جستجو

رییس انجمن سنگ آهن ایران درخصوص اثرات ناشی از افزایش نرخ ارز گفت: همیشه هزینه‌ها بر اساس دلار آزاد ، افزایش پیدا می‌کند و این درحالیست که فروش محصول با دلار نیمایی انجام شده و مابه التفاوت ۳ تا ۴ هزارتومانی دلار نیما با دلار آزاد، به ضرر تولیدکنندگان تمام شده و افزایش نرخ هزینه ها را برای آنها به همراه دارد.


به گزارش معدن مدیا و به نقل از ایراسین، مهرداد اکبریان با بیان این مطلب در ادامه افزود: زمانی که معدن به تولید می رسد و قرار است محصول در داخل یا خارج از کشور به فروش برسد، تمام هزینه ها با دلار آزاد محاسبه می شود، اما در مقابل فروش با دلار نیما انجام می شود.

وی ادامه داد: افزایش بی رویه نرخ ارز به ضرر کل کشور است؛ بنابراین کاش شرایط به گونه ای پی برود تا دلار روی عدد ۱۲ یا ۱۳ هزار تومان ثابت بماند، زیرا تنها در این صورت است که می‌توان روی آن تکیه کرده و برنامه ریزی انجام داد، در غیر این صورت با عدم تثبیت در نرخ دلار و افزایش آن، بازار، تولید، کارخانه ها و … با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد.

به گفته اکبریان، عدم ثبات نرخ ارز در کشور موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای صنایع و معادن کشور شده است.

وی درباره اینکه آیا با افزایش نرخ ارز باعث پایین آمدن کاهش ارزش ریالی کشور، می توان به عنوان یک فرصت صادراتی به آن نگریست نیز اظهار کرد: این یک فرصت مناسب برای بخش صادرات برای مواد غیر معدنی است. زیرا شرایط در داخل کشور به دلیل قوانین وضع شده از سوی دولت و همچنین در خارج از کشور به دلیل تحریم های اعمال شده سخت شده و سیاست‌های داخلی مبنی بر این است که صادراتی انجام نشود.

اکبریان گفت: البته صادرات با رقم فعلی دلار آزاد که در کشور حاکم شده برای محصولات فولادی مناسب است و قطعا اگر صادرات انجام شود با سود همراه خواهد شد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.