جستجو

قیمت فلز روی در مدت ۷۰ روز بیش از ۲۷ درصد کاهش پیدا کرد تا این روند یکی از بزرگترین ریزش‌ها در تاریخ فلز روی باشد. روی در این مدت خیلی بیشتر از انتظارها کاهش پیدا کرد و با توجه به افزایش عرضه‌های جهانی اگر در طرف تقاضا اتفاق خاصی روی ندهد، شاید فلز روی به کف‌های قیمتی سال ۲۰۲۰ بازگردد.


۷۰ روز قبل قیمت هر تن روی در بورس فلزات لندن بالاتر از ۳ هزار و ۴۰۰ دلار بود تا اینکه با آغاز یک روند نزولی شدید قیمت روی با ۲۷درصد کاهش به کانال ۲ هزارو ۵۰۰ دلار رسید. البته روند نزولی قیمت روی از ۱۳ ماه قبل آغاز شد وقتی قیمت هر تن روی بالاتر از ۴ هزار و ۴۰۰ دلار رفت ولی با آغاز سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی روی در یک رالی نزولی پرقدرت ریزشی شد تا اینکه امروز کارشناسان از احتمال نزول بیشتر روی خبر می‌دهند.
گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی (ILZSG) مدعی است بازار جهانی امسال با کمبود مازاد عرضه مواجه خواهد شد. این گروه ۳ ماه قبل پیش‌بینی کرد مازاد عرضه در سال ۲۰۲۳ برابر ۱۵۰ هزار تن خواهد بود ولی پیش بینی خود را به ۴۵ هزار تن کاهش داد. با این حال کاهش مازاد عرضه به ۴۵ هزار تن در بازار ۱۴ میلیون تنی فلز روی شاید تاثیر چندانی نداشته‌ باشد. در مقابل مازاد عرضه، آمارها از کاهش تقاضا حکایت دارد.
گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی (ILZSG) در گزارشی اعلام کرد تقاضا برای روی در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۳.۹ درصد کاهش یافت. تقاضا در چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده روی هم حدود ۴.۹ درصد کاهش پیدا کرد زیرا بخش‌های ساخت و ساز چین با محدودیت‌های کرونایی به صورت نصفه و نیمه فعال بودند. براساس آمار حدود ۶۰درصد از مصرف روی در بخش ساخت و ساز و خودرو است که هر دو حوزه در طول یک سال گذشته شرایط خوبی را تجربه نکردند. اگرچه پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ تقاضا در چین افزایش داشته‌ باشد ولی تولید روی در چین نیز روندی صعودی دارد. گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی (ILZSG) انتظار دارد تولید روی پالایش شده در چین طی سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۴ درصد افزایش پیدا کند.

ریزش قیمت روی تا کجا ادامه‌ پیدا می‌کند؟

اگر ریزش قیمت روی ادامه‌ دار باشد، نزدیک‌ترین سطح تقاضا کانال ۲ هزار و ۲۰۰ دلار خواهد بود و در صورت از دست رفتن این سطح، روی شاید به کانال کمتر از ۲ هزار دلار نفوذ کند.
خبرگزاری‌های مختلف از جمله رویترز طی ماه‌های گذشته بارها از فعالان بازار فلزات در مورد آینده روی نظرسنجی کرده‌ است و روی همیشه بیشتر از پیش‌بینی فعالان بازار نزولی بود. برای مثال ۵ ماه قبل وقتی قیمت روی در کانال ۳ هزار و ۱۸۰ دلار نوسان می‌کرد، کارشناسان در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند قیمت روی تا ۳ هزار دلار کاهش پیدا کند ولی خیلی راحت ۳ هزار دلار از دست رفت.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.