جستجو

ریزش قیمت فلزات در بازارهای جهانی برای چهارمین هفته متوالی این بار با پرچم‌داری ورق‌های فولادی ادامه‌داشت ولی هفته گذشته با وجود قرمز بودن بخش عمده بازار از شدت کاهش قیمت‌ها نسبت به دو هفته قبل کاسته‌شد، ضمن‌ اینکه در بخش سبز بازار بعضی از فلزات افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند.

قیمت‌ها در بخش عمده‌ بازار فلزات جهانی برای چهارمین هفته متوالی نزولی بود ولی این هفته از شدت کاهش قیمت‌ها کاسته شد زیرا قیمت بسیاری از فلزات کمتر از ۱% کاهش پیدا کرد. هفته گذشته الکترود گرافیتی در بازار فلزات با ۱۱.۵% کاهش قیمت، سنگین‌ترین ریزش قیمت در میان کامودیتی‌ها را داشت. در این بخش از بازار انواع دیگر الکترودهای گرافیتی نیز کاهش قیمت شدیدی را تجربه کردند تا سومین هفته بهار به روزهای قرمز بازار الکترودهای گرافیتی تبدیل شود.

کادمیوم، بیلت، اسلب و میلگرد نیز از دیگر چهره‌های کاهش قیمت در بازار فلزات جهانی بودند که هفته گذشته شدت کاهش قیمت‌ آنها نسبت به دو هفته قبل کمتر شده‌ بود. به خصوص در بخش میلگرد عطش فروش فروکش کرده‌ است.

ورق، چهره سرشناس هفته

انواع ورق‌های فولادی هفته‌ای ریزشی در بازارهای جهانی داشتند. این ریزش‌ها خیلی سریع به بازارهای داخلی رسید و قیمت ورق در بازار آزاد و بورس کالا را متاثر کرد. هفته گذشته ورق گرم فولاد فوب هند با افت ۹% بیشترین کاهش قیمت را در بازار فلزات داشت، وضعیت سایر ورق‌ها نیز به صورت جدول زیر است:

نام کاهش نسبت به هفته قبل
ورق گرم فولاد فوب هند ۹.۱%
ورق گالوانیزه فوب ترکیه ۷.۶%
ورق گرم وارداتی ویتنام ۵.۷%
ورق گرم فولاد فوب ترکیه ۲.۷%
ورق سرد فولاد فوب دریای سیاه ۲.۵%
ورق گرم فولاد فوب دریای سیاه ۲.۱%
ورق سرد فولاد فوب چین ۱.۴%
ورق سرد فولاد بنادر جنوبی اروپا ۱.۲%

پس از ریزش دسته‌جمعی انواع میلگرد در طول هفته‌های گذشته حالا ریزش دسته‌ جمعی ورق بازار فلزات جهانی را متاثر کرده‌ است. البته در بخشی از بازار ورق، ورق‌های گرم و سرد استنلس با قیمت بیشتری از دو هفته قبل معامله شدند.

روی سبز بازار

اگرچه رنگ بخش عمده بازار فلزات جهانی قرمز بود ولی بخشی از فلزات نیز افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند. منیزیم فوب چین با افزیش نزدیک به ۲۷% پرچم‌دار افزایش قیمت بازار فلزات بود. در رتبه دوم مس بلیستر با قیمتی ۱۸% بیشتر از هفته‌ قبل معامله شد تا درصد افزایش قیمت‌ها در بازار فلزات بیشتر از کاهش قیمت‌ها باشد. ژرمانیم، فلز رنیوم، فروکروم، گالیم و سلنیوم نیز هفته پرتقاضا و سبزی را پشت سر گذاشتند.

افزایش قیمت ۰.۲% بعضی از انواع سنگ آهن نیز از حواشی هفته گذشته بود. کاهش قیمت فلزات و کاهش تقاضا در بنادر چین قیمت سنگ آهن را نزولی کرده‌ بود ولی هفته گذشته بعضی از انواع سنگ آهن با افزایش قیمت مواجه شدند. البته باید در نظر گرفت طوفان قطب صادراتی سنگ آهن در استرالیا عرضه سنگ آهن در بازارهای جهانی را دست‌کم برای کوتاه مدت کاهش خواهد داد و این شاید منجر به افزیش قیمت سنگ آهن شود.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.