جستجو

مدیرعامل شرکت فولاد گفت: ابزارهای هنری بدون شک رساترین، بلیغ‌ترین و کاراترین ابزار ابلاغ پیام است و پیام هنر نافذتر و ماندگارتر از هر شیوه دیگری است و هنر رسالت آگاهی بخشی در جامعه دارد. لذا دستاوردهای بزرگ شرکت فولاد مبارکه یا موضوعاتی مثل جایگزینی اقتصاد فولادی به جای اقتصاد نفتی، صنعت سبز، خودکفایی و خودتامینی، مصرف بهینه آب و انرژی، ثروت آفرینی برای کشور و … باید با زبان هنر ترویج یابد.


محمدیاسر طیب‌نیا در رویداد هنری «روایت پیشرفت» با اشاره به جمله مشهور رابین جورج کالینگوود در فلسفه هنر مبنی بر اینکه «هنر دوای جامعه است برای ناگوارترین بