جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: دولت اجازه می‌دهد تا مواد اولیه و کالاهای اساسی بدون فرآوری و ارزش‌افزوده مانند صادرات مواد معدنی اولیه ازجمله سنگ‌آهن از کشور خارج شوند و به‌نوعی این صادرات ضربه به اقتصاد پایدار کشوراست.


رامین راد با اشاره به اینکه چند سالی است که به دلیل شرایط تحمیل‌شده بر کشور دولت به منظور مدیریت کالاها و نیازهای داخلی کشور برای صادرات زنجیره فولاد ضوابط و شرایط سخت‌گیرانه‌ای را در نظر گرفته است، اظهار داشت: این مساله همواره مورد گلایه و انتقاد فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بوده و به‌نوعی می‌توان خروجی آن را در کاهش میزان صادرات مشاهده کرد.

وی گفت: البته یک انتقاد قدیمی‌تر وجود داشته که دولت اجازه می‌دهد تا مواد اولیه و کالاهای اساسی بدون فرآوری و ارزش‌افزوده مانند صادرات مواد معدنی اولیه از جمله سنگ‌آهن از کشور خارج شوند و به‌نوعی این صادرات ضربه به اقتصاد پایدار کشور است.

این فعال فولادی تصریح کرد: در چند سال گذشته سخت‌گیری‌های دولت در صادرات مواد معدنی تأثیر زیادی بر صادرات داشته است و گاه صادرکنندگان بازار هدف خود را از دست داده‌اند.

به گفته راد، اینکه صادرات یک محصول و کالا به‌طور کامل ممنوع شود، قطعاً هم به ضرر تولید است هم به صادرات لطمه می‌زند. در حال حاضر که برخی از تولیدات بیش‌ از حد نیاز در بازار وجود دارد و مشتری ندارد، دولت اجازه صادرات را داده است درحالی‌ که بهتر بود پیش تر صادرات مازاد تولید صادر شود.

وی افزود: لغو بخشنامه عوارض صادراتی بسیار حائز اهمیت بود. در این راستا، هرچند نمی‌توان به‌صورت دقیق این مساله را برآورد کرد ولی به نظر بنده لغو بخشنامه‌های مانع صادرات می‌تواند حداقل موجب جهش ۷۰ درصدی صادرات مواد معدنی شود

این کارشناس صنعت فولاد با تاکید بر اینکه اکنون به دلیل کاهش قیمت جهانی آهن شاهد رکود در بازار داخلی هستیم، خاطرنشان ساخت: الان باید جهت پیش‌روی و صادرات بیشتر در جهت ارزآوری بهتر برای کشور تلاش کرد و بازار های جدیدی برای صادرات کشف کرد.

رامین راد تصریح کرد: با حذف بخشنامه‌های مخل قطعا صادرات ما رونق خواهد گرفت اما باید توجه داشت لغو و ممنوعیت چه در حوزه صادرات و چه در حوزه واردات نشان‌دهنده قدرت ما نیست بلکه بازگو کننده ضعف داخلی است. به عنوان مثال، ممنوع کردن واردات علاوه بر اینکه زمینه رقابت را از بین می‌برد، نمایانگر این واقعیت است که ما در تولید داخلی ضعیف و ناچار به ممنوع کردن واردات هستیم. البته در برخی از مواقع باید استثناهایی در نظر گرفت، مثلاً نباید اجازه داد که سنگ‌آهن خام به چین صادر و تبدیل به میلگرد شود و مجدد به کشور بازگردد و ارزان‌تر از تولیدات داخلی عرضه شود، این یعنی ضربه زدن به تولیدات داخلی، بنابراین در حوزه تولید ما بیشتر نیازمند حمایت هستیم.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.