جستجو

در آغاز هفته کاری درحالی که بسیاری از کارخانه‌ها با چالش فروش محصولات نهایی فولاد مواجه بودند، بازار واردات قراضه ترکیه راکد گزارش شد.


آخرین معامله در روز پنج‌شنبه ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) گزارش شد. زمانی که یک عرضه‌کننده در دریای بالتیک دو محموله قراضه HMS 1,2 (80:20) با شیوه معاملاتی cfr و قیمت ۴۰۳ دلار به ازای هر تن به یک کارخانه در منطقه مرمره فروخت. در نتیجه معاملات، ارزیابی روزانه قراضه در پایان هفته قبل، ۱۱٫۱۶ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.
در همین حال، بازارهای محصولات نهایی ترکیه با مشکل کاهش تقاضا در بازار داخلی و بین‌المللی روبه‌رو است، بنابراین قیمت محصولات نهایی فولادی به طور مداوم کاهش یافته است.
براساس گزارشات، برخی کارخانه‌های فولادی، میلگرد را با قیمت ۶۶۰ دلار به ازای هر تن exw به خریداران داخلی عرضه کردند که با احتساب ۱۸ درصد مالیات فروش، معادل ۱۵ هزار و ۱۵۰ لیر به ازای هر تن است.
ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز نشان می دهد: قیمت میلگرد فولادی، بازار داخلی، exw ترکیه بین ۱۵ هزار و ۳۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیر (۷۸۸ تا ۷۹۸ دلار) به ازای هر تن محاسبه شد، این درحالی است که این محصول در هفته قبل بین ۱۵ هزار و ۸۰۰ لیر تا ۱۶ هزار و ۱۰۰ لیر به ازای هر تن معامله می‌شد.
با توجه به نزدیکی انتخابات ترکیه در تاریخ ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) که باعث افزایش عدم قطعیت اقتصاد ترکیه می‌شود، چشم‌انداز بازار فولاد ترکیه در آینده نزدیک نزولی پیش‌بینی می‌شود.
در همین حال، نماینده یک کارخانه ترکیه بیان کرد: اخیرا، فروش محصولات نهایی فولاد بسیار کاهش یافته است. باور دارم که قیمت قراضه به زودی به کمتر از ۴۰۰ دلار به ازای هر تن سقوط کند. حتی اگر قیمت‌ها به کمتر از ۴۰۰ دلار برسند. فکر نمی‌کنم کارخانه‌ها به این سطح قیمتی علاقه‌ای نشان دهند، تنها در صورتی که نیاز شدید به فروش محصول خود داشته باشند با این قیمت موافق خواهند بود.
البته ارزیابی روزانه قیمت قراضه به دلیل عدم وجود معاملات جدید ثابت گزارش شد. براساس ارزیابی‌های روزانه فست‌مارکتز، قیمت قراضه فولادی HMS 1,2 (80:20)، مبدا شمال اروپا، cfr ترکیه ۴۰۲٫۴۰ دلار به ازای هر تن گزارش شد و نسبت به روز قبل ثابت ماند.
همچنین ارزیابی‌های این نشریه قیمت قراضه فولادی HMS 1,2 (80:20)، مبدا آمریکا، cfr ترکیه را ۴۰۶٫۹۱ دلار به ازای هر تن نشان می‌دهند که قیمت این محصول نیز نسبت به روز قبل بدون تغییر بود. در مقایسه این دو محصول، تفاوت قیمتی ۴٫۵۱ دلار به ازای هر تن گزارش شد.
در نتیجه کاهش فروش فولادی در هفته گذشته، قیمت قراضه در بازار داخلی نیز سقوط کرد. براساس ارزیابی فست‌مارکتز، قیمت قراضه فولادی، بازار داخلی، تحویل ترکیه در روز سه‌شنبه، بین ۷ هزار و ۹۸۰ لیر تا ۸هزار و ۱۳۰ لیر به ازای هر تن بود، این درحالی است که این محصول در تاریخ ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) بین ۷ هزار و ۹۰۰ تا ۸ هزار و ۳۰۰ لیر معامله می‌شد.
همچنین ارزیابی‌ها قیمت قراضه فولادی حاصل از تخریب کشتی، تحویل ترکیه در همان روز را ۴۰۵ تا ۴۲۶ دلار به ازای هر تن نشان می‌دهد. بازه قیمتی این محصول در هفته قبل، ۴۳۵ تا ۴۳۶ دلار به ازای هر تن گزارش شده بود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.