جستجو

سهام گروه معدن در بورس لندن روز گذشته با فشار فروش سنگینی مواجه شد. فعالان بازار عقیده‌دارند ریزش قیمت فلزات حالا به بخش سهام معدنی بورس لندن رسیده‌ است و به زودی در بورس کشورهای دیگر نیز حس خواهد شد. با این حساب آیا سونامی ریزش سهام معدنی به بورس ایران نیز می‌رسد؟


نشریات بریتانیایی روز دوشنبه از ریزش شاخص‌ها در بورس لندن گفتند و آن را با عناوینی مانند”سقوط بورس لندن” تشریح کردند. کاهش شاخص‌ها در بورس لندن با پرچم‌داری سهام گروه معدن آغاز شد. رویترز در مورد این ریزش نوشت: با تحت فشار قرار گرفتن قیمت فلزات، سهام بریتانیایی کاهش یافت زیرا نگرانی ها در مورد چشم انداز رشد اقتصاد جهانی زیاد است.
داده‌های ناامید کننده از اقتصادهای بزرگ به خصوص چین و آمریکا با سقوط آزاد قیمت فلزات در بازارهای جهانی همراه بود. قیمت مس از کانال ۹هزار دلار تا کانال ۷ هزار دلار ریزش کرد، قیمت لیتیوم در مدت ۵ ماه بیش از ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد و هر تن روی از کانال ۳ هزار دلار تا ۲ هزار و ۳۰۰ دلار پایین آمد. ریزش قیمت فلزات پایه خیلی سریع به بازار محصولات فولادی رسید تا مثلا قیمت هر تن میلگرد در بورس فلزات لندن از ۷۵۰ دلار تا ۶۰۰ دلار کاهش پیدا کند و اکنون ریزش‌ به بخش سهام معدنی رسیده است.
روز گذشته سهام بخش معدن در بورس لندن با بیشترین فشار فروش مواجه شد تا در نتیجه شاخص فلزات پایه (.FTNMX۵۵۱۰۲۰) و فلزات گرانبها (.FTNMX۵۵۱۰۳۰) به ترتیب ۰.۵ و ۳.۰ درصد کاهش پیدا کنند. سوزانا استریتر، رئیس بخش پول و بازار در هارگریوز لنزداون در این‌باره به رویترز گفت: نگرانی‌ها در مورد پیش‌روی آمریکا به سمت رکود به شدت بر شاخص تاثیر می‌گذارد. با این حال بلومبرگ مدعی شد فعلا فشار فروش سهام گروه فولاد را تهدید نمی‌کند زیرا کاهش شدید قیمت سنگ آهن و قراضه باعث شده تا با وجود ریزش قیمت محصولات فولادی،حاشیه سود تولیدکنندگان حفظ شود.

ریزش سهام به ایران می‌رسد؟

رویترز نوشت ریزش اخیر سهام شرکت‌های معدنی فعالان بازارهای مالی را نگران کرده‌ است تا مبادا ریزش قیمت سهام معدنی در سایربورس‌های جهان شایع شود. البته نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد فعالان بازار امیدوارند با پایان چرخه انقباضی توسط فدرال رزرو و سپس بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا اقتصاد به چرخه‌ رکود وارد نشود ولی در صورت ادامه‌دار بودن ریزش‌ها تاثیرپذیری بورس ایران به خصوص گروه معدن و فلزات از ریزش سهام در بازارهای جهانی دور از انتظار نیست. یک کارشناس بازار سرمایه در همین رابطه به خبرنگار ایراسین گفت: اگرچه بورس ایران حالت ایزوله دارد و کمتر به این اتفاقات واکنش نشان می‌دهد ولی اگر ریزش سهام معدنی در دنیا جدی شود در بورس ایران نیز اثرگذار خواهد بود.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.