جستجو

یک فعال صنعت فولاد، قیمت‌گذاری دستوری را راهگشا ندانست و گفت: قیمت‌گذاری محصولات فولادی باید براساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد.


محمد رضا صادقی با اشاره به کناره گیری دولت با محوریت وزارت صمت از قیمت‌گذاری دستوری صنایع مختلف به خصوص صنعت فولاد، اظهارداشت: در چند ماه اخیر نرخ ارز و نرخ محصولات مختلف نشان داده است که قیمت‌گذاری دستوری خیلی راهگشا نیست و بهتر است تعیین قیمت انواع محصولات و کالاها به مکانیزم بازار سپرده شود و بازار مشخص کننده قیمت‌ها باشد.
وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری محصولات فولادی باید براساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد، گفت: قیمت‌گذاری دستوری راهگشا نیست، زیرا اگر در حلقه ای از زنجیره فولاد عرضه زیاد شود و حلقه دیگری از زنجیره کاهشی باشد، مکانیزم قیمت از این شرایط تاثیر می‌گیرد.
معاون بازرگانی گروه ملی فولاد صنعتی یزد تصریح کرد: چنانچه عرضه محصولات کم و تقاضا بالا باشد، خودبه‌خود در افزایش قیمت تاثیر می‌گذارد و فرموله و دستوری کردن قیمت، پاسخگوی شرایط کاهشی یا افزایشی تولید نخواهد بود.
صادقی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری محصولات فولادی از تقاضا تاثیر می‌پذیرد، گفت: اگرتقاضا برای مواد اولیه محصولات فولادی مانند سنگ آهن، کنسانتره ، گندله و فولاد خام زیاد باشد، بالتبع قیمت افزایشی خواهد شد و مشتریان و متقاضیان آنقدر پیشنهاد خرید می‌دهند تا بتوانند مواد اولیه خود را خریداری و تامین کنند.
وی با بیان اینکه عکس این شرایط نیز در بازار وجود دارد، اظهارداشت: اگر کف قیمتی کالا یا محصول تولید کننده ای مشخص شده باشد و در عین حال، مازاد عرضه نیز داشته باشد، برای اینکه سرمایه خود را به سیکل تولید برگرداند، مجبور است با وجود مشخص شدن قیمت، محصول خود را با ضرر و پایین آوردن قیمت به فروش برساند تا خط تولیدش متوقف نشود و سرمایه و نقدینگی اش به فرایند تولید بازگردد.
این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: با تعیین قیمت محصولات فولادی، تولیدکنندگان گاه مجبورند با ضرر اجناس و محصولات خود را بفروشند و چرخه تولید خود را حفظ کنند و گاه هم مجبورند سرعت فروش یا تولید خود را کاهش یا افزایش دهند تا بتوانند چرخه تولید خود را حفظ کنند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.