جستجو

رکود به دلایل مختلفی از ابتدای سال تاکنون دامن بازار فولاد ایران را گرفته است و نسبت به سال‌های گذشته دیگر خبری از خرید و فروش این محصولات در فصل گرم تابستان نیست. یکی از مهم‌ترین دلایل رکود بازار محصولات فولادی، اشباع ساخت‌وساز و مسکن است. با توجه به گران شدن بیش از حد مصالح ساختمانی و افزایش هزینه‌‌های ساخت‌وساز، دیگر ساخت‌وساز برای سازندگان همراه با توجیه اقتصادی نخواهد بود. از سوی دیگر نیز مصرف‌کننده به علت کاهش قدرت خرید، توان خرید مسکن ندارد، به همین دلیل این بازار در رکود بیش از گذشته به‌‌سر می‌‌برد.
البته در این زمینه اگر قیمت‌ها تا حدی متعادل شود و به ثبات لازم برسد، ممکن است که تا حدی رونق به این بازار برگردد. البته باید به این موضوع توجه کرد که ساخت‌وساز و مسکن سهم مهمی در جی‌‌دی‌‌پی کشور ایفا می‌کند و این حوزه بیش از ۳۰۰ شغل به‌‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به‌‌وجود می‌‌آورد و با توجه به این مهم است که می‌توان اذعان کرد رونق بخشیدن به این حوزه می‌تواند نه تنها این بازار، بلکه کل اقتصاد کشور را به تحرک وادار کند؛ از همین رو دولت باید بتواند با سیاستگذاری‌‌های مناسب و اقدامات لازم خود رونقی به این حوزه ببخشد. البته باید یادآور شد که دولت از همان روزهای آغازین کار خود در این راستا طرح مسکن ملی را مطرح کرد که در این طرح قرار شد ساخت یک‌میلیون مسکن در هر سال اتفاق بیفتد که این اتفاق بدون شک می‌تواند سبب رونق بازار شود. در این راستا اتحادیه آهن و فولاد و فلزات تهران با انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان جلسه‌‌های مشترکی برگزار کرده است. البته اجرای این طرح با این میزان ساخت‌وساز ممکن است که عملیاتی نباشد. در کل این طرح نیازمند امکان‌‌سنجی و ایجاد زیرساخت‌‌هایی است تا به مرحله عملیاتی برسد. هرچند در راستای این طرح می‌توان مدعی شد که ظرفیت کارخانه‌‌های ما در زمینه مصالح ساختمانی از جمله فولاد و محصولات آن و سایر مصالح به اندازه‌‌ای است که بتواند جوابگوی این طرح باشد، اما موضوع قابل‌توجه برنامه‌‌ریزی درست و همت دولت در راستای عملیاتی کردن این طرح است.

موضوع دومی که سبب ایجاد رکود در بازار شده است، انتظار بازار برای رسیدن به نتیجه برجام است و این انتظار، کنشگران در این بازار را به انفعال برده است تا پس از نتیجه آن دست به هر گونه اقدامی بزنند. امیدواریم پس از این انتظار بلندمدت، با نتیجه مثبت برجام شرایط به حالت عادی خود بازگردد تا ظرفیت‌‌های اشتغال، تولید و رونق در بازار ایجاد شود. برجام می‌تواند یک فرصت باشد برای زمینه‌‌سازی تعامل بیشتر با دنیا. بدون شک با برجام روابط بانکی ما در سطح بین‌الملل به روند عادی خود بازمی‌گردد، ارزها قیمت واقعی خود را پیدا می‌کنند و در تعاملات بیشتر با دنیا زمینه صادرات برای کشور نیز مهیا می‌شود. امیدواریم برجام اتفاق بیفتد تا شاهد آثار مثبت آن در کشور و به‌‌دنبال آن در بازار باشیم.

حمیدرضا رستگار
رئیس اتحادیه آهن و فولاد و فلزات تهران

منبع: دنیای اقتصاد

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.