جستجو

شور و هیجان در بازار لیتیوم که به رشد ۱۳۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه مصرفی در باتری خودروهای الکتریکی در چین ظرف تنها دوسال منجر شده بود، به‌سرعت فرونشست و بهای این محصول به کمتر از نصف سقوط کرد.


براساس داده‌‌‌های موسسه Asian Metal، نرخ لیتیوم‌ کربنات معیار مورد بررسی این شرکا از ماه نوامبر تا هفته پایانی ماه مارس، تقریبا نصف شده است.فروکش تب تقاضا برای خودروهای برقی در چین عامل اصلی سقوط آزاد قیمت لیتیوم عنوان می‌شود. طبق گزارش بلومبرگ ظرف ماه مارس، روند کاهش نرخ لیتیوم‌ کربنات سرعت بیشتری به خود گرفت. در این راستا، بهبود چشم‌‌‌انداز عرضه همزمان با کاهش تقاضا عامل اصلی شتاب‌گرفتن روند کاهش بهای این محصول بود.
صعود بهای لیتیوم و سایر مواد مصرفی در تولید باتری‌‌‌های الکتریکی به مدت دوسال و پس از شیوع کرونا در دنیا، زنجیره تامین خودروهای برقی را تکان داد و باعث کشمکش تولیدکنندگان باتری و خودروسازان برای قفل کردن منابع معدنی تولید این محصولات شد. در این شرایط کاهش باعث کاهش هزینه‌‌‌ها برای خودروسازان و تولیدکنندگان باتری می‌شود. این موضوع از فشارهای واردشده به تولیدکنندگان باتری و خودروی الکتریکی می‌‌‌کاهد. البته همچنان نرخ محصولات معدنی مصرفی در تولید باتری در نرخی بالاتر از سطوح قیمتی آن پیش از سال ۲۰۲۰ و آغاز جریان افزایشی در این بازار جا خوش کرده است.
اجرای پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای در زمینه استخراج لیتیوم باعث شده است تا عرضه این فلز در سال‌جاری با افزایش مواجه شود. با این حال تردیدهای جدی نسبت به کیفیت محصولات برخی شرکت‌های تازه‌تاسیس در این زمینه وجود دارد. ویلیام لی، مدیر اجرایی شرکت چینی Nio، پیش‌بینی می‌کند که احتمالا قیمت لیتیوم‌کربنات در سه‌ماه چهارم امسال به حدود ۲۰۰‌هزار یوآن یا کمتر کاهش یابد. در شرایط کنونی این محصول در محدوده ۲۹۵‌هزار یوآن مورد معامله قرار می‌گیرد. در همین حال، داده‌‌‌های Benchmark Mineral Intelligence نشان می‌دهد که قیمت اسپودومن، ماده معدنی حاوی لیتیوم، نیز کاهش یافته است.
ماه گذشته مدیر کل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت ایران از کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور خبر داده و گفته بود: ایران جزو معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادرخاکی و فلزات با ارزش دسترسی دارد و کشف نخستین ذخیره لیتیوم در استان همدان نویدبخش کشف، ذخایر دیگری در این استان خواهد بود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.