جستجو

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: رشد فصلی بخش معدن در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد بالایی داشته است.


سیدرضا فاطمی‌امین در همایش «بنگاه، فناوری و رشد اقتصادی» با اشاره به اینکه روند تولید در کشور بسیار مطلوب است، گفت: طبق آمارهای منتشر شده در چند ماه اخیر، در بخش معدن و صنعت رشد بسیار خوبی داشته ایم.
وی افزود: در تابستان 1400 رشد فصلی بخش معدن، 3.7- اما در پاییز امسال رشد فصلی معدن به 2.6 رسیده که نشان دهنده رشد قابل توجه در این بخش بوده است. در بخش صنعت هم رشد فصلی صنعت در تابستان سال گذشته 2 درصد بوده که در پاییز امسال به 5 درصد افزایش یافته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه رشد بخش صنعت در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده و امروز از میانگین رشد اقتصادی هم بیشتر شده، گفت: رشد اقتصادی در سال جاری 3.3 بوده و رشد اقتصادی بخش صنعت 5 درصد شده است.
وی ادامه داد: این موارد نشان می‌دهد که تولید در حال حرکت است؛ آن هم درسالی که به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین مزین شده است.

تغییر رویکرد از عرضه محور به تقاضا محور

فاطمی امین با بیان اینکه در 10-15 سال اخیر، تمرکز کشور با رویکرد عرضه محور بوده است، اظهار داشت: به این صورت که در کنار یک دانشگاه، پارک فن‌آوری و سپس شرکت دانش‌بنیانی راه‌اندازی شود و در آن، خلاقیت و محصول تولید شود. در نهایت، با معرفی محصول، به فکر پیدا کردن مشتری برای آن باشیم. البته باید طرف عرضه مشخص شود اما امروز طرف عرضه اشباع شده و اگر بخواهیم بیش از این، طرف عرضه دانش‌بنیان را تقویت کنیم، خروجی مطلوب را نخواهیم داشت.
وی افزود: از این رو، باید رویکرد تقاضا محور را تقویت کنیم. وقتی صنعت رشدی مطلوبی دارد، پس در این شرایط، باید تقاضا ارائه داد و مطابق با آن تقاضا، شرکت‌های دانش‌بنیان تولید را انجام دهند؛ رویکردی که از سال گذشته با ارتباط نزدیک میان وزارت صمت و وزارت علوم، به آن توجه بیشتری شده است.

داخلی سازی 34 هزار تجهیز؛ گامی در جهت رویکرد تقاضامحوری

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت در پیش گرفتن رویکرد تقاضامحور در راستای رشد صنعت، گفت: باید در این وزارتخانه به واحدهای بزرگ الزام کرده و برای آنها شاخص عملکردی قرار دهیم. به طوری که برای هر محصول معدنی که بیش از یک میلیون دلار واردات داریم، به سمت تولید داخلی برویم.
وی ادامه داد: از طرفی سامانه‌ای برای داخلی سازی ۳۴ هزار قطعه و تجهیز صنعتی راه اندازی شده و اکنون در این سامانه، ۲۴ هزار تقاضا برای ساخت ثبت شده است.
فاطمی امین با اشاره به اینکه دستیابی به شاخصی برای اندازه گیری همزمان علم، ثروت و قدرت بسیار مطلوب است، تصریح کرد: علم؛ قدرت است و باید این دو را به یکدیگر متصل کنیم. شاخصی که قدرت و دانش بنیان را بررسی می‌کند، شاخص «پیچیدگی» است که قصد داریم از رتبه ۶۵ آن را به جایگاه ۴۰ برسانیم. ممکن است در شاخص‌های علم‌سنجی و مقاله رتبه خوبی داشته باشیم، اما در آن به جای حل مسائل خودمان، مسائل دیگران را حل کنیم.
وی افزود: زمانی به مفهوم علم می رسیم که به تولید محصول منجر شود و در واقع، این محصول مبتنی بر دانش است. زمانی محصول، دانش‌بنیان است که کمتر کشوری بتواند آن را تولید کند. اگر کشوری توانست این کار را انجام دهد، گام ویژه‌ای برداشته است. آن وقت می‌تواند تصمیم بگیرد که این دانش را به کدام کشور عرضه کرده یا در اختیار کدام کشور قرار ندهد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: این شاخص براساس تنوع محصولات صادراتی و اینکه کدام کشورها آن را تولید می‌کنند، به شاخص ارزیابی کشورها می‌پردازد. این شاخص، علم را اندازه‌گیری کرده و قدرت اقتصادی در کشورها را براساس تولید محصول «پیچیده» ارزیابی می‌کند.
وی افزود: بنابراین در صحنه بین‌المللی از نظر اقتدار و قدرت اقتصادی ۲ شاخص وجود دارد که یکی از آن‌ها شاخص پیچیدگی است که علم و دانش را به یکدیگر متصل کرده و قدرت کشور را افزایش می‌دهد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ابراز امیدواری کرد که رشدهای ایجاد شده، هرچه زودتر خود را در زندگی مردم نشان دهد.

منبع: شاتا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.