جستجو

افزایش تقاضا و کاهش یا ثبات عرضه، خوش‌بینی‌ها نسبت به رشد قیمت مس را افزایش داده‌ است و به دنبال آن هفته گذشته مس در بازارهای جهانی تا ۹ هزار و ۹۰ دلار افزایش پیدا کرد. اوله هانسن، استراتژیست بانک ساکسو گفت: موضوع تحولات سبز، چالش عیار پایین‌ سنگ معدن و افزایش هزینه‌های تولید یک محرک قوی برای مس، پادشاه فلزات سبز است.


قیمت جهانی مس هفته گذشته به کانال ۹ هزار دلار رسید. این بالاترین قیمت مس در سال ۲۰۲۳ نیست ولی مس پس از ریزش قیمت شدید سال گذشته خیلی زود با افزایش تقاضا از کانال ۷ هزار تا ۹ هزار دلار بالا آمد و حالا انتظارات برای رشد قیمت مس به خصوص در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده‌ است.

طلای نارنجی بر تخت پادشاهی فلزات سبز

بالاترین قیمت مس در طول تاریخ حدود ۱۰ هزار و ۷۵۰ دلار بود و حالا بعضی از تحلیلگران جهان از مس ۱۵ هزار دلاری طی سال‌های آینده می‌گویند. فعالین بازارهی جهانی انتظار دارند مس در نیمه دوم اول ۲۰۲۳ تا کانال قیمتی ۱۱ هزار دلار افزایش پیدا کند.

خوش بینی به مس فقط برای ۲۰۲۳ نیست

کاهش محدودیت‌های کرونایی از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ و افزایش تقاضا برای این فلز گران‌بها انتظار برای شد قیمت آن در آینده‌ای نزدیک را تقویت می‌کند ولی خوش بینی به افزایش قیمت مس فقط مربوط به امسال نیست. براساس مطالعات Global (SPGI.N) تقاضای جهانی مس در طول ۳۰ سال آینده دو برابر خواهد بود، در مقابل عرضه مس خوشبینانه ثابت باقی می‌ماند. به همین دلیل بزرگان به دنبال افزایش سهم خود از بازار مس هستند.

به گزارش رویترز شرکت Glencore Plc ماه گذشته برای خریدرقیب خود Teck Resources Ltd پیشنهاد سنگینی ارائه داده‌ است، شرکت معدنی لاندین از پرداخت ۱ میلیارد دلاری برای کنترل معادن کازرونز شیلی خبر داده‌است و BHP Group Ltd بزرگترین شرکت معدنی جهان نیز برای سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری مس در استرالیا تصمیم گیری کرد. چشم‌انداز مثبت به مس در آینده نزدیک تلاش برای بدست آوردن سهم بزرگتر از این بازار را افزایش داده‌است. اوله هانسن استراتژیست بانک ساکسو در این باره به رویترز گفت: موضوع تحولات سبز، چالش عیار پایین‌ سنگ معدن و افزایش هزینه‌های تولید یک محرک قوی برای مس پادشاه فلزات سبز است.

درگیری بزرگان عرصه معادن جهان برای کسب سهم بیشتر از معادن مس همچنان ادامه دارد و آمارهای جهانی از افزایش سرمایه‌گذار در این بخش خبر می‌دهد.

چالش‌های پادشاهی فلز سرخ

اینوستینگ نیوز طی گزارشی با تاکید بر افزایشی بودن تقاضا برای مس، از احتمال کاهش عرضه آن در آینده نزدیک خبر داد. بخش عمده‌ای از معادن مس جهان در کشورهایی قرار دارد که از نظر سیاسی ثبات چندانی ندارند و با آشفتگی‌های داخلی روبه رو هستند؛ معدنچیان در کشورهای بزرگ تولیدکننده مس نیز برای افزایش دستمزد دست به اعتصاب زده‌اند. رویترز افزایش هزینه‌های استخراج مس را موتور محرک افزایش قیمت مس برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳ عنوان می‌کند.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.