جستجو

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، از افزایش تقاضای چین برای نفت طی شش ماه دوم سال میلادی خبر داد، زیرا تا ۸۰ روز دیگر بسیاری از محدودیت‌های کرونایی چین برطرف خواهد شد و با افزایش تقاضا برای کامودیتی‌ها شرایط برای افزایش درآمد دلاری شرکت‌های حوزه معدن ایدئال خواهد شد.


محدودیت‌های کرونایی چین نیمه دوم سال ۲۰۲۳ متوقف خواهد شد تا بازار کامودیتی‌ها نسبت به افزایش تقاضای چین امیدوار باشند. بانک بارکیلز، پیش‌بینی کرد با افزایش تقاضای چین، قیمت نفت برنت تا پایان سال به ۹۲ دلار خواهد رسید. از طرفی خوش‌بینی‌ها به افزایش تقاضای بازار فلزات جهانی را نیز در اوج نگه داشته‌ است.
قیمت روی اگرچه طی هفته‌های گذشته نزولی بود ولی اکنون بالاتر از ۲ هزار و ۹۰۰ دلار نوسان می‌کند و روی کاغذ همچنان روندی صعودی دارد، قیمت مس نیز در یک روند صعودی است و بین ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و ۹۰۰ دلار نوسان می‌کند و آلومینیوم پس از ریزش قیمت از سطح ۴ هزار دلار حالا در حال تشکیل یک روند صعودی از کف ۲ هزار دلاری است. افزایش تقاضای چین خوش‌بینی‌ها برای تقویت قیمت کامودیتی‌ها در نیمه دوم سال جاری را تقویت کرده‌است.

پایان کرونا، فصل صادرات کامادیوتی‌ها

خوش‌بینی به افزایش قیمت کامودیتی‌ها با افزایش صادرات کشورهای مختلف از جمله بزریل و ایران همراه بود. صادرات سنگ آهن بزریل در ماه فوریه ۲۵% رشد داشت و آمارهای داخلی نیز از افزایش صادرات فولاد در بهمن‌ ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته خبر می‌دهد. صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی نیز از مرز ۱۱ میلیارد دلاری در طول ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری عبور کرد.
از فروردین تا پایان بهمن ماه صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی از نظر وزنی ۴% افزایش داشت ولی از نظر دلاری ۵% کمتر از ۱۱ ماه ابتدایی سال گذشته بود. کاهش ارزش دلاری صادرات حوزه معدن به دلیل ریزش قیمت کامودیتی‌ها در نیمه اول سال ۱۴۰۱ بود. برای مثال در آن بازه زمانی مس از کانال ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار تا ۷ هزار و ۲۰۰ دلار ریزش کرد. در این بازه زمانی صادرات آلومینیوم برابر با ۹۳۷ میلیون، گنداله آهن ۵۶۰ میلیون دلار و روی ۵۵۲ میلیون دلار بود. حالا با افزایش تقاضای چین تا ۸۰ روز دیگر احتمال رشد صادرات یا دست‌کم آورده صادراتی کامودیتی‌ها برای سال آینده افزایش پیدا می‌کند.

اگر صادرات ثابت بماند

افزایش تقاضای چین برای کامودیتی‌ها و خوش‌بینی به رشد قیمت آنها با تقویت قیمت‌ها در بازارهای جهانی همراه بود و در نتیجه اگر صادرات وزنی شرکت‌های معدنی برای سال آینده ثابت بماند هم درآمد دلاری بالاتری دارند. برای مثال صادرات مس و محصولات پایین دستی در طول ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۵۵ هزار تن بود که منجر به درآمد ۱ میلیارد و ۴۲۹ میلیون دلاری شد ولی با رشد قیمت مس اگر صادرات از نظر وزنی برای سال آینده همین مقدار باقی بماند، درآمد دلاری بیش از ۱۰% رشد خواهد کرد و با توجه افزایش نرخ ارز با سودآوری شرکت‌های فعال در این حوزه همراه خواهد بود.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.