جستجو

افزایش هزینه پالایش و تبدیل کنسانتره به فلز مس همزمان با عقبگرد نرخ این محصول در بازارهای جهانی باعث کاهش فعالیت واحدهای ذوب این فلز در دنیا شد. این موضوع می‌تواند محرک جدیدی در بازار فلز سرخ باشد.


ذوب مس در دنیا برای ماه آوریل به پایین‌ترین میزان خود ظرف ۲ سال اخیر رسید. داده‌های ناظر بر ذوب فلزات در دنیا برای ماه آوریل منتشر شد و نشان داد که کاهش فرآوری مس معدنی در چین و آمریکای شمالی باعث شده تا میزان ذوب مس در این ماه عقب‌نشینی قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. بسیاری از واحدهای ذوب و تصفیه مس در چین، آمریکای شمالی و سایر نقاط دنیا وارد فاز تعمیر و نگهداری شده‌اند و این موضوع از میزان تولید فلز سرخ در این واحدها کاسته است. در عین حال داده‌های جمع‌آوری شده نشان از آن دارد که بخشی از واحدهالی ذوب مس در آسیای مرکزی، ترکیه و قزاقستان نیز در اواخر ماه آوریل غیرفعال شده‌اند.
موسسه Earth-i به‌عنوان موسسه تخصصی رصد داده که بر ۸۰ تا ۹۰ درصد واحدهای ذوب فلزات در دنیا نظارت دارد، این کاهش تولید را اعلام کرده است.
شاخص جهانی پراکندگی مس آن که از آن به‌عنوان معیاری برای فعالیت کارخانه‌های ذوب مس استفاده می‌شود از ۴۶.۸ در ماه مارس به ۴۴ در ماه آوریل کاهش یافت؛ این رقم کمترین میزان این شاخص پس از مارس ۲۰۲۱ بود.
همچنین شاخص پراکندگی منطقه‌ای مس برای آمریکای شمالی به ۲۴.۲ کاهش یافت که ضعیف‌ترین میزان آن از پس از جولای ۲۰۲۰ است.
گفته می‌شود که شاخص پراکندگی مس با قیمت این فلز در معاملات بورسفلزات لندن رابطه معکوس دارد؛ بنابراین کاهش پراکندگی این فلز، احتمال رشد نرخ آن در میان و بلند مدت به دلیل کاهش عرضه را مطرح می‌کند. با این وجود تحللیگران بر این باورند که فعلا سیگنال‌های کاهشی در بازارهای کالایی قوی‌تر از سیگنال محدودیت عرضه فعال هستند و بنابراین پیش از آنکه فلز سرخ وارد مسیر رشد نرخ شود، باید منتظر استمرار روند کاهش بهای این فلز بود.
پیش‌بینی می‌شود که احتمالا شاخص پراکندگی مس در دنیا در سال جاری ملادی همچنان تحت فشار باقی بماند. مارخانه ذوب مس Smelting Gresik واقع در اندونزی تعطیلی ۷۵ روزه خود را از ماه مه آغاز خواهد کرد؛ یک واحد فرآوری مس در بلغارستان نیز به زود وارد فاز تعمیر و نگهداری می‌شود. به این ترتیب همچنان ذوب و پالایش مس تحت فشار کاهشی قرار دارد.
گای ولف، رئیس تجزیه و تحلیل جهانی در Marex می‌گوید؛ افزایش هزینه‌های تصفیه و پالایش کنسانتره مس و تبدیل آن به فلز؛ مهم‌ترین عامل کاهش فعالیت‌های پالایش مس در دنیا برای ماه آوریل بوده است.
شاخص پراکندگی جهانی برای نیکل در ماه آوریل برابر ۴۳.۳ اعلام شد؛ این در حالی بود که این شاخص برای ماه مارس برابر ۴۶.۸ واحد بود.
شاخص آهن نیکل در چین نیز از ۴۵.۴ در ماه مارس به ۳۷.۹ در ماه آوریل کاهش یافت که کمترین میزان از فوریه ۲۰۲۲ است.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.