جستجو

یک فعال فولادی می گوید: در چند سال اخیر و تحت تاثیر شرایط اقتصادی و رکودی که شاهد آن هستیم، از میزان تقاضا برای فولاد به ‌شدت کاسته شده است.


امیرحسین سبحانی نژاد با تحلیل وضعیت بازار فولاد در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر روند تأمین انرژی فعالان صنعت فولاد با چالش و محدودیت‌های جدی روبه‌رو شده به طوری که در سال ۱۴۰۱ با شروع روزهای سرد سال، عملاً این محدودیت‌ها برای صنایع فولادی کشور کلید خورد در چنین شرایطی، بسیاری از تولیدکنندگان در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد ناچار به محدود کردن تولید خود شدند.
وی با بیان اینکه ایجاد محدودیت در تأمین گاز واحدهای احیای مستقیم، عملاً به ‌منزله توقف تولید در این بخش است، گفت: محدودیت انرژی از ناترازی میزان تولید و مصرف گاز در کشور نشأت می‌گیرد. در طول سال‌های گذشته ظرفیت برداشت از ذخایر گازی کشور متناسب با افزایش جمعیت و همچنین توسعه ظرفیت صنایع، رشد نداشته است. در واقع به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی آن‌طور که انتظار می‌رفت، توجه و دقت نشده است. برهمین اساس، در حال حاضر شاهد بروز چنین محدودیت‌هایی هستیم.
این فعال فولادی با اشاره به اثرگذاری محدودیت انرژی در قیمت محصولات فولادی، افزود: با وجود آنکه قیمت تمام‌شده تولید فولاد تحت تاثیر شرایط یادشده افزایش می‌یابد، نوسانات چشمگیری در بازار فولاد کشور شکل نخواهد گرفت، چرا که از یک ‌سو، میزان تولید در اغلب حلقه‌های این زنجیره به‌ویژه در بخش محصولات طویل فولادی بالاتر از نیاز کشور است و از سوی دیگر، در چند سال اخیر و تحت تاثیر شرایط اقتصادی و رکودی که شاهد آن هستیم، از میزان تقاضا برای فولاد به ‌شدت کاسته شده است.
سبحانی نژاد در پایان اظهارداشت: بخش بزرگی از ظرفیت جذب‌شده به صنایع فولادی کشور، در طول دهه‌های اخیر با تشویق دولت، با هدف بهره‌مندی از ذخایر فراوان انرژی کشور و ارزش‌افزایی حداکثری ایجاد شده و دولت مسئول تامین زیرساخت‌های موردنیاز برای بهره‌مندی از این ذخایر انرژی در کشور است، بنابراین اصلاح فرآیند تامین انرژی صنایع به ویژه در فولاد، ضروری به‌نظر می‌رسد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.