جستجو

یک کارشناس معدنی می گوید: با وجود نیروی انسانی متخصص، فضای اکتشاف و وجود مجموعه‌هایی با بودجه کافی، کار اکتشاف آغاز شد اما در گام بعد به مشکل سخت‌افزاری برخورد کردیم.


آیدین زینال‌زاده در رابطه با چالش‌های حوزه معدن اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه معدن در بحث اکتشاف، این است که متولی این امر در کشور مشخص نیست. زمانی حوزه اکتشاف از وزارت معادن و فلزات جدا شد و سازمان زمین‌شناسی متولی اکتشاف شد که عنوان آن به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تغییر کرد.
وی گفت: انتظار می‌رفت این سازمان اطلاعات پایه زمین‌شناسی را با سرعت و دقت قابل قبول تهیه کند و در اختیار همه قرار دهد اما این اتفاق نیفتاد و چون در حوزه اکتشاف ضعف وجود داشت، ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شرکت مس و امثال آن هر یک جداگانه اکتشافاتی انجام دادند. در نهایت پروسه اکتشاف مواد معدنی بین سازمان‌های مختلف پخش شد و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی به آن پرداختند.
این کارشناس حوزه معادن گفت: گره ایجاد شده به ویژه پس از پهنه‌بندی‌ها این بود که برخی اکتشافات تکرار می‌شد. از سوی دیگر، با وجود نیروی انسانی متخصص، فضای اکتشاف و وجود مجموعه‌هایی با بودجه کافی، کار اکتشاف آغاز شد اما در گام بعد به مشکل سخت‌افزاری برخورد کردیم و متوجه شدیم در همه حوزه‌های اکتشاف نظیر ژئوفیزیک و آنالیز نمونه‌ها ضعف وجود دارد.
زینال‌زاده در پایان یادآور شد: البته نمونه‌ها برای برخی از آنالیزها به خارج از کشور منتقل می‌شد که متأسفانه تحریم‌ها بر آن اثر گذاشت و متوقف شد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.