جستجو

شرکت «تجلی» توسعه معادن و فلزات اولین شرکت پروژه‌محور بازار سرمایه ایران است که در سال ۱۳۸۸ تأسیس شد. سرمایه­‌گذاری توسعه معادن و فلزات با در اختیار داشتن۵۷ درصد از سهام شرکت، معدنی و صنعتی چادرملو با ۱۷ درصد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۱۴ درصد سهامداران عمده شرکت محسوب می­شوند. ایده تشکیل یک شرکت پروژه‌محور سهامی عام برای اولین بار در اسفندماه سال ۱۳۹۸ در هلدینگ سرمایه­ گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با محوریت تکمیل پروژه‌های زنجیره فولاد از معدن تا نورد شکل گرفته است. این شرکت نهایتاً در سال ۱۴۰۰ توانست در بورس اوراق بهادار تهران، قابلیت معامله پیدا کند.

سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه معدنی و صنایع معدنی، راه‌اندازی کارخانجات فرآوری و تولید محصولات معدنی و فلزی و توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات مرتبط با صنایع معدنی مهمترین زمینه­‌های فعالیت «تجلی» محسوب می­شوند. شرکت با مالکیت ۱۱ معدن در حوزه عناصر استراتژیک (لیتیم و عناصر همراه) ، ۳ معدن در حوزه عناصر نادر خاکی و ۹ معدن در حوزه پلی‌متال و فلزات رنگین یکی از اصلی ترین بازیگران صنایع معدنی و فلزی کشور به شمار می رود. پروژه‌ فولادسازی سرمد ابرکوه یکی از اصلی­‌ترین طرح‌­های سرمایه­‌گذاری تجلی بوده که پیشرفت بسیار خوبی داشته و قرار است فاز کلاف آن در خرداد ماه به تولید تجاری برسد.

هم‌اکنون این مجموعه در ۹ شرکت بورسی و ۲۴ شرکت غیربورسی سرمایه گذاری نموده است. بهای تمام شده کلیه سرمایه­‌گذاری‌های شرکت تا انتهای اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، بالغ بر ۶۷۵۷ میلیارد تومان است که سهم شرکت‌های بورسی ۱۲۰۹ میلیارد تومان و شرکت‌های غیر بورسی ۵۵۴۷ میلیارد تومان است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود، شرکت، ۱۸ درصد از سرمایه­‌گذاری های خود را در شرکت‌های بورسی و ۸۲ درصد را در شرکت‌های غیربورسی، انجام داده است.

مطالعه صورت‌های مالی شرکت نشان می­‌دهد بیشترین سهم از سرمایه‌­گذاری در شرکت‌های بورسی مربوط به استخراج کانه­‌های فلزی با ۶۶۶ میلیارد تومان معادل ۵۵ درصد کل سرمایه­‌گذاری­‌های بورسی شرکت بوده است. پس از آن فلزات اساسی با ۵۰۱ میلیارد تومان معادل ۴۱/۵ درصد و فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته­‌ای با ۴۲ میلیارد تومان معادل ۳/۵ درصد از کل سرمایه­‌گذاری­‌های بورسی شرکت، در رده­‌های بعدی قرار داشته‌اند.

همچنین بیشترین سهم از سرمایه‌­گذاری در شرکت‌های غیربورسی مربوط به ساخت محصولات فلزی با ۴۱۷۲ میلیارد تومان معادل ۷۵ درصد کل سرمایه­‌گذاری غیربورسی شرکت بوده است. استخراج کانه‌­های فلزی نیز با ۹۳۰ میلیارد تومان معادل ۱۶/۷ درصد از کل سرمایه گذاری غیربورسی شرکت، در رتبه بعدی قرار داشته است. در مجموع نیز ساخت محصولات فلزی با ۴۱۷۲ میلیارد تومان معادل ۶۱/۷۵ درصد کل سرمایه‌­گذاری شرکت، استخراج کانه‌­های فلزی با ۱۵۹۶ میلیارد تومان معادل ۲۳/۶۳ درصد از کل سرمایه­‌گذاری و فلزات اساسی با ۵۰۱ میلیارد تومان معادل ۷/۴۲ درصد از کل سرمایه‌گذاری شرکت به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در اختیار داشته‌­اند.

تحلیل تکنیکال «تجلی»

همان‌گونه که در نمودار زیر مشاهده می­شود «تجلی» در یک کانال صعودی بلندمدت در حال حرکت است. این سهم از تیرماه ۱۴۰۲ تا ابتدای اسفندماه، تقریباً در یک روند خنثی قرار گرفت. رشد سهم از اوایل اسفندماه از قیمت‌های حوالی ۱۸۲ تومان آغاز و در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ به ۲۶۸ تومان رسید و بازدهی ۴۷ درصدی را به ثبت رسانید. در زمان تحلیل در تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۳، آخرین قیمت معاملاتی سهم ۲۴۶ تومان است. مهمترین مقاومت­های پیش روی سهم محدوده ۲۶۰ و ۲۸۴ تومان در سقف کانال می باشد. نزدیکترین حمایت‌ها نیز در محدوده ۲۳۶ تومان و ۲۱۶ تومان شناسایی شده‌­اند.

تجلی

جمع بندی:

شرکت«تجلی توسعه معادن و فلزات» در سال ۱۴۰۰ در حالی که اصلاً حال و روز بازار سرمایه خوش نبود در قیمت ۱۰۰ تومان عرضه شد و با حمایت حقوقی­‌های خوش‌نام خود توانست در گام اول تا ۱۶۰ تومان رشد پیدا کند. این سهم جزو سهامی بوده است که هیچ گاه اسیر نوسانات منفی بازار نشده است و در بزنگاه‌ها، به‌خوبی خود را نشان داده است. برای مثال در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ که کل سهام بازار به یک‌باره روند نزولی به‌خود گرفتند، در روزهای پس از حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به سرکنسولگری ایران در سوریه و در روزهای پس از شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور فقید کشور که دامنه نوسان اکثر سهام بازار به مثبت و منفی دو درصد کاهش پیدا کرد، سهام این شرکت نه تنها تحت تأثیر چندانی قرار نگرفت بلکه در بسیاری از روزها به صف خرید نیز نشست. این در حالی است که بسیاری از سهامی که از سال ۱۴۰۰ به بعد در بازار سرمایه عرضه شده‌­اند حتی از قیمت عرضه اولیه خود نیز پایین­‌تر معامله می­‌شوند. به هر حال اگرچه این روزها برای اهالی بازار سرمایه روزهای خوبی تلقی نمی­‌شود، اما سهامداران «تجلی» در زمره افراد خوشحال بازار هستند که از رشد قیمتی سهام خود مسرورند.

مرتضی نعمتی تحلیلگر ارشد بازار سرمایه

منبع: روابط عمومی شرکت «ومعادن»

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.