جستجو

جنگ روسیه و اوکراین و تداوم آن تاکنون منجر به از دست رفتن کنترل دو شرکت فولادی بزرگ اروپا و همچنین مشکلات لجستیکی و تامینی فولادسازان اوکراین شده است. در این میان، در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ اوکراین ۵٫۴۶ میلیون تن شمش فولاد تولید کرد که ۶۶٫۱۲ درصد کمتر از ۱۶٫۱۵ میلیون تن تولید شده در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ بود.


اطلاعات گمرک این کشور نشان می دهد که در نه ماهه اول ۲۰۲۲ صادرات شمش ۵۵٫۹ درصد کاهش یافته و به ۱٫۰۸ میلیون تن رسیده است. بازارهای اصلی صادرات آمریکا با ۴۱٫۷۵ درصد و پس از آن، لهستان با ۳۱ و ترکیه با ۸ درصد قرار دارند.
در همین حال، صادرات محصولات نیمه تمام نیز به میزان ۶۸ درصد کاهش یافته و ۱٫۶۶ میلون تن رسیده است که ۲۳ درصد به بلغارستان و ۱۳٫۶ به ایتالیا و ۱۲ درصد به لهستان رفته است. صادرات کلاف استیل ۶۶ درصد کاهش یافته و به ۲٫۱۱ میلیون تن رسیده است.
کشورهای اروپایی بندرگاه اصلی محصولات نهایی اوکراین تبدیل شده اند، چرا که دسترسی به بنادر دریای سیاه مشکل ساز شده است؛ اگرچه تولیدکنندکان اوکراینی به دنبال راههای جایگزین برای صادرات مواد خود هستند. شرکت اوکرمتال سال ۲۰۲۲ را دشوارترین سال صنعت فولاد اوکراین از زمان استقلال این کشور می داند چرا که قیمت های جهانی ۳۳ درصد کاهش یافته و هزینه های صادرات و تحویل کالا نیز حدود ۷۰ درصد بالا رفته اند.

قیمت‌های پایین در ترکیه و فشار رقابتی فزاینده بر بازار صادرات بیلت روسیه

بازار صادرات بیلت روسیه در اویل این هفته به دلیل کاهش قیمت مواد در ترکیه تحت فشار قرار گرفت، چرا که ترکیه یکی از بندرگاها های اصلی بیلت روسیه است. این کاهش قیمت به دلیل فقدان تقاضا و رقابت با تولید کنندگان خاور میانه و اسیا است.
درهمین حال، تعدادی از منابع در ترکیه می گویند: بیلت داخلی در این کشور با قیمت ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار به ازای هر تن در دسترس است در حالی که قیمت‌های هفته گذشته بین ۶۲۰ تا ۶۴۰ دلار بوده است. این تخفیف ها برای تشویق تقاضا در شرایط فعلی بازار داده شده است.
همچنین یکی از منابع عنوان می‌کند: بعد از این کاهش قیمت حتی قیمت ۶۰۰ دلار در هر تن نیز نتوانست معاملات کوچکی را برای بیلت روسیه رقم بزند و حتی قیمت ۵۸۰ دلار برای هر تن در تناژ بالا که برخی تولیدکنندگان روس ارائه کرده بودند هم نتوانست رغبت زیادی را در بازار ترکیه برای بیلت روس به وجود بیاورد. این منبع همچنین مطرح می‌کند در هفته جاری پیشنهاد تخفیف دیگری از سوی تولید کنندگان روسی ارائه نشده است، ضمن اینکه قیمت ۵۵۰ دلار یعنی قیمت ۵۱۰ دلار برای تحویل در دریای سیاه در حال حاضر عملی ترین قیمت برای بیلت فولادی روسیه می باشد.
با این حال، فشار دیگر بر صادرات بیلت روسیه از ناحیه تولید کنندگان خاورمیانه و آسیا ناشی می شود که مواد و تولیدات خود را به قیمت ۵۷۰ تا ۵۷۵ دلار به ازای هر تن در ترکیه ارائه می کنند. در نتیجه شاخص قیمت بیلت تخمینی ما برای صادرات در دریای سیاه ۵۲۵ دلار به ازای هر تن در ۱۸ اکتبر بوده است که ۵ دلار به نسبت دوشنبه کاهش داشته است.

