جستجو

تحلیلگر ارشد بین‌المللی مواد معدنی و فولاد معتقد است سال ۲۰۲۰ یکی از پرتنش‌ترین سال‌ها طی ۲دهه اخیر بوده و شیوع ویروس کرونا نیز یکی از دلایل اصلی و مهم این امر است که حتی تاثیرات آن از جنگ نیز بیشتر نمود داشته، اما با کنترل این ویروس در سطح جهان، به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۱ میلادی، سالی خوب برای بازار فلزات بوده و ما نیز شاهد تغییرات ملایم قیمتی خواهیم بود.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایراسین ، کیوان جعفری طهرانی در این باره گفت : چین اولین کشوری بود که در دسامبر۲۰۲۰ درگیر شیوع ویروس کرونا شد و از فوریه و ژانویه ۲۰۲۰ این ویروس، شیوع جهانی پیدا کرد و طبق اطلاعات موجود در کشورمان ایران نیز از ابتدای اسفند سال گذشته اطلاع رسانی درخصوص شیوع کرونا انجام شد.

به گفته وی، شیوه ویروس کرونا به طور طبیعی بیشترین تاثیر را روی کاهش قیمت مواد معدنی، فولاد و فلزات و کل کامودیتی‌ها داشت. زیرا چین به عنوان دومین اقتصاد جهان و بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده موادمعدنی، فولاد و فلزات دنیاست که با شیوع کرونا بسیاری از فعالیتهای آن در این حوزه تحت تاثیر قرار گرفت، با این حال این کشور اواخر ماه می میلادی توانست روند کنترلی روی این ویروس داشته باشد و جلوی شیوع بیشتر آن را همزمان با نشست کنگره خلق چین بگیرد. در واقع همزمان با این نشست تصمیماتی گرفته و ترسیم شد تا ظرف۳ماهه دوم سال ۲۰۲۰ ویروس را از جهات مختلف به ویژه شیوع آن کنترل کنند تا در پایان ۳ماهه ۲۰۲۰ جشن برداشتن ماسک گرفته شود که این اتفاق رخ داد.

جعفری طهرانی با بیان این مطلب در ادامه افزود: بنابراین به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۱ میلادی، سال بسیار خوبی برای فلزات و مواد معدنی باشد، اما روندکاهش و افزایش قیمت‌ها بسیار ملایم‌تر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

این تحلیلگر ارشد بین‌المللی مواد معدنی و فولاد با بیان اینکه اتفاق هیجانی در خصوص قیمت سنگ‌آهن، فولاد و مس ۸هزاردلاری در سال ۲۰۲۰ رخ داده، در ادامه افزود: نشست کنگره خلق چین که در ماه مارس طبق برنامه قطعا برگزار خواهد شد ( نیمه اسفند امسال) تصمیم‌گیری‌های دقیقی در خصوص بازار فلزات گرفته خواهد شد و بعد از این نشست در ماه آوریل( بعد از تعطیلات نوروز ایران در سال ۱۴۰۰) بازار تاحدودی متعادل خواهد شد.

به گفته وی، افزایش قیمت طی ۱۱ تا ۱۷ فوریه ۲۰۲۱که جشن شکوفه های چین است(۲۳ تا ۲۹ بهمن) و احتمالا هفته قبل از تعطیلات چین طبق روال هر ساله رخ نخواهد داد و۲هفته بعد از این جشن شکوفه ها و سال نو چین، کنگره سالیانه خلق چین برگزار خواهد شد؛ ۲ هفته بعد از این رویداد نیز پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت‌های بوجودآمده به حالت قابل قبول و نرمال برسد.

جعفری طهرانی معتقد است در ایران نیز باید به این شرایط توجه ویژه شود و دولت نیز راهی در پیش گیرد که در کنار اجرای شیوه نامه جدید به مقوله صادرات نیز پرداخته شود. در واقع ایران باید حداکثر استفاده از صادرات را در این ۳ ماه پایانی سال ۹۹ داشته باشد.

گفتنی است با شیوع ویروس کرونا در دنیا، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری در جهان تحت الشعاع این اتفاق قرار گرفت و در بسیاری از موارد باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل و یا کاهش میزان تولید صنایع مختلف شد. اما با کشف واکسن برای درمان و کنترل این بیماری، انتظار می رود کم کم شرایط به حالت عادی بازگردد و اقتصاد و صنعت کشورهایی که از شیوع این ویروس ضربه خوردند، مجددا احیا شوند.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.