جستجو

یک فعال فولادی گفت: قطع نشدن گاز فولادسازان در زمستان امسال، به تنهایی نمی‌تواند در روند بهبود شرکت‌های این حوزه تأثیر داشته باشد، بلکه به عواملی مانند نرخ دلار نیز بستگی دارد.


محمدجواد ناظم‌زاده با اشاره به فهرست منتشرشده از عوارض فولادی‌ها، بیان کرد: تعیین عوارض صادراتی برای مواد خام و نیمه خام در صنعت فولاد یک اقدام غیرکارشناسی محسوب می‌شود، چرا که به راحتی در بازار داخلی مشکل ایجاد می‌کند، در این صورت نمی‌توان محصولات این حوزه را به میزان کافی صادر کرد.
وی در ادامه اضافه کرد: از سوی دیگر، قیمت داخلی فولادسازان با محدودیت‌های زیادی کنترل و آزادسازی نرخ‎ها نیز عملی نمی‌شود. بر همین اساس قیمت محصولات در عرضه و تقاضای فولاد، با یکدیگر همخوانی نخواهند داشت. ضمن اینکه عوارض صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام در همه کشورها به‌عنوان ابزاری برای کنترل قیمت و تنظیم بازار به کار گرفته می‌شود؛ اما وضعیت ایران با سایر کشورها متفاوت است، به این دلیل که در داخل مشکل کمبود برق و گاز و از خارج در تحریم قرار دارد.
فعال صنعت فولاد درباره وعده وزیر نفت در قطع نشدن گاز فولادی‌ها گفت: در صورتی که گاز در زمستان مانند برق در تابستان قطع شود، تولید شرکت‌های فولادی کاهش یافته و بر همین اساس قیمت محصولات فولادی در روند صعودی قرار خواهند گرفت؛ اما در صورتی که وزیر به قول خود جامه عمل بپوشاند، روند فعلی قیمت‌ها تداوم می‌یابد.
ناظم‌زاده با بیان اینکه زمستان بدون قطعی گاز در فولادی‌ها، تأثیر زیادی در روند تولید ندارد، عوامل دیگری مانند نوسان نرخ دلار را تأثیرگذار دانست.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.