جستجو

زمین لرزه مهیب دو هفته قبل مناطق جنوبی و شرقی ترکیه را کاملا ویران کرد و به دنبال آن آتش سوزی سنگینی در بندر مهم اسکندرون رخ داد که ناشی از واژگونی کانتینرها به دلیل زلزه بود.
تحلیلگران معتقدند صنعت فولاد دنیا نیز اثرات این زمین لرزه را احساس خواهد کرد.

تولید: ترکیه هشتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان با حدود 35 میلیون تن در سال است. این کشور که در اروپا و آسیا قرار دارد، در بخش بزرگی از قرن اخیر بزرگترین واردکننده قراضه آهن در سطح جهان بوده است . طبق گزارش‌ها، کارخانه‌ها در مناطق زلزله‌زده ممکن است برای حدود یک ماه تعطیل بمانند، زیرا منبع تامین مواد اولیه و تدارکات آن همچنان مختل است. در دسترس بودن گاز هم موضوعی است که احتمالا بر تولید تأثیر می گذارد. اگرچه کارخانه‌ها آسیب زیادی ندیده‌اند، تولیدکنندگان و کارگران برای نجات هموطنان خود رفته اند و انتظار نمی‌رود که به زودی بازگردند. فولادسازان بزرگ در مناطق آسیب دیده بیش از 30 درصد فولاد ترکیه را تولید می کنند، اما انتظار می رود کارخانه های دیگر مناطق این کشور تقاضا را در این دوره تامین کنند. از آنجایی که کارخانه ها به هر حال از تمام ظرفیت خود استفاده نمی کردند، می توانند در صورت لزوم تولید را افزایش دهند.

صادرات: ترکیه در سال 2022 بیش از 14.50 میلیون تن محصول فولادی تمام شده صادر کرد. که شامل 8 میلیون تن مقاطع و 6 میلیون تن محصولات ورق است، که در کل نسبت به 19 میلیون تن در سال 2021، 24 درصد کاهش داشته است. در نتیجه، تولید فولاد خام 12 درصد در سال کاهش یافته است. پایانه های بندر اسکندرون آسیب دیده اند و می توانند در کوتاه مدت بر صادرات تأثیر بگذارند. از سوی دیگر، دولت که نیاز به درآمدی برای تأمین مالی بازسازی های پس از زلزله دارد، ممکن است کارخانه‌ها را تشویق به صادرات اقلام غیر بحرانی کند و برای همین کار نیز مشوق‌هایی ارائه دهد. دولت به نوبه خود ممکن است صادرات فولاد، به ویژه میلگرد و سایر محصولات مورد استفاده در ساخت و ساز و زیرساخت ها را نیز محدود کند تا اطمینان حاصل کند که در صورت نیاز برای بازسازی، از منابع داخلی کافی برخوردار است.

موانع تعرفه ای: اگر کارخانه‌ها از یک سو شروع به صادرات تهاجمی کنند، از سوی دیگر باید این موانع واردات برطرف شود تا حجم مناسبی از بیلت‌های با قیمت پایین‌تر برای تولید فولاد داخلی وارد شود. از آنجایی که تاکنون از ظرفیت‌های تولید میلگرد به‌طور کامل استفاده نشده است، کارخانه‌ها در ترکیه برای افزایش تولید برای پاسخگویی به تقاضای ناگهانی میلگرد پتانسیل لازم را دارند. اکنون این سوال مطرح می شود که کارخانه ها با چه سرعتی به مواد اولیه ای چون بیلت یا قراضه با قیمت های مناسب دسترسی خواهند داشت تا تولید خود را به سرعت در کوتاه مدت افزایش دهند.
چنین سناریویی ممکن است کاهش تعرفه واردات 24 درصدی بیلت را برای خرید آسان تر از مناطقی چون آسیا، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و بخش هایی از آفریقا تضمین کند.

قیمت ها: ترکیه بزرگترین واردکننده قراضه آهن، و صادرکننده کلیدی ورق های فولادی با ارزش افزوده به اروپاست از این رو سوالی در مورد تاثیر بر قیمت های هر دو بخش مطرح می شود. طبق گزارش ها دو تا چهار هزار بلوک آپارتمان جدای از خانه ها و ساختمان های دیگر فروریخته اند و این ها نیاز به بازسازی دارند که به مقدار زیادی فولاد ساختمانی نیاز دارد. بنابراین، حتی اگر قیمت‌های قراضه و محصولات فولادی تمام‌شده در کوتاه‌مدت کاهش پیدا کند که این طور هم نبوده، قیمت‌ها در نهایت روندی صعودی خواهند داشت زیرا تقاضای ترکیه بیش از این افزایش خواهد یافت.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.