جستجو

با توجه به کاهش تقاضا در چین که ناشی از محدودیت های COVID-19 بوده، قیمت سنگ آهن بورس کالای دالیان و سنگاپور به شدت افت کرد.

بررسی بازار سنگ آهن چین

معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان و سنگاپور در روز پنج شنبه (۲۷ اکتبر) به زیر سطح حمایتی کلیدی ۹۰ دلار در هر تن رسید. بررسی ها نشان داد این امر به دلیل کاهش سود صنعتی و قرنطینه های جدید COVID-19 اعمال شده در کشور برتر تولید کننده فولاد یعنی چین بوده است که به شدت بر جو بازار تأثیر گذاشت.
فعالان بازار اعلام کردند بیشترین قرارداد سنگ آهن چین در بورس کالای دالیان مربوط به ماه ژانویه پس از اینکه در ۲۵ ژوئیه به ضعیف ترین قیمت خود یعنی ۶۴۲.۵۰ یوان در هر تن رسیده بود، معاملات روزانه خود را در روز پنج شنبه (۲۷ اکتبر) با قیمت ۶۴۳.۵۰ یوان (۸۹.۲۹ دلار) در هر تن به پایان رساند. باید توجه داشت که قیمت این محصول نسبت به روز قبل ۴.۱ درصد کاهش را تجربه کرده است.
همچنین منابع خبری اعلام کردند در روز پنج شنبه (۲۷ اکتبر)، معاملات سنگ آهن مربوط به ماه نوامبر در بورس سنگاپور، با ۴.۳ درصد کاهش به پایین‌ترین حد قرارداد خود یعنی ۸۲.۸۵ دلار در هر تن رسید.
سود شرکت‌ های صنعتی چین در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۲.۳ درصد کاهش یافت و از ماه اکتبر با کاهش سریع ‌تری همراه شد. بررسی ها نشان داد علت کاهش سریع سود شرکت ها محدودیت‌ های اعمال شده ناشی از کووید-۱۹ و رکود ملکی بود که فعالیت کارخانه‌ ها را کاهش داد.
تحلیل گران Westpac در یادداشتی اظهار کردند:تاثیر محدودیت های ناشی از درگیری با ویروس کووید ۱۹ بر رشد سود صنعتی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
فعالان بازار اعلام کردند چندین شهر چین محدودیت‌ های کووید ۱۹ را دوبرابر کرده اند، ساختمان ‌های تجاری را بسته و ورود به برخی مناطق را ممنوع کرده اند تا از گسترش شیوع بیماری جلوگیری کنند.
داده های منتشر شده در روز پنج شنبه (۲۷ اکتبر) توسط مشاور SteelHome نشان داد که قیمت سنگ آهن در بوری کالای دالیان از بالاترین سطح خود در ماه ژوئن که حدود ۸۹۰ یوان بود، حدود ۲۸ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در چین در روز چهارشنبه (۲۶ اکتبر) به پایین ترین سطح خود ۱۱ ماه گذشته رسید که حدود ۹۲ دلار در هر تن بود.
در این میان معامله گران اعلام کردند که مشکلات بخش املاک چین نیز همچنان ادامه دارد.
تحلیل گران جی پی مورگان در یادداشتی اظهار کردند: علیرغم بهبود تدریجی و خفیف داده های مربوط به بازار املاک، ما فکر نمی کنیم که اعتماد سرمایه گذاران به بازار سنگ آهن به این زودی افزایش یابد.
آن ها در ادامه تصریح کردند: انتظار تسهیل در خرید و فروش در بازار املاک رفته رفته ضعیف تر می شود، زیرا هیچ تغییری در سیاست چین پس از کنگره ملی ایجاد نشده است، در نتیجه قیمت مسکن ضعیف باقی می ‌ماند و اعتماد سرمایه ‌گذاران به نقدینگی توسعه‌ دهندگان کم خواهد شد.
معامله گران گزارش دادند در روز پنج شنبه (۲۷ اکتبر) قیمت سایر محصولات اولیه مورد استفاده در فولادسازی نیز در بورس کالای دالیان کاهش یافت. در نتیجه به نقل از منابع خبری و قیمت زغال کک و کک به ترتیب با کاهش ۱.۵ و ۱.۹ درصدی همراه بودند.
تحلیل گران بازار گزارش دادند فلزات آهنی نیز در بورس آتی شانگهای، سودهای اولیه را معکوس کردند. بررسی ها نشان داد قرار میلگرد فولادی دربورس آتی شانگهای حدود ۰.۷ درصد سقوط کرد، همچنین قرارداد کویل نورد گرم فولادی در بورس آتی شانگهای حدود ۰.۶ درصد کاهش یافت. قرارداد میلگرد فولادی نیز در بورس آتی حدود ۰.۱ درصد افت کرد و قرارداد فولاد ضد زنگ در بورس آتی شانگهای با کاهش ۰.۹ درصدی همراه شد.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.