جستجو

معدن اسکاندیدا در کشور شیلی با ظرفیت تولید حدود یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن، بزرگ‌ترین معدن مس جهان است که حدود ۵۷.۵ درصد از سهام این معدن به شرکت «BHP» تعلق دارد. این شرکت معادن بزرگ مس دیگری از جمله معدن «Antamina» در کشور پرو با ظرفیت تولید حدود ۴۵۰ هزار تن دارد. حدود ۴۰ درصد از درآمد شرکت «BHP» در سال مالی ۲۰۲۲ از فروش سنگ‌آهن، ۲۱ درصد از فروش مس و حدود ۱۸ درصد از فروش زغال‌سنگ بود. کشور چین با سهم ۵۴ درصدی از کل درآمد، بزرگ‌ترین واردکننده محصولات این شرکت به‌ شمار می‌رود. از این بین، حدود ۶۰ درصد از واردات چین مربوط به سنگ‌آهن و ۲۱ درصد از آن مربوط به مس اعلام شده است. حدود ۲۶ درصد از مس خریداری شده توسط چین در سال ۲۰۲۲، به‌ منظور تولید کالاهای بادوام مصرفی و ۲۱ درصد برای ساختمان‌سازی بود.


شرکت «BHP» یک شرکت چندملیتی است که در زمینه استخراج مواد معدنی از قبیل مس، نیکل، پتاس، سنگ‌آهن، روی، مولیبدن، زغال‌سنگ و تولید نفت و گاز طبیعی فعالیت می‌کند. ساختمان مرکزی شرکت «BHP» در ملبورن کشور استرالیا قرار گرفته است. این شرکت معادن بزرگی در مناطق مختلف دنیا ازجمله کشورهای استرالیا، برزیل، کانادا، شیلی و آمریکا دارد.
معدن اسکاندیدا در کشور شیلی با ظرفیت تولید حدود یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن مس، بزرگ‌ترین معدن مس جهان است که حدود ۵۷.۵ درصد از سهام این معدن به شرکت «BHP» تعلق دارد. این معدن، یکی از مهم‌ترین منابع درآمد کشور شیلی به‌ شمار می‌رود و نقش مهمی را در اقتصاد این کشور بر عهده دارد. گفتنی است که ۱۰۰ درصد از انرژی مورد نیاز برای تولید مس در این معدن از طریق منابع انرژی پاک تامین می‌شود. علاوه بر اسکاندیدا، دو معدن «Spence» و «Cerro Clorado» در این کشور نیز به شرکت «BHP» تعلق دارند و از دیگر معادن بزرگ مس جهان به‌ شمار می‌روند.
معدن «Antamina» در کشور پرو، هفتمین معدن بزرگ مس در جهان به شمار می‌آید و ظرفیت تولید آن حدود ۴۵۰ هزار تن در سال اعلام شده است. شرکت «BHP» حدود ۳۳.۷ درصد از سهام این معدن را به خود اختصاص داده ‌است. تولیدات اصلی این معدن کنسانتره مس و روی هستند. فلزات دیگری مانند نقره و مولیبدن از محصولات جانبی هستند که در این معدن تولید می‌شوند.
معدن «Jansen» در کانادا، یکی از معادن شرکت «BHP» است که از بزرگ‌ترین معادن تولید پتاس در دنیا به‌ شمار می‌رود. حجم تولید پتاس این معدن حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال است. معادن این شرکت در غرب استرالیا عمدتا در منطقه «Queensland» در غرب این کشور قرار گرفته‌اند. عمده تولیدات این معادن سنگ‌آهن، نیکل و زغال‌سنگ است. علاوه‌براین، حدود ۵۰ درصد از سهام مجتمع معدن سنگ آهن «Samarco» در کشور برزیل نیز به شرکت «BHP» تعلق دارد.
یکی از پروژه‌های بزرگ شرکت «BHP»، استخراج مس از منطقه آریزونا در آمریکا است. انتظار می‌رود این منطقه پس‌ از شروع بهره‌برداری، به بزرگ‌ترین معدن مس آمریکای شمالی تبدیل شود. حدود ۴۵ درصد از سهام این پروژه به شرکت «BHP» و مابقی آن به «RioTinto» تعلق دارد.

