جستجو

در یک هفته اخیر قیمت‌های اسلب صادراتی دریای سیاه روسیه به دنبال روند نزولی بازارهای آسیایی به خصوص چین کاهش یافت.


کاهش تقاضا و میزان معاملات تجاری در آستانه تعطیلات روز کارگر باعث کاهش قیمت محصولات تخت فولادی و اسلب شد که این موضوع تاثیر مستقیمی بر دیگر بازارها دارد.
با این وجود که عرضه‌کنندگان محصولات تخت فولادی و اسلب روسی به دلیل جنگ و تحریمات بین‌المللی ناشی از آن، اخیرا در بازار حضور نداشتند، تاثیر این روند نزولی در این بازار نیز مشهود است.
در یک هفته اخیر پیشنهادات قیمتی یک عرضه‌کننده روسی تحریم شده برای اسلب با شیوه معاملاتی cfr ترکیه، ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار به ازای هر تن (معادل ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه) گزارش شد.
در هفته گذشته، این عرضه‌کننده این محصول را با قیمت ۵۷۰ دلار به ازای هر تن cfr (540 تا ۵۴۵ دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه) فروخت.
گفته می‌شود که یک عرضه‌کننده تحریم نشده، هدف قیمتی خود را ۶۰۰ دلار به ازای هر تن cfr ترکیه (معادل ۵۷۰-۵۷۵ دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه) و یا حتی بالاتر قرار داده است اما فعالان بازار ترکیه با استناد بر نرخ پیشنهادی ۵۹۰ دلار کویل ورق گرم چینی، این قیمت را بالا دانستند.
در همین حال، خریداران ترکیه در آستانه انتخابات ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲)، منتظر تغییرات قیمتی هستند، بنابراین انتظار می‌رود در هفته‌های آتی، معاملات محدودی با ترکیه گزارش شود.
علاوه بر این، یکم مه (۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) تعطیل رسمی در سراسر اروپا بود و بازار اصلی واردات اسلب برای عرضه‌کنندگان روسی – ایتالیا – راکد بود. برخی از خریداران نیز تا دوم مه (۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) از تعطیلات بازنگشتند.
در نتیجه در طول هفته منتهی به دوم مه (۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲)، پیشنهاد قیمتی رسمی برای اسلب گزارش نشد. یک فعال در بازار اروپا در این باره بیان کرد که اسلب چینی در اروپا با قیمت ۶۳۰ دلار به ازای هر تن cfr (معادل ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه) موجود بود که قیمت‌های روسیه نیز در همین راستا است. در هفته گذشته، قیمت پیشنهادی روسیه برای اسلب با شیوه معاملاتی cfr، ۶۷۰ دلار به ازای هر تن بود. وی خاطرنشان کرد: به نظر من، قیمت محصول چینی بهترین مرجع برای پیش‌بینی قیمت محصول روسی در حال حاضر است.
همچنین یک تاجر در بازار اروپا اظهار داشت: بازه قیمتی ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار به ازای هر تن cfr (معادل ۵۹۵ تا ۶۰۰ دلار به ازای هر تن cfr)، برآورد عادلانه‌تری است.
فعال دیگری در بازار اروپا تحلیل کرد: قیمت ۶۳۰ دلار به ازای هر تن cfr ایتالیا در حال حاضر، عادلانه‌ترین برآورد است. البته این تنها یک برآورد است و مذاکرات محصول با تحویل ماه ژوئیه در اواسط ماه می انجام می‌شوند و تا آن زمان، قیمت‌ها تغییر خواهند کرد.
قیمت اسلب فولادی، صادرات، فوب دریای سیاه، CIS در بازه ۵۲۰ تا ۶۰۰ دلار به ازای هر تن فوب محاسبه شد درحالی که این محصول در هفته قبل، بین ۵۴۰ تا ۶۲۵ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.