جستجو

کاهش ۹۱درصدی صادرات آهن اسفنجی در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته و رسیدن آن از ۲۲۴هزار تن به ۲۰هزار تن قابل توجه است به ویژه که در بهار سال جاری، تولید این محصول پایین دست تولید شمش فولاد ۱۲درصد نسبت به سال پیش رشد داشته است.


به گزارش معدن مدیا و به نقل از خبرگزاری برنا، «بهرام سبحانی»، رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد دلیل اصلی این کاهش را اختصاص همه تولید به صنعت داخلی فولاد دانست و گفت: دلیل کاهش ۹۱درصدی صادرات آهن اسفنجی کشور و رسیدن آن به ۲۰هزار تن در ۳ ماه نخست سال جاری این است که تقریبا کل تولید این محصول در سال جاری به مصرف داخلی و تولید شمش فولاد می‌رسد. این مساله در مورد سنگ آهن و گندله هم صادق است.

او افزود: حتی ممکن است صادرات این محصول در ادامه سال به صفر هم برسد مگر اینکه تولیدکنندگان آهن اسفنجی مازاد بر نیاز داخل تولید کنند. برنامه امسال کشور تولید ۳۰ میلیون تن فولاد است و برای تولید این حجم، ۳۳ میلیون تن آهن اسفنجی نیاز دارد، بنابراین اگر تولیدکنندگان بتوانند تولید خود را به بیش از ۳۳ میلیون تن برسانند می‌توانند مازاد این رقم را صادر کنند.

در همین حال «علیرضا زاهدیان»، مدیر عامل فولاد غدیر نی‌ریز، وضع تعرفه ۱۰درصدی بر صادرات و کاهش تقاضای بازار جهانی به دلیل شیوع کرونا در ۳ ماه نخست سال جاری را دلیل این کاهش دانست.

او ادامه داد: تولید در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته افزایشی بود چون میزان مواد اولیه بالا بود، در نتیجه تولید کاهش پیدا نکرد. توجه داشته باشید ما در بهار سال گذشته نه تعرفه صادرات داشتیم و نه کرونا را.

او افزود: البته در حال حاضر تقاضا ایجاد شده است، اما سیاستگذاری وزارت صمت در زمینه صادرات آهن اسفنجی واضح نیست و تا زمانی که موضع آن روشن نباشد، نمی‌توان در این زمینه تصمیم گرفت. وزارت صمت هنوز درصدی را که صادرات آهن اسفنجی مجاز است، روشن نکرده است و معاونت معدنی وزارتخانه مجوز صادرات را نمی‌دهد. در حالی که تولید کنونی آهن اسفنجی مازاد نیاز کشور است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.