جستجو

بررسی آخرین آمار مربوط به صنعت فولادسازی نشان می‌دهد که در ۵ ماه نخست امسال، اگرچه تولید فولاد رشد ۱۷ تا ۲۱ درصدی داشته اما در مقابل صادرات با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.


بررسی آخرین آمار مربوط به صنعت فولادسازی نشان می‌دهد که در ۵ ماه نخست سال جاری، پنج میلیون و ۱۸۱ هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و… تولید شده که نسبت به چهار میلیون و ۲۹۶ هزار تن تولیدی طی پنج ماهه نخست ۱۴۰۰، رشد ۲۱ درصدی را تجربه کرده است.
البته در بخش صادرات شاهد کاهش صادرات این محصول بودیم به گونه‌ای که در ۵ ماه امسال یک میلیون و ۱۸ هزار مقاطع طویل فولادی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.
همچنین در این بازه زمانی ۳ میلیون و ۸۷۲ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱ درصد رشد را تجربه کرده است؛ با این حال در بخش صادرات این محصول (۱۴۸ هزار تن) شاهد کاهش ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم.
در مجموع ۹ میلیون و ۵۳ هزار تن محصولات فولادی تولید شده که هر یک ۲۰ درصد بیشتر از میزان تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته است. همچنین در مجموع صادرات کل محصولات فولادی با افت ۱۷ درصدی مواجه بوده است.

میزان تولید اقلام فولادی در ۵ ماه نخست ۱۴۰۱

همچنین در بخش مربوط به شمش فولاد (فولاد میانی) نیز شاهد تولید ۱۲ میلیون و ۶۵۱ هزار تن محصول بوده ایم که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۷ درصدی یافته است، با این حال ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار تن از این محصول صادر شده که بیانگر کاهش ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.
در ۵ ماه نخست امسال ۱۴ میلیون و ۶۵۳ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده که رشد ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است. البته در بخش صادرات این محصول (۲۱۳ هزار تن) شاهد افت ۵۷ درصدی بوده ایم.

واردات و صادرات اقلام فولادی در ۵ ماه نخست ۱۴۰۱

به اعتقاد کارشناسان از جمله دلایل کاهش صادرات فولاد می‌توان به وضعیت بازار جهانی فولاد و کاهش تقاضا برای فولاد در مناطق مختلف دنیا اشاره کرد که در مجموع موجب کاهش تجارت جهانی فولاد شده است.
همچنین در مورد عامل داخلی کاهش صادرات فولاد نیز باید به اجرای بخشنامه وضع عوارض بر صادرات فولاد خام و محصولات فولادی تا ابتدای خرداد امسال اشاره کرد که طبق گفته تولیدکنندگان، موجب شد صادرات فولاد برای واحدهای تولیدی توجیه اقتصادی نداشته باشد.

منبع: مهر

.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.