رشد ۱۲ درصدی درآمد نسبت به سال مالی گذشته

روند درآمد شرکت «BHP» از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نوسانی بوده‌ است. در سال مالی ۲۰۲۲، حدود ۲۸ درصد از درآمد شرکت از فروش مس تامین شد. در سال مالی ۲۰۲۲، درآمد شرکت حدود ۶۲ میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار اعلام شد که حدود ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. با توجه به شیوع کووید و محدودیت‌های آن، درآمد شرکت BHP در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال مالی قبل آن، حدود ۱۴.۷ درصد کاهش یافت و به ۳۷ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار رسید. با شروع بازیابی پس‌از کووید و همچنین رشد قیمت‌ها به ویژه در مورد فلز مس در بازارهای جهانی، درآمد شرکت «BHP» روند افزایشی پیدا کرد.
حدود ۴۰ درصد از تناژ تولید شرکت «BHP» در سال مالی ۲۰۲۲ متعلق به سنگ‌آهن، حدود ۲۱ درصد مس و حدود ۱۸ درصد متعلق به زغال‌سنگ بود. سهم تولید محصولات مسی از کل تولیدات شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۶ واحد درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داشت. کاهش ۴ درصدی تولید معدن اسکاندیدا بر اثر مشکلات لجستیکی را می‌توان یکی‌از عوامل مهم کاهش فروش و متعاقبا درآمد مس این شرکت در سال ۲۰۲۲ دانست.
طبق گزارش شرکت «BHP»، کشور چین با سهم ۵۴ درصدی از کل درآمد، بزرگ‌ترین خریدار محصولات این شرکت در سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود. از این بین، حدود ۶۰ درصد از خریدهای چین مربوط به سنگ‌آهن و ۲۱ درصد از آن مربوط به مس اعلام شده است. حدود ۲۶ درصد از مس خریداری شده توسط چین در این سال به‌ منظور تولید کالاهای بادوام مصرفی و ۲۱ درصد از طرف صنعت ساختمان‌سازی آن بود.

افزایش تعداد کارکنان در دستور کار شرکت «BHP»

نیروی انسانی، یکی‌ از مهم‌ترین سرمایه‌های صنایع معدنی است که شناخت و بهبود ویژگی‌های کمی و کیفی آن همواره در دستور کار مدیران صنایع مختلف قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، استفاده از افراد بومی برای هر شرکت فعال در صنایع معدنی همواره حائز اهمیت بوده است. حدود ۵۸ درصد از کارکنان شرکت «BHP» در سال ۲۰۲۲ از افراد بومی کشور استرالیا و حدود ۱۷ درصد از قاره آمریکای شمالی بودند.
مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته تا سال ۲۰۲۶، تعداد کارکنان معادن آمریکا حدود ۱۰ درصد، استرالیا حدود ۸ درصد و کانادا حدود ۲۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت. در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۳ درصد از کارکنان شرکت «BHP» زن و مابقی مرد بودند که انتظار می‌رود سهم تعداد کارکنان زن تا سال۲۰۲۶ به حدود ۴۰ درصد از کل برسد.
با توجه به مسائل زیست‌محیطی ناشی از تولید فلزاتی مانند مس و سنگ‌آهن و گرمایش زمین به دلیل انتشار کربن دی‌اکسید، تعهدنامه‌هایی از طرف سازمان ملل برای کنترل و کاهش این امر تعیین شده است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به تعهدنامه پاریس اشاره کرد. در این تعهدنامه‌ها، الزام کاهش انتشارات کربنی مشخص و هدف‌گذاری برای حداکثر مقدار انتشارات کربنی شرح داده شده‌‌اند. به‌ طور کلی، کربن دی‌اکسید منتشر‌شده صنایع را به ۳سه گستره نوع ۱ و ۲ و ۳ تقسیم می‌کنند. انتشار کربن دی‌اکسید گستره ۱، حجم کربن دی‌اکسید منتشرشده برای تولید محصول به‌ طور مستقیم را بیان می‌کند. به‌ طور مثال، میزان انتشار کربن دی‌اکسید از ماشین‌آلات و تجهیزات یک شرکت در این دسته قرار می‌گیرد.
گستره نوع ۲ به انتشار کربن دی‌اکسید به‌ صورت غیرمستقیم و از طریق تامین انرژی برای تولید محصول اشاره دارد. گستره نوع ۳ هرگونه انتشار کربن دی‌اکسید حتی با احتساب حمل‌ونقل محصول و یا حتی میزان انتشار کربن دی‌اکسید هر کدام از مواد اولیه مورد نیاز هر شرکت برای تولید محصول را در بر می‌گیرد.
طبق گزارش سالانه شرکت «BHP» با گسترش مصرف انرژی‌های پاک در معادن تولید سنگ‌آهن و مس، میزان انتشار گستره نوع یک کربن دی‌اکسید در سال ۲۰۲۲ حدود ۰.۹ درصد و انتشار کربن دی‌اکسید نوع ۲ حدود ۳.۱ درصد نسبت به سال مالی قبل کاهش پیدا کرد. حجم انتشار کربن دی‌اکسید نوع ۳ در این سال حدود ۳۶۴ میلیون تن بود که نسبت به سال قبل حدود ۰.۱ درصد کاهش داشت. مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته در سال ۲۰۲۰ و جایگزینی مصرف انرژی‌های تجدید‌پذیر با برق تولید شده از سوخت‌های فسیلی، این شرکت انتظار دارد انتشار کربن دی‌اکسید خود را تا پایان دهه ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش دهد.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.