و خوشبختانه فضای خوبی برای تولید ریل در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به تعهدات موجود در بازار نیز، گفت: تعهدات ذوب آهن در بازار تنها برای مختص ریل نیست و تیرآهن های سنگین نیز در کارگاه تولید ریل، تولید می شود.

*تولید ماهانه ۱۰ هزار تن تیرآهن سنگین ذوب آهن

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد تیرآهن های سنگین کشور توسط ذوب آهن تولید می شود، گفت: با توجه به این موضوع نمی توان تنها اقدام به تولید ریل کرد و ناچاریم مجموعه ای از محصولات را با توجه به سفارشات و تعهدات خود تولید کنیم.

وی تاکید کرد: اگر ذوب آهن به شرایطی دست یابد که دیگر نیاز به تولید تیرآهن سنگین داخل نباشد، می توان تمام وقت خود را به تولید ریل اختصاص دهیم.

تولائیان با بیان اینکه طبق قراردادهای موجود ماهانه ۱۰ هزار تن تیرآهن سنگین توسط ذوب آهن تولید می شود، اما نیازهای موجود در بازار ماهی ۸ هزار تن است، گفت: با توجه به قرارداد یکساله ذوب آهن در تامین تیرآهن های سنگین، تا ۶ ماهه نخست سال آینده نیز روند بازار همین گونه خواهد بود.

*کشش بازار ریل کشور سالانه ۱۰۰ هزار تن است

وی درباره تفاهم نامه های جدید تولید و فروش ریل توسط ذوب آهن، اظهار کرد: پیشتر نیز پیش بینی شده بود که قرارگاه خاتم الانبیا درخواست ریل از ذوب آهن داشته باشد.

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء تاکنون یک محموله ۱۰ هزار تنی ریل از ذوب آهن دریافت کرده است، اما پیش از این اعلام کرده بود که تا نزدیک ۱۰۰ هزار تن به ریل نیاز دارد، بنابراین ذوب آهن با پیش بینی این موضوع در برنامه های خود، قرار است محموله ۹۰ هزار تنی ریل را تا نیمه نخست سال آینده تحویل قرارگاه خاتم النبیاء دهد.

وی درباره اینکه آیا ذوب آهن به دنبال توسعه کارگاه برای تولید بیشتر ریل است، اظهار کرد: باید توجه داشت که اگر در طول سال تنها بر روی یک محصول همچون ریل، تمرکز کنیم به مرور زمان بازار آن از بین خواهد رفت، چراکه مطابق بررسی های صورت گرفته کشش بازار ریل کشور سالانه ۱۰۰ هزار تن است و حتی با توسعه و اجرای خطوط ریلی به نظر می رسد در سال های آینده نیاز کشور به ریل بین ۷۰ تا ۶۰ هزار تن برسد.

*برای تامین ریل قطارهای شهری اعلام آمادگی کرده ایم

تولائیان همچنین با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان نسبت به تامین ریل خطوط مترو نیز ورود کرده است، توضیح داد: ذوب آهن اصفهان ۳ هزار تن ریل مورد نیاز مترو بهارستان را تولید و تامین کرده است.

وی درباره تامین ریل مورد نیاز خط دو مترو اصفهان نیز، اظهار کرد: صحبت هایی در این باره انجام شده است، اما هنوز پای تفاهم نامه نرفته ایم، البته ذوب آهن آمادگی خود را اعلام کرده که در تامین ریل این پروژه مشکلی ندارد.

*برای واردات ریل باید از ذوب آهن استعلام بگیرند

به گفته معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان، این شرکت با برگزاری جلسه با تمام متروهای کلانشهرها همچون اصفهان، تهران، مشهد، شیراز و …، امکانات تولید ریل خود را به آنها معرفی و اعلام آمادگی کرده است تا هر زمان که نیاز به ریل برای پروژه های خود دارند، از ظرفیت مجموعه ذوب آهن اصفهان بهره ببرند.

وی توضیح داد: البته وزارت صمت در نامه ای اعلام کرده است که هر بخشی که تمایل به واردات ریل دارد، پیش از این کار از مجموعه ذوب آهن اصفهان استعلام کند و در صورت نداشتن توان تولید از سوی این شرکت، مجوز واردات ریل صادر شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.