جستجو

یک فعال فولادی گفت: افزایش نرخ ارز باعث می‌شود قدرت خرید مردم کاهش یابد و زمانی که مردم نتوانند خرید کنند، تورم و رکود اقتصادی شروع خواهد شد.


نصیر ضوئی درباره تاثیر دلار نیمایی بر بازار فولاد اظهارداشت: این عملکرد ابتدا اثرات روانی نوسانات ارزی را به دنبال دارد که به طور مستقیم بر بازار و و قیمت محصولات فولادی تاثیر می‌گذارد.
وی گفت: از تأثیرات نوسانات ارزی بر بازار آهن می‌توان به تغییر قیمت مواد اولیه زنجیره تولید فولاد و آهن‌آلات، هزینه حمل و نقل محصولات اولیه و نهایی فولاد، میزان تمایل به صادرات و کسب درآمد دلاری توسط تولیدکنندگان محصولات فولادی و همچنین کاهش عرضه محصول فولادی در بازار داخلی اشاره کرد.
این فعال فولادی افزود: به همین دلیل است که با کاهش عرضه و به دلیل هیجان خریداران، تورمی بودن اقتصاد و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن بازار آهن مشاهده می‌شود که میزان تقاضای محصولات فولادی در زمان افزایش نرخ دلار روند صعودی چشمگیری پیدا می‌کند.
ضوئی تصریح کرد: در واقع، با تسلط هیجان بر بازار آهن، تولیدکنندگان عرضه‌های خود را افزایش می‌دهند و بازار به اصطلاح نیاز خود را پیش‌خور می‌کند؛ مانند اتفاقی که در بهار سال ۱۴۰۱ رخ داد و محصولات فولادی با ثبت نرخ‌های تاریخی، دچار افت قیمت و رکود شدند.
وی با اشاره به تأثیرات غیرمستقیم قیمت ارز بر بازار آهن و فولاد گفت: در این راستا، می‌توان به تأثیر افزایش نرخ ارز بر اقتصاد، افزایش تورم و در نتیجه، کاهش رشد صنایع مصرف‌کننده فولاد مانند ساخت و ساز اشاره کرد که در نهایت باعث ایجاد رکود در بازار می‌شود. در واقع افزایش قیمت ارز باعث می‌شود قدرت خرید مردم کاهش یابد و زمانی که مردم نتوانند خرید کنند، تورم و رکود اقتصادی شروع خواهد شد.
این فعال فولادی در پایان اظهارداشت: با توجه به هزینه تولید فولاد، قیمت انرژی و وابستگی به قیمت‌های جهانی آهن، نرخ محصولات اولیه مانند شمش و محصولات نهایی فولادی مانند قیمت میلگرد، تیرآهن و قیمت ورق بسیار زودتر از سایر کالاها تحت تاثیر قیمت ارز و نوسانات آن قرار می‌گیرد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.