رسانه فناوری های نوین معدن و صنایع معدنی

طبق تاکید معاون امو معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، واردات ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی در رده تولیدات هپکو که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ ممنوع شده است، همچنان ممنوع خواهد بود و تنها ماشین‌آلاتی که تولید داخلی ندارند، امکان ثبت سفارش دارند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از ایسنا، موضوع ماشین‌آلات معدنی و فرسودگی آن‌ها، از جمله آن موضوعاتی است که برای فعالان حوزه معدن کشور دردساز شده است. فعالان این حوزه معتقدند که تمامی معادن کشور از ضعف ماشین‌آلات برخوردار هستند و به‌گونه‌ای از این منظر فلج شده‌اند.

تیرماه سال جاری بود که خداد غریب‌پور- رئیس سابق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) – از اعطای یارانه سود تسهیلات به خریداران ماشین‌آلات معدنی ساخت داخل توسط این سازمان در راستای حرکت در مسیر تحقق شعار جهش تولید، خبر داد و ضمن اعلام حمایت از تولیدکنندگان داخلی ماشین‌آلات معدنی، گفت: مصوبه هیات عامل ایمیدرو در این باره صادر و مقرر شده است تا با هدف توسعه ساخت داخل و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، صندوق بیمه‌سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، تا چهار درصد از سود تسهیلات را به صورت یارانه، در اختیار معدن‌کارانی که به این شیوه اقدام می‌کنند، ‌ پرداخت کند.

همچنین فرید دهقانی- مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی- نیز بر اهمیت و اولویت نوسازی و به‌سازی ماشین آلات معدنی تاکید کرده و معقد است که چنانچه اقدام به نوسازی و به‌سازی ماشین‌آلات نشود، این عدم به‌سازی و نوسازی منجر به افت شدید تولید در بخش استخراج و متناسب با آن در سال‌های آینده، افت فرآوری خواهد شد.

پس از آن وی، اعلام کرد که خریداران ماشین‌آلات معدنی داخلی که از هپکو خریداری می‌کنند، علاوه بر تامین مالی، از یارانه چهار درصدی سود تسهیلات برخوردار خواهند شد. در جهت حمایت و افزایش تولید داخل در بخش ماشین آلات معدنی، انعقاد پنج تفاهم‌نامه‌ با حمایت ایمیدرو با شرکت‌های فولاد مبارکه، چادرملو، گل گهر و پنج پیمانکار اصلی شرکت ملی مس و صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در جهت تحقق جهش تولید در هپکو به امضا رسید.

معاون صنایع وزارت صمت: خواستار محدودیت واردات محصولات دو پله بالاتر از رده تولیدات هپکو شده‌ایم

اکنون طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی صادقی نیارکی- معاون امور صنایع وزارت صمت- بر ممنوعیت واردات واردات ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی در رده تولیدات هپکو که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ ممنوع شده بود، تاکید و اظهار کرد: براساس ماده ۱۰۹ و ۱۱۰ قانون امور معادن و مکاتبات صورت گرفته با معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، خواستار منع واردات محصولات دو پله بالاتر از رده تولیدات هپکو شده‌ایم؛ بنابراین به اندازه کافی در بحث واردات، حمایت‌های لازم از مجموعه واحدهای تولیدی تولیدکننده ماشین آلات صنعتی و معدنی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تنها ماشین‌آلاتی که تولید داخلی ندارند، امکان ثبت سفارش دارند.

صادقی نیارکی مهمترین مسئله هپکو را بحث مالکیت دانسته و گفت: خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی با توجه به مصوبه هیات وزیران مالک اکثریت سهام بوده و تعیین تکلیف بدهی‌ها و تقاضا برای محصولات هپکو باقی می‌ماند که موضوع بسیار مهمی است.

معاون امور صنایع وزارت صمت ادامه داد: البته تقاضاهایی در بخش معدن و بازسازی ماشین‌آلات راه‌سازی و نیازهای سازمان راه‌داری مطرح است، اما باید مدیریت و مالکیت مجموعه، تامین و تجهیز مالی و تعیین تکلیف بدهی‌ها را به انجام برساند تا بتواند سفارش دریافت کند و با تولید به موقع محصولات را تحویل دهد.

وی در پایان تصریح کرد: سیاست کلی کشور، مدیریت منابع به‌ویژه منابع ارزی برای ساخت داخل و تقویت ارزش افزوده است، هر چه کالاها ارزش افزوده بیشتری داشته باشند، در داخل تولید می‌شوند و مسلما مجوز واردات برای محصولات کم‌ارزش، غیرضروری و مصرفی داده نخواهد شد.

آخرین اخبار

این دسته بندی ها برای بعد از تاریخ 20 اسفند 98 است. اخبار قبلی بدون دسته بندی خاص و از طریق جست و جوی کلیدواژه قابل دسترسی هستند.