رسانه فناوری های نوین معدن و صنایع معدنی

منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در یادداشتی به شرح ذیل به موصوع ارتباط دو سویه معدن و حمل و نقل پرداخته است.


به گزارش معدن مدیا به نقل از روزگار معدن ، منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در یادداشتی به شرح ذیل به موصوع ارتباط دو سویه معدن و حمل و نقل پرداخته است.

صنعت حمل‌ونقل کشور و توسعه ناوگان جاده‌ای و ریلی و صد البته در کنار آن رشد و توسعه اصولی و علمی راه‌های ارتباطی و خطوط ریلی، یکی از اولویت‌های مهم دولت‌ها محسوب می‌شود، چراکه به رشد و توسعه اقتصادی منجر خواهد شد، تا جایی که صنعت حمل‌ونقل معیاری مهم برای توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود.

صنعت حمل‌ونقل کشور و توسعه ناوگان جاده‌ای و ریلی و صد البته در کنار آن رشد و توسعه اصولی و علمی راه‌های ارتباطی و خطوط ریلی، یکی از اولویت‌های مهم دولت‌ها محسوب می‌شود، چراکه به رشد و توسعه اقتصادی منجر خواهد شد، تا جایی که صنعت حمل‌ونقل معیاری مهم برای توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود.

سهم صنعت حمل‌ونقل از GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور حدود ۱۲ درصد برآورد می‌شود. این رقم حکایت از اثرگذاری و اهمیت این بخش دارد. تا جایی که می‌تواند پایه‌گذار رشد و بالندگی سایر بخش‌های اقتصادی یا ایجاد بحران برای آنها باشد. بدیهی است صنایع معدنی و فولادی کشور نیز از تاثیرپذیری حمل‌ونقل مستثنا نیستند.

در این میان، بخش معدن، صنایع معدنی و همچنین صنعت حمل‌ونقل کشور وابستگی کاملی به هم دارند و درواقع بود و نبود آنها بستگی به هم دارد و به‌شدت به هم متکی هستند. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که صنایع معدنی و فولادی طی یک دهه اخیر رشد بسیار قابل‌توجهی داشته است. این در حالی است که بخش حمل‌ونقل با وجود تمام زحمات و دستاوردهای اخیر به‌ویژه در بخش ریلی نتوانسته به پای بخش معدنی و فولاد رشد و توسعه یابد.

بنابراین این‌گونه به‌نظر می‌رسد که کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، چالش عمده‌ای است که با آن مواجه هستیم، چراکه این زیرساخت‌ها جوابگوی نیاز معادن و صنایع معدنی نیستند.در همین حال، با توجه به دو سویه بودن معدن و حمل‌ونقل، هر دو طرف ممکن است دچار آسیب‌های شدیدی شوند که بر اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر، آمارهای منتشر شده در دهه اخیر حکایت از آن دارد که هزینه حمل‌ونقل در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به ترتیب ۳٫۴ و ۸٫۲۵ درصد از قیمت تمام‌شده کالا را شامل می‌شود. این درحالی است که قیمت حمل‌ونقل در کشور ما به مراتب بالاتر است و همین موضوع تاثیر به‌ویژه منفی بر عملکرد تولیدکنندگان ایرانی دارد.

به‌عنوان مثال، برآوردها حکایت از آن دارد که هزینه حمل‌ونقل صادرات فولاد در کشور بیش از ۹ درصد قیمت تمام‌شده این محصول را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم حتی بالاتر از متوسط هزینه جابه‌جایی در کشورهای در حال توسعه است و جای تأمل بسیار دارد. به‌عبارتی، با توجه به حاشیه سود بسیار اندک صنایع فولادی، نوسان‌های قیمتی در حوزه حمل‌ونقل و جابه‌جایی محصول تأثیر بسیاری بر رقابت‌پذیری فولاد و محصولات فولادی در بازارهای داخلی و به‌ویژه صادراتی دارد.ایجاد، توسعه و بهسازی خطوط جاده‌ای، گسترش و توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی در قالب شبکه‌های عنکبوتی، ۲ خطه شدن خطوط ریلی، تامین اقلام خودروهای سنگین مانند لاستیک، تجهیزات و قطعات برقی و تامین دیزل از جمله موارد عمده بخش حمل‌ونقل کشور است. توسعه این موارد ضروری به‌نظر می‌رسد.

هرچند در شرایط کنونی و با توجه به رشد روزافزون قیمت‌های حمل‌ونقل، کمبودهای این صنعت چالش و کمبود بزرگی برای صنایع معدنی کشور به‌شمار می‌رود.

آخرین اخبار

این دسته بندی ها برای بعد از تاریخ 20 اسفند 98 است. اخبار قبلی بدون دسته بندی خاص و از طریق جست و جوی کلیدواژه قابل دسترسی هستند.