معاملات محدود در بازار ورق نورد گرم اروپا

در این راستا، بازار ورق نورد گرم اروپا در روز سه شنبه ۱۸ اکتبر تقریبا بدون نوسان بود و مقادیر کمی معامله علی رغم تخفیف های ارائه شده انجام شد.
بنابر محاسبات انجام شده، شاخص قیمت در شمال اروپا برابر با ۶۸۳٫۷۵ یوورو به ازای هر تن در روز سه شنبه گزارش شده که تقریبا همان قیمت دو شنبه است. آخرین محاسبه شاخص، کاهش ۳۵ یورویی در هر تن در هفته و ۸۶٫۲۵ کاهش ماهانه را نشان می دهد.
در همین حال، سطح قیمت قابل عمل در این منطقه در محدوده ۶۶۰ تا ۶۹۰ یورو به ازای هر تن گزارش شده است. پیشنهاد های ارائه شده از سوی فولادسازان متحد و یکپارچه بین ۶۷۰ تا ۷۰۰ یورو به ازای هر تن بوده است.
اگرچه برخی فولادسازان آماده بودند برای توناژ بالا تخفیف هایی را ارائه کنند اما فعالیت خرید تقریبا بسیار کم بوده و تعداد اندکی ثبت سفتارش انجام شده است. البته برخی منابع بازار معتقدند که امید کمی برای افزایش معاملات و بالارفتن قیمت ورق نورد گرم در فاصله مانده تا پایان سال میلادی وجود دارد که دلیل آن، تقاضای پایین برای فولاد از سوی مصرف کنندگان نهایی اصلی است.
با این حال، یکی از منابع می گوید: به دلیل تقاضای ضعیف بالارفتن سفارش ها را فقط می توان در سه ماهه اول سال آینده میلادی پیش بینی کرد.
در ادامه، تاثیر کاهش تولید اعلامی از سوی برخی فولاد سازان اروپایی نیز هنوز تاثیر خود را در بازار نگذاشته است. یکی از منابع تجاری در شمال اروپا می گوید: هنوز شفافیت خوبی در این زمینه وجود ندارد و نمی توان با قطعیت میزان تعطیلی ظرفیت را اعلام کرد. تخمین وی این است که حدود ۱۴ میلیون تن ظرفیت تعطیل شده که البته هنوز بازار این کاهش ظرفیت را احساس نکرده است. محاسبات ما از شاخص روزانه ورق گرم در ایتایا برابر با ۶۸۷٫۵ یورو به ازای هر تن در سه شنبه بوده که تغییری نسبت به دوشنبه نداشته است.
آخرین محاسبه شاخص ایتالیا نشان دهنده ۲۷٫۵ یورو کاهش هفتگی و ۷۵٫۸۳ یورو کاهش ماهانه در هر تن است، ضمن اینکه فعالیت تجاری در این کشور نیز آرام بوده و پیشنهادات جدید برای خرید ارائه نشده است. یکی از منابع می گوید: فولادسازان ترجیح می دهند پیشنهادها را به صورت موردی بررسی کنند و نمی توان قیمت دقیق بازار را تشخیص داد. همچنین منابع بازار معتقدند قیمت های قابل وصول برای ورق نورد گرم بین ۶۸۰ تا ۷۰۰ یورو به ازای هر تن بسته به تناژ پیشنهادی خواهد بود.
از سوی دیگر، برخی منابع گفتند: یکی از فولادسازن در ایتالیا معامله ای را با مبلغ ۷۰۰ تا ۷۱۰ یورو در هر تن به انجام رساند که بازگشت خالص آن ۶۷۰ تا ۶۸۰ یورو خواهد بود.

واردات ورق نورد گرم

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: علاقه به ورق نورد گرم وارداتی در اروپا به چند دلیل محدود باقی مانده است. نخست اینکه قیمت‌های وارداتی همگی تابع قیمت‌های داخلی اروپا هستند در حالی که انتظار تحویل نیز افزایش یافته است. به صورت خاص، مهمترین پیشنهادهای ورق گرم از جنوب شرق آسیا ارائه شده است. البته زمان وصول سفارش ها سه ماهه اول سال آینده میلادی خواهد بود.
در همین حال، یکی از منابع تجاری در ایتالیا می گوید: قیمت های داخلی در اروپا رو به کاهش است و هیچ نفعی در ثبت سفارش وارداتی وجود ندارد.
همچنین پیشنهادهای های ورق گرم وارداتی از ژاپن، کره جنوبی و اندونزی مابین ۶۵۰ تا ۶۶۰ یورو در ایتالیا بوده است، ضمن اینکه ورق گرم ترکیه به قیمت ۶۹۰ یورو با احتساب مالیات محاسبه می‌شود که رقم جالبی برای خریداران نبوده است. بالاترین قیمت برای ورق نورد گرم مصر بوده است که پیشنهادهای ارائه شده برای آن در ایتالیا به حداقل ۷۲۰ یورو به ازای هر تن در هفته جاری رسیده است.

منبع: فولادبان / متال بولتن

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.