جستجو

دبیر ستاد بومی سازی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت : این شرکت با برقراری ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاهها ، صنعتگران، مبتکران و مخترعان کشور و حمایت از ایده ها، نوآوران و اتکا به دانش بومی همواره در پی استفاده از  ظرفیت های داخلی بوده و تاکنون نیز بالغ بر ۵۰ پروژه تحقیقاتی و پژوهشی را اجرا و به اتمام رسانده است.

محمد ابراهیم یلتقیان  با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت شرکت تا کنون بالغ بر ۱۲ هزار قطعه صنعتی در مجتمع های معدنی و صنعتی چادرملو  بومی سازی شده است گفت : تنها در سال گذشته ۶۰۰  قطعه  جدید در این شرکت بومی سازی شده است.

وی افزود: همه تلاش ما این بوده و هست تا علاوه بر بومی سازی قطعات، به علوم روز و فناوری‌های نوین جهانی در بخش های معدن و صنایع فولاد نیز دسترسی پیدا کنیم و در همین راستا توانسته‌ایم بخش اعظم پروژه‌های خود را با توانمندی‌های داخلی راه‌اندازی کنیم وعلاوه بر میلیون ها دلارصرفه جویی ارزی به اشتغال مولد نیز کمک شایانی نمائیم.

دبیر ستاد بومی سازی شرکت چادرملو یادآوری کرد: شرکت معدنی وصنعتی چادرملو با اعتقاد راسخ به محقق کردن این هدف و آرمان توسعه یافتگی، از سال ۱۳۸۱ عزم خود را جزم کرد و با بکار گیری توان متخصصان داخل کشور، گام های بلندی را برای کاهش هزینه های  ناشی از واردات قطعات و قطع وابستگی برداشت.

تشکیل ستاد بومی سازی شرکت:

محمد ابراهیم یلتقیان افزود :در سال ۱۳۸۹ ستاد بومی سازی در چادرملو تشکیل گردید که هدف مهم آن، رسیدن به خود کفائی، شناسائی توانمندیهای شرکتهای داخلی،  ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی دربخش های طراحی ، ساخت ، برنامه ریزی ، هزینه‌یابی ، مهندسی معکوس ،‌ تدارک و اجرا و در نهایت کنترل کیفی و راه اندازی و نیز رشد توان رقابت پذیری و استفاده از مزیت های اقتصادی بود.

وی تصریح کرد: هر چند این شرکت قبل از تشکیل ستاد بومی سازی نیز توجه  ویژه ای به امر بومی سازی و تامین داخلی تجهیزات و قطعات و انجام مهندسی  معکوس و تهیه نقشه های ساخت و نصب و راه اندازی طرحهای توسعه داشته، اما با انسجام بخشی از این فعالیت ها، تحت هدایت و نظارت واحدی مستقل، این امر شتاب بیشتری یافت و از آن پس، این شرکت با تکیه بر پتانسیل نیروی انسانی متخصص و کارآمد در زمینه های مختلف، طراحی و تهیه نقشه های جزء به جزء و کارگاهی به روش مهندسی معکوس، ساخت کلیه قطعات، تجهیزات و ماشین آلات را با استفاده از سیستم ها و دانش فنی موجود در کشور در برنامه های اجرایی خود قرار داد.

دبیر ستاد بومی سازی شرکت چادرملو گفت:  طی سالهای اخیر با حمایت از سازندگان داخلی و برنامه هایی که جهت تأمین قطعات و لوازم یدکی ساخت داخل کشور انجام داده ایم، نه تنها موجبات کاهش توقفات در اثر فرسودگی قطعات وارداتی گردیده ایم بلکه شرایط افزایش تولید در واحدهای فرآوری سنگ آهن خود را نیز ارتقاء بخشیدیم، بطوریکه ظرفیت ۵ خط تولید کنسانتره سنگ آهن را از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید گندله در واحد گندله سازی مجتمع صنعتی چادرملو را از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ۴ میلیون تن افزایش دادیم.

یلتقیان اضافه کرد : شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن و کنسانتره کشور و از پیشگامان بومی سازی است ، پروژه های تحقیقاتی،‌ مطالعاتی و پژوهشی رادر سرلوحه برنامه های خود قرار داده و با اجرای پروژه های متعدد، موفقیت های بیشماری را در زمینه ساخت داخل کسب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی قطعات ساخته شده داخلی علاوه بر قابلیت رقابت پذیری با قطعات خارجی ، همواره از کیفیت و راندمان کاری بالاتری نیز برخوردار هستند افزود:  این شرکت به منظور شناسائی قطعات یدکی و یافتن سازندگان داخلی و تعیین نیازهای مجتمع های  معدنی و صنعتی چادرملو به لوازم و قطعات یدکی، کنترل و بازرسی قطعات در حال ساخت و همچنین بازرسی قبل از ارسال به کارخانه ها و بازرسی مجدد در محل کارخانه ها، از مشاورین مجرب و کار آزموده داخلی بهره می گیرد.

نمایشگاه های معدنی

وی در خصوص نقش برگزاری نمایشگاههای تخصصی بومی سازی در حوزه صنعت و معدن گفت : این نمایشگاهها فرصت ارزشمندی برای واحد های صنعتی و تولیدی و هم برای سازندگان قطعات صنعتی و نوآوران و پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان فراهم می سازد تا ایده پردازان و سازندگان داخلی علاوه بر شاخت نیازهای صنایع به طرح های خلاقانه برای افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه ها با نیازهای ساخت داخل صنایع نیز آشنا شوند . از طرفی این نمایشگاه ها شرایطی را فراهم می سازد تا صنایع و تولید کنندگان ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با سازندگان و فناوران کشورمان برقرار نمایند . یلتقیان در عین حال از تعدد براگذاری اینکونه نمایشگاهها انتقاد کرد و گفت : برگزاری متعدد این نمایشگاهها موجب بازدهی مطلوب آن می گردد . بهتر است در سال ۱ یا ۲ نمایشگاه سراسری برگزار شود . تا شرکت ها تولیدی و صنعتگران و هم سازندگان و ایده پردازان بتوانند برای حضور فعال و مثمر ثمر در آن برنامه ریزی کنند . در غیر این صورت بازدهی این نمایشگاهها چندان مطلوب نخواهد بود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.