جستجو

یک فعال فولادی گفت: با توجه به دوسویه بودن ارتباط معدن و حمل ‌و نقل، هر دو طرف ممکن است دچار آسیب‌های شدیدی شوند که بر اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد.


منصور نیکخواه با بیان اینکه پس از انرژی، حمل و نقل یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مشکل موجود در صنعت فولاد محسوب می‌شود، اظهارداشت: صنعت حمل ‌و نقل کشور و توسعه ناوگان جاده‌ای و ریلی و صدالبته در کنار آن رشد و توسعه اصولی و علمی راه‌های ارتباطی و خطوط ریلی، یکی از اولویت‌های مهم دولت‌ها محسوب می‌شود؛ چرا که به رشد و توسعه اقتصادی منجر خواهد شد.
وی گفت: در این میان، بخش معدن، صنایع معدنی و همچنین صنعت حمل ‌و نقل کشور وابستگی کاملی به هم دارند و در واقع بود و نبود آنها به یکدیگر بستگی دارد. توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که صنایع معدنی و فولادی طی یک دهه اخیر رشد بسیار قابل ‌توجهی را به همراه داشتند.
این فعال صنعت فولاد گفت: با این حال، بخش حمل ‌و نقل با وجود تمام زحمات و دستاوردهای اخیر به ‌ویژه در بخش ریلی نتوانسته به ‌پای بخش معدنی و فولاد رشد و توسعه یابد؛ بنابراین این‌گونه به نظر می‌رسد که کمبود زیرساخت‌های حمل‌ و نقل کشور، چالش عمده‌ای است که با آن مواجه هستیم، چرا که این زیرساخت‌ها جوابگوی نیاز معادن و صنایع معدنی نیستند.
به عقیده نیکخواه، با توجه به دوسویه بودن ارتباط معدن و حمل ‌و نقل، هر دو طرف ممکن است دچار آسیب‌های شدیدی شوند که بر اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر، قیمت حمل‌ و نقل در کشور به‌ مراتب بالاتر است و همین موضوع تأثیر بسیار منفی بر عملکرد تولیدکنندگان ایرانی دارد. به ‌عنوان ‌مثال، برآوردها حکایت از آن دارد که هزینه حمل‌ونقل صادرات فولاد در کشور بیش از ۹ درصد قیمت تمام‌شده این محصول را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم حتی بالاتر از متوسط هزینه جابه‌جایی در کشورهای درحال‌ توسعه است.
این فعال فولادی با اشاره به حاشیه سود اندک فولادسازان اظهار داشت: با توجه به حاشیه سود بسیار کم صنایع فولادی، نوسان‌های قیمتی در حوزه حمل ‌و نقل و جابه‌جایی محصول تأثیر بسیاری بر رقابت‌پذیری فولاد و محصولات فولادی در بازارهای داخلی و به ‌ویژه صادراتی دارد.
نیکخواه در پایان گفت: ایجاد، توسعه و بهبود خطوط جاده‌ای، گسترش و توسعه خطوط حمل ‌و نقل ریلی، ۲ خطه شدن خطوط ریلی، تأمین اقلام خودروهای سنگین مانند لاستیک، تجهیزات و قطعات برقی و تأمین دیزل از جمله موارد عمده مهم در این بخش است که توسعه این موارد ضروری به نظر می‌رسد؛ هرچند در شرایط کنونی و با توجه به رشد روزافزون قیمت‌های حمل‌ونقل، کمبودهای این صنعت چالش و کمبود بزرگی برای صنایع معدنی کشور به شمار می‌رود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.