جستجو

شرکت تولیدکننده باتری برتر چین ادعا می‌کند که به یک فناوری دست یافته که می‌تواند باتری ارزان‌تر و قدرتمندتری برای وسایل نقلیه الکتریکی تولید کند.


شرکت «Gotion High-Tech» اخیرا از باتری لیتیوم آهن منگنز فسفات پرده‌برداری کرده است و ادعا می‌کند با هر بار شارژ باتری، خودروی الکتریکی می‌تواند مسافت یک هزار کیلومتر (۶۲۱ مایل) را طی کند. تا به امروز، تنها باتری‌های گران‌تر نیکل کبالت توانایی ارائه چنین انرژی برای طی مسافت مذکور داشتند.
چنگ کیان، مدیر اجرایی واحد تجاری بین‌المللی شرکت «Gotion High-Tech» در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دستیابی به چنین تکنولوژی و افزایش این حجم از چگالی در باتری‌ها یک پیشرفت محسوب می‌شود.
شرکت «Gotion High-Tech» با اضافه کردن منگنز به ترکیب باتری لیتیوم آهن فسفات به فناوری مذکور دست یافت و فرایند تجاری‌سازی آن در چین انجام شد. برخی تولیدکنندگان بزرگ خودروهای الکتریکی مانند شرکت «BYD» و شرکت «Tesla Inc» از این نوع باتری به عنوان روشی برای کاهش هزینه برخی از مدل‌ خودروهای تولیدی خود استفاده می‌کنند. پیشرفت‌هایی که در تولید باتری‌های لیتیوم آهن فسفات صورت گرفته، موجب شده است که این باتری‌ها حجم کوچک‌تر اما انرژی بیشتری داشته باشند و هزینه تولید آن‌ها نیز کاهش یابد.
کیان عنوان کرد که چگالی انرژی باتری‌های لیتیوم آهن فسفات، حداکثر ۱۹۰ وات ساعت بر کیلوگرم است؛ در حالی که چگالی انرژی باتری لیتیوم آهن منگنز فسفات شرکت «Gotion High-Tech» حداکثر می‌تواند به ۲۴۰ وات ساعت بر کیلوگرم برسد. این بدان معناست که این باتری می‌تواند انرژی بیشتری را در هر سلول باتری ذخیره کند و وزن و اندازه آن نیز کاهش یابد.
وی افزود: شرکت «Gotion High-Tech» که در فهرست بورس شنژن قرار دارد و شرکت فولکس واگن بزرگ‌ترین سهام‌دار آن است، پیش‌بینی می‌کند که قیمت باتری لیتیوم آهن منگنز فسفات ۵ درصد کمتر از قیمت باتری لیتیوم آهن فسفات معمولی بر حسب دلار در هر کیلووات ساعت باشد. همچنین قیمت باتری لیتیوم آهن منگنز فسفات حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزان‌تر از باتری‌های نیکل کبالت خواهد بود.
این نوآوری در تولید باتری نشان می‌دهد که چگونه استفاده از فناوری و تحلیل نیازها برای مواد اولیه هنوز در حال تکامل و غیرقابل پیش‌بینی هستند. بر همین اساس است که خودروسازان به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد خودروهای الکتریکی هستند. این مسئله نشان می‌دهد که در این زمینه چینی‌ها همچنان پیشتازند.
مدیر اجرایی واحد تجاری بین‌المللی شرکت «Gotion High-Tech» مطرح کرد: باتری لیتیوم آهن منگنز فسفات می‌تواند جایگزین برخی از باتری‌های نیکل کبالت با همان عملکرد اما هزینه کمتر و ایمنی بهتر شود. این جایگزینی ممکن است برای خودروسازان بسیار جذاب باشد و به نظر می‌رسد که بسیاری از شرکت‌ها این روند را دنبال کنند.
گفتنی است که فناوری باتری لیتیوم آهن منگنز فسفات موضوع جدیدی نیست اما به طور سنتی از این باتری‌ها در خودروهای الکتریکی به دلایلی چون رسانایی کم تا انحلال در دمای بالا یا چگالی کم استفاده نمی‌شود. شرکت «Gotion High-Tech» ادعا می‌کند که باتری این شرکت که «Astroinno» نام دارد، چالش‌های مذکور را رفع کرده است.
ویکتوریا هوگیل، تحلیلگر تحقیقات باتری در شرکت «Rho Motion» مستقر در لندن بیان کرد: باتری لیتیوم آهن منگنز فسفات شرکت «Gotion High-Tech» فرصتی برای رقابت با برخی از باتری‌های نیکل کبالت منگنز در بازار ایجاد می‌کند.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که باتری لیتیوم آهن منگنز فسفات می‌تواند تا سال ۲۰۴۰ حدود ۶ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد که احتمالا سهم آن از سایر باتری‌های نوظهور مانند باتری‌های یون سدیم پیشی خواهد گرفت.
چنگ خاطرنشان کرد: باتری «Astroinno» احتمالا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به تولید انبوه خواهد رسید. این باتری تست‌های ایمنی را پشت سر گذاشته و در دو واحد تولیدی در استان آن‌هوئی چین تولید خواهد شد.
طبق برنامه‌ریزی‌ها، شرکت «Gotion High-Tech» قصد دارد یک واحد تولید باتری در ایالت میشیگان آمریکا راه‌اندازی کند. سال ۲۰۲۲ نیز این شرکت سرمایه‌گذاری‌هایی را در حوزه مشابه در سوئیس انجام داد. طبق گزارش‌های مرکز تحقیقات «SNE Research»، این شرکت در سال ۲۰۲۲ هشتمین تولیدکننده باتری در جهان بود.
باتری «Astroinno» از جمله نوآوری‌های مهم در صنعت باتری است که در سال ۲۰۲۲ توسط شرکت‌های تولیدکننده چینی ارائه شد. در سال ۲۰۲۰، شرکت «BYD» واحد تولید باتری جدید لیتیوم آهن فسفات خود با نام «Blade» را راه‌اندازی کرد. باتری تولید شده توسط شرکت «BYD»، وزن و حجم کمتر و چگالی انرژی بهبود یافته‌تری دارد. در همین زمینه شرکت «Contemporary Amperex Technology» در حال توسعه باتری است که آن را باتری حالت متراکم می‌نامد.
شرکت «Gotion High-Tech» تاکید کرد: یکی از مزایای باتری تولیدی جدید این شرکت، قابلیت شارژ سریع آن است که می‌تواند در کمی بیشتر از ۱۵ دقیقه شارژ آن پر شود. به گفته چنگ، شارژ این باتری از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد در عرض ۱۸ دقیقه انجام می‌شود.
ارزیابی شاخص سودآوری هیدروکسید کبالت موسسه «Fastmarkets» با غلظت کبالت حداقل ۳۰ درصد، با شرط تحویل کالا بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار با در نظر گرفتن درصد شاخص سودآوری قیمت کبالت با خلوص استاندارد موسسه «Fastmarkets» در ماه می ۲۰۲۳، عدد ۵۱ تا ۵۳ درصد را نشان داد که نسبت به رقم ۵۸ تا ۶۱ درصد در ماه ژانویه ۲۰۲۳ کاهش داشت. این رقم در روز ۱۱ می ۲۰۲۲، در زمان برگزاری کنگره کبالت در سال ۲۰۲۲، برابر با ۸۳ تا ۹۶ درصد بود.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.