جستجو

یک فعال فولادی با بیان اینکه دولت تدبیرهایی بیندیشد که تناسب عرضه و تقاضا در بورس کالا به وضوح آشکار باشد، گفت: تناسب ساختارها و زیرساخت‌ها باید با وضعیت نیازهای تولید همخوانی داشته باشد.


وحید یعقوبی درباره تعیین کف عرضه واحدهای تولیدی فعال در زنجیره فولاد کشور توسط وزارت صمت مطرح کرد: زمانی که عرضه محصولات در بورس کالا اختیاری شود، تولیدکنندگان مجاز هستند هر میزانی که تمایل دارند، محصولات خود را بفروشند، بنابراین در صورتی که قیمت‌ها در بورس کالا به ‌درستی تعیین شوند، طبیعتاً مزیت معافیت مالیاتی در بورس کالا را از دست نخواهند داد.
وی گفت: اگر سمت تقاضا بتواند به میزان مناسب خرید کند، شرکت‌های تولیدکننده به راحتی در بورس کالا محصولات خود را عرضه می‌کنند. در این صورت، با وجود اینکه قیمت محصولات زیر قیمت تمام شده است، می‌توان گفت مشکلاتی در قوانین و مقررات بورس کالا از جمله در بخش معافیت مالیاتی وجود دارد.
معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است که سیاست‌های تنظیم بازار دولت در صنعت فولاد باید مورد بازنگری قرار گیرند.
یعقوبی با اشاره به خسارات تعیین کف عرضه محصولات تصریح کرد: تعیین کف عرضه محصولات، سیاستی است که سیگنال کمبود فولاد در بازار را می‌دهد و به دنبال آن، تقاضا افزایش می‌یابد، این درحالی است که چنین سیاستی با واقعیت کشور همخوانی ندارد، چرا که این سیگنال باعث به صف کشیده شدن تقاضای محصولات می‌شود و در نهایت قیمت به ضرر مصرف‌کننده افزایش خواهد یافت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت قصد داشته باشد در بلندمدت به این سیاست‌ها ادامه دهد یا باید بستر خوب برای روند قیمت‌ها داشته باشد و با باید در مواجهه با پرش قیمتی که در آینده اتفاق خواهد افتاد، سیاست‌های سخت‌گیرانه دستوری را اعمال کند. این دو عامل، راهکارهایی هستند که با علم اقتصاد متناسب نیستند و باید در این حوزه، دولت تدبیرهایی بیندیشد که تناسب عرضه و تقاضا در بورس کالا به وضوح آشکار باشد. البته تناسب ساختارها و زیرساخت‌ها باید با وضعیت نیازهای تولید نیز همخوانی داشته باشد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.