جستجو

به‌رغم تلاش معدن‌کاران و تاکید نهادهای جهانی برای کربن‌زدایی از اقتصاد به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین عامل ایجاد کربن در اقتصاد یعنی زغال‌سنگ همچنان تا سال‌ها بورس داغی داشته باشد و خرید و فروش شود. زغال‌سنگ که ماده‌مهمی برای تولید انرژی الکتریکی در بسیاری از مناطق جهان به‌ویژه چین است در اولویت نهادهای جهانی برای حذف از زنجیره تامین صنعت برق قرار دارد. با این‌حال یک مطالعه مفصل نشان می‌دهد تا سال‌ها باید شاهد رونق بازار زغال‌سنگ در جهان باشیم.


این مطالعه تاکید دارد حذف تدریجی زغال‌سنگ به اندازه کافی سریع اتفاق نمی‌‌‌‌‌‌‌افتد تا از افزایش دمای جهانی جلوگیری شود، بنابراین این ماده‌معدنی کماکان مهمان بازارهای جهانی است. مطالعه اخیر محققان دانشگاه فناوری چالمرز و دانشگاه لوند نشان می‌دهد که کاهش استفاده از انرژی زغال‌سنگ برای تولید برق سریع نیست و همین عامل تحقق هدف کاهش دمای جهان به میزان ۲ درجه سانتیگراد تا سال‌۲۰۵۰ را که در توافق‌نامه پاریس تعیین‌شده‌است به تعویق خواهد انداخت. آله چرپ، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه‌‌‌‌‌‌‌ای رسانه‌ای گفت: «هرساله کشورهای بیشتری قول می‌دهند که زغال‌سنگ را از سیستم‌های انرژی خود حذف کنند که یک گام مثبت است اما متاسفانه، تعهدات آنها به اندازه کافی قوی نیست؛ در واقع اگر بخواهیم شانس واقعی برای رسیدن به هدف ۲ درجه را داشته باشیم، حذف تدریجی زغال‌سنگ باید سریع‌تر اتفاق بیفتد.» چرپ و همکارانش تعهدات ذکرشده ۷۲ کشور را برای حذف تدریجی استفاده از سوخت فسیلی در فاصله سال‌۲۰۲۲ تا ۲۰۵۰ تجزیه و تحلیل‌کردن و نتایجی شگفت‌‌‌‌‌‌‌انگیز از روند جهانی کربن‌‌‌‌‌‌‌زدایی به‌دست آوردند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد نه‌تنها خبری از کاهش دما نیست که افزایش هم در راه است. برمبنای سناریوهای مختلف، در بهترین حالت این امکان وجود دارد که افزایش دما تا ۲۰۵۰ در ۲‌درجه باقی‌بماند، اما این سناریو با این فرض تهیه‌شده چین و هند هر دو شروع به حذف تدریجی استفاده از زغال‌سنگ در یک بازه زمانی پنج‌ساله کنند. علاوه‌بر این، حذف تدریجی آنها باید به همان سرعتی باشد که در بریتانیا بوده که سریع‌ترین اتفاقی است که تا به حال در یک کشور بزرگ رخ‌داده و سریع‌تر از آنچه آلمان وعده داده‌است. این سناریو البته ممکن است مقداری نابرابری ایجاد کند که باید توسط سیاست‌های بین‌المللی مورد‌توجه قرار گیرد. دانشمندان همچنین سناریوهایی نامناسب را ارائه کردند که در بدترین آنها که واقعی‌ترین سناریو نیز هست، شواهد نشان می‌دهد زمین به سمت ۵/ ۲ تا ۳ درجه گرمایش جهانی در حال حرکت است.

منبع: دنیای اقتصاد

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.