جستجو

رئیس کمیسیون صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه وضعیت صنعت سرب و روی به گونه‌ای است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود، گفت: حداقل برای یک دهه آینده جایگزینی برای این فلزات نخواهیم داشت.


ابراهیم جمیلی با بیان اینکه وضعیت صنعت سرب و روی به گونه‌ای است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود، گفت: در حال حاضر باید قطع برق و گاز را آخرین مشکل این صنعت برشمرد، البته کمبود خاک را نیز باید به این دغدغه‌ها افزود.
وی با تاکید بر اینکه اگر برنامه‌ریزی برای تامین خاک انجام می‌شد، امروز شاهد ورود ۷۰۰ هزار تن خاک از ترکیه نبودیم، تصریح کرد: این در حالی است که سرمایه‌گذاری بر روی بسیاری از معادن ترکیه توسط ایرانی‌ها انجام گرفته و باعث افزایش رونق این معادن شده است.

قطع برق و گاز کارخانجات با سیاست‌ها تولید منافات دارد

رئیس کمیسیون صنایع معدنی اتاق ایران، با اشاره به اینکه صنعت سرب و روی می‌تواند صنعت ارزآوری در کنار رعایت مسائل زیست‌محیطی باشد، افزود: معتقدیم این صنعت می‌تواند دغدغه‌هایی را که برای محیط‌زیست به وجود آورده است را رفع کند. پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن است که حداقل برای یک دهه آینده جایگزینی برای فلز سرب و روی نخواهیم داشت.
جمیلی با تاکید بر اینکه قطع برق و گاز کارخانجات با سیاست‌ها تولید منافات دارد، افزود: گفت: در حال حاضر باید قطع برق و گاز را آخرین مشکل این صنعت برشمرد، البته کمبود خاک را نیز باید به این دغدغه‌ها اضافه کرد.

در محدوده زنجان هنوز اکتشافات تکمیلی در حوزه سرب و روی انجام نگرفته است

جمیلی با تاکید بر اینکه نیاز امروز در حوزه صنعت سرب و روی، سرمایه‌گذاری بر روی معادن بوده و آن چیزی که باید در زنجان اتفاق بیفتد، مربوط به مباحث اکتشافی است، ادامه داد: در محدوده استان زنجان هنوز اکتشافات تکمیلی در حوزه سرب و روی انجام نگرفته و باید در زمینه این اکتشافات سرمایه‌گذاری صورت گیرد که سرمایه‌گذاری می‌تواند از طریق ایمیدرو، از طریق تهیه و تولید، دعوت از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و یا استفاده از امکانات بخش خصوصی باشد، لذا در این صورت است که می‌توان گفت زنجان به لحاظ پتانسیل‌های معدنی تا چه حد می‌تواند تعیین کننده باشد.
وی با یادآوری اینکه در بحث سرمایه‌گذاری بر روی اکتشافات معدنی باید شاهد همکاری جدی و فراسازمانی اعم از حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی وزارت صمت و … و مهم‌تر از همه اینکه در این روند باید نسبت به ارتقای فرآوری مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: امروز یکی از پتانسیل‌های خوبی که از سال‌ها قبل در زنجان وجود داشت، بحث معادن سیلیس بود، به همین خاطر حتماً باید در معادن سیلیس فرآوری‌های بزرگی ایجاد کنیم.

شاهد خارج شدن مواد معدنی هستیم

رئیس کمیسیون صنایع معدنی اتاق ایران متذکر شد: همچنین باید در خاک‌های صنعتی فرآوری‌های قابل قبولی داشته باشیم، این در حالی است که امروز شاهد خارج شدن مواد معدنی قابل توجهی از استان زنجان هستیم، هر چند معتقدیم سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه باید توجیه اقتصادی داشته و ارزش‌افزوده ماده معدنی را بیشتر کند.
جمیلی ابراز کرد: در حین اینکه نیاز سرب و روی داخل کشور را تامین می‌کنیم، باید بتوانیم مازاد این محصول را نیز به راحتی صادر کنیم؛ چرا که این موضوع باعث حفظ اشتغال پایدار خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه برای بهره بردن از همه عناصر معادن، باید از ظرفیت‌های دانشگاهی و به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شویم، عنوان کرد: همه این موارد منتج به متوقف نشدن چرخه تولید خواهد شد، این در حالی است که امروز با قطعی برق و گاز کارخانجات مواجه هستیم و بی‌تردید این روند به هیچ وجه با سیاست‌های تولید هم‌خوانی ندارد.
رئیس کمیسیون صنایع معدنی اتاق ایران در ادامه گریزی به کمبود ماشین‌آلات در حوزه معدن زد و گفت: به دلیل بالا رفتن قیمت ماشین‌آلات، قیمت تمام شده مواد معدنی نیز افزایش یافته و این خود باعث برون رفت از عرصه رقابت خواهد شد.
جمیلی همچنین در پاسخ به آخرین وضعیت پسماند روی زنجان، اظهار کرد: هنوز قیمت‌گذاری برای پسماند روی زنجان انجام نشده، اما آخرین موضوع، فروش از طریق مزایده بود، لذا معتقدیم باید هر چه زودتر تکلیف این پسماند که معضلی در شهر زنجان است، حل شود.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.