جستجو

هلدینگ «ومعادن» در سال‌های اخیر سهام شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی را برای کمک به تامین مواد اولیه زنجیره معدن تا فولاد را در پرتفوی خود قرار داده است. از طرف دیگر این هلدینگ پروژه های مختلفی را در زنجیره معدن و فولاد به صورت مشارکتی تعریف کرده تا ضمن سودآوری برای سهامداران در تامین مواد اولیه شرکت های معدنی و فولادی نیز موثر باشد.


شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» در شش‌ماهه گذشته با وجود نوسانات زیاد بازار سهام از اوایل آبان ۱۴۰۲، حدود ۱۳ درصد بازدهی مثبت داشته است. در واقع این نماد به دلیل ارزندگی بالای خود، کمتر تحت تاثیر جو روانی منفی معاملات بازار قرار می‌گیرد. از طرف دیگر این هلدینگ بزرگ و تأثیرگذار، حدود ۱۵۱هزار میلیارد تومان از پورتفوی خود را به دو گروه کانی‌های فلزی و فلزات اساسی اختصاص داده است. این سرمایه‌گذاری در بلندمدت در روند معاملات بازار سهام و همچنین نمادهای گروه معادن و فلزات نقش مثبتی ایفا می‌کند. در این گزارش به جزئیات نقش نماد ومعادن در ایجاد بازدهی مثبت در کلیت بازار سهام و بازتاب آن در گروه‌های معدنی و فولادی پرداخته شده است.

در گام نخست باید توجه داشت که یکی از مهمترین سیاست‌های هلدینگ ومعادن، بهینه ­سازی پرتفوی سرمایه­‌گذاریش با نمادهای سودآور معدنی و فولادی است. این موضوع به این دلیل برای مدیران شرکت اهمیت دارد که مأموریت هلدینگ بر اساس سند استراتژیک، نقش ­آفرینی در زنجیره بالادستی فولاد و تأمین پایدار خوراک برای صنایع فولادی کشور است. از این رو «ومعادن» علاوه بر اینکه در شرکت‌های معدنی بزرگ حاضر در بورس، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کرده است، از طریق سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های سایر حلقه‌های زنجیره فولاد در مسیر خلق ارزش افزوده و همچنین افزایش حاشیه سود شرکت‌های زیرمجموعه گام برداشته است.

مشارکت در پروژه‌ها در بلندمدت کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه سهامداران «ومعادن» از سود بیشتری پس از عملیاتی شدن پروژه‌ها بهره‌مند شوند، سایر شرکت‌های معدنی و فولادی همکار «ومعادن» که در پروژه‌ها مشارکت داشته‌اند نیز از تولیدات این پروژه‌ها در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع خود بهره ببرند.

یکی از مشکلات سال‌های اخیر در زنجیره فولاد کمبود سنگ آهن بوده است. به همین دلیل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با پیش­ بینی تقاضای سنگ­ آهن توسط شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره و گندله در سال‌های آتی، چندین شرکت تأسیس کرده که مأموریت اصلی آن‌ها اکتشاف در پهنه‌­های جدید است. همچنین این هلدینگ برای برقراری توازن در زنجیره در حلقه‌های میانی معدن تا فولاد مانند تولید گندله، آهن اسفنجی و … نیز سرمایه‌گذاری کرده است تا تولید با حداکثر ظرفیت حفظ شود و با افزایش درآمد هلدینگ، سهامداران نیز به سود بالاتری برسند.

استراتژی «ومعادن» رشد شرکت­های زیرمجموعه است. هدف اصلی از تدوین این برنامه، افزایش سهم این شرکت‌ها در پروژه‌های آتی هلدینگ است. این شرکت‌ها می‌توانند از این طریق در مسیر بالندگی قرار گرفته و در آینده وارد بازار سرمایه شوند. بنابراین «ومعادن» در سال‌های اخیر با تعریف و راه‌اندازی شرکت‌ها و پروژه‌های جدید، حاشیه سود عملیاتی خود را افزایش داده است. همچنین مسیری را آغاز کرده تا در آینده‌ای نه چندان دور، این شرکت‌ها بتوانند در بازار سهام بخشی از سرمایه‌های خرد را جذب کنند. این موضوع گامی در مسیر توسعه بازار سهام و در نتیجه ثبات در سرمایه‌گذاری خواهد بود.

باید توجه داشت که سود خالص شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات طی پنج سال اخیر، با روند روبه‌رشد قابل توجهی همراه بوده است. در واقع با وجود اینکه سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ رشد داشته و بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان حاصل شده بود، در راستای ادامه سودآوری ومعادن در همان سال افزایش سرمایه ۱۲۹ درصدی را محقق کرد. بازتاب اقدامات «ومعادن» در سال ۱۴۰۲ نمایان شد. به‌طوری‌که این هلدینگ سال گذشته حدود ۲۹.۵ هزار میلیارد تومان در نمادهای مختلف بازار سهام سرمایه‌گذاری کرد و افزایش سرمایه ۵۶ درصدی از محل سود انباشته در اسفند ۱۴۰۲ نیز انجام شد. این سلسله افزایش سرمایه «ومعادن» قیمت و سود هر سهم را تعدیل نموده و روند بازدهی مثبت در تابلوی معاملات را حفظ کرده است.

در حال حاضر گزارش عملیاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات حکایت از حجم بالای سودسازی دارد. در حالی که هنوز پروژه‌های مهم این هلدینگ به‌طور کامل به بهره‌برداری نرسیده‌اند. نکته قابل توجه این است که «ومعادن» طی چند وقت اخیر بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته است. از میان سرمایه‌گذاری‌های آن، هفت پروژه از جمله طرح‌های بزرگ پیشرانان پیشرفت اقتصاد کشور محسوب می‌شوند که به لحاظ اهمیت آن‌ها، از توجه و حمایت ویژه دولت برخوردارند. بسیاری از پروژه‌های پیشران شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند .از این رو با بهره‌برداری و آغاز به‌کارگیری پروژه‌ها در سال‌های آینده هدف درآمد ۱ میلیارد دلاری «ومعادن» محقق می‌شود.

نقش پروژه های «ومعادن» در افزایش حاشیه سود شرکت

براساس مأموریت سند استراتژیک هلدینگ، تکمیل و برقراری توازن در زنجیره تولید در اولویت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است. ازاین‌رو شرکت پویا انرژی با سرمایه‌گذاری ۶۱۰ میلیون یورو ذیل هلدینگ ایجادشده تا با تامین پایدار برق، افزایش تولید و درآمد هلدینگ را تضمین کند. در حال حاضر همه پروژه‌های «ومعادن» به نوعی می‌توانند به حاشیه سود هلدینگ کمک کنند.

با توجه به اینکه میزان سود حاصل از عملکرد ومعادن در سال گذشته، ۳۹۱ میلیون دلار بوده و سود سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز به‌زودی وارد چرخه می‌شوند، می‌توان چشم انداز سود یک میلیارد دلاری را دست‌یافتنی دید. نحوه دستیابی به این سودآوری و سهم هر یک از زیرمجموعه‌های «ومعادن» در تحقق این امر به طور مشروح در گزارش مدیرعامل در مجمع عمومی منتهی به اسفند ۱۴۰۲ آمده است.

از مهم‌ترین پروژه‌های سودآور ومعادن می توان به اجرای پروژه فولاد کردستان با مالکیت ۵۶ درصدی هلدینگ «ومعادن» اشاره کرد که ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی برای واحد ۱ میلیون تنی ذوب و فولادسازی تامین می‌کند.

همچنین پروژه ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفنجی آرتاویل در استان اردبیل با مالکیت ۴۰درصدی «ومعادن» طی سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد. با درنظرگرفتن این‌که اواسط سال ۱۴۰۴ کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن صبانور به ظرفیت دو و نیم میلیون‌تن و پروژه گندله‌سازی صبا امید غرب خاورمیانه به ظرفیت یک میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد، کارخانه آرتاویل خوراک مورد نیاز آنها را تامین خواهد کرد.

همچنین پروژه ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفنجی اقلید با مالکیت ۵۱ درصدی «ومعادن» در دست ساخت است. به طور کلی این پروژه برای تامین مواد اولیه کارخانجات زنجیره فولاد، طراحی شده و در حال اجراست. از جمله موارد مهم دیگر، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ۲۰۰ میلیون یورو و ۹۸۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زنجیره فولاد انجام داده است به همین دلیل ومعادن می تواند از تولید پروژه‌های تجلی نیز بهره برداری کند.

یکی دیگر از راهبردهای شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات حرکت در مسیر خودکفایی است. از این رو با در نظر گرفتن اینکه در زنجیره فولاد برخی مواد اولیه مورد نیاز، مانند الکترود گرافیتی تاکنون از طریق واردات تأمین شده‌اند، برای تولید این محصول نیز سرمایه‌گذاری کرده است. در واقع این مجموعه با شروع اجرای طرح کارخانه تولید صنعت گستر سورنا با سرمایه­‌گذاری ۲۶۰ میلیون یورویی در مسیر خودکفایی در تأمین الکترود گرافیتی گام برداشته است. همچنین کارخانه تولید فروسیلیکومنگنز شیروان با ظرفیت ۴۰ هزار تن با مالکیت ۷۱ درصدی «ومعادن» و با سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون یورو از دیگر پروژه‌هایی است که چالش تامین مواد فروسیلیس را برای زنجیره فولاد برطرف می‌کند.

این هلدینگ برای توسعه فعالیت خود و ایجاد تنوع در پرتفوی خود، در سایر فلزات نیز سرمایه‌گذاری کرده است. به طوری که در مجتمع معدنی و کارخانه تولید کنسانتره مس جانجا در استان سیستان و بلوچستان با مالکیت ۲۵ درصدی مشارکت کرده است. همچنین در پروژه‌ تولید نوار نقاله شرکت کانیار ساعی مشارکت ۴۹ درصدی داشته است. بنابراین باتوجه به اخبار مثبت پیرامون فعالیت شرکت‌های سرمایه‌پذیر و روند سریع اجرای پروژه‌های بزرگ و متنوع ومعادن، افق سودآوری شرکت بسیار روشن بوده و تحقق هدف ۱ میلیارد دلاری سود خالص کاملا عملی و قابل دسترس به‌نظر می‌رسد.

منبع: روابط عمومی شرکت «ومعادن»

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.