جستجو

یک فعال فولادی به دلیل وجود منفعت قیمت‌گذاری دستوری برای اشخاص خاص، حذف این نوع نرخ‌گذاری از اقتصاد کشور را ناممکن دانست.


بهروز امجدیان درباره اصرار وزیر صمت بر عرضه کامل زنجیره فولاد در بورس کالا، بیان کرد: در الگوی جدید وزارتخانه با دسته بندی محصولات به محصولات دارای مازاد و کسری، شرایط صادرات برای هر محصول مشخص می‌شود و دیگر نیازی به صدور مجوزهای صادرات و تیک‌های صادراتی نخواهد بود. در واقع، شرکت‌ها می‌توانند محصولات عرضه شده اما معامله نشده در بورس کالا را به طور مستقیم صادر کنند.
وی با بیان اینکه با این دستورالعمل، تقریباً تمام شیوه‌نامه‌های موجود کنار می‌رود و دستورالعمل جدید جایگزین آن‌ها می‌شود، گفت: در این راستا، کلیه کالاها و محصولات زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شوند و هیچ کالایی خارج از بورس فروخته نشود، ضمن اینکه دولت و وزارتخانه نباید در قیمت‌گذاری هیچ‌گونه مداخله‌ای داشته باشند.
این فعال صنعت فولاد با بیان اینکه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا در نیمه نخست امسال ۲ برابر شده است، گفت: ناگفته نماند درخصوص این موضوع نمی‌توان به طور قاطع صحبت کرد، چرا که موافقان و مخالفان این طرح مشخص نیستند.
امجدیان با اشاره به وضعیت قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف به خصوص در فولاد، اذعان کرد: با توجه به منفعت‌ها و سودهایی که اشخاص خاصی از این نوع نرخ‌گذاری کسب می‌کنند، می‌توان گفت قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد کشور حذف نخواهد شد. در واقع، این نرخ‌گذاری برای صنایع مختلف واکنش مثبتی را به همراه نخواهد داشت و در روند منفی رشد اقتصادی تأثیر به‌سزایی می‌گذارد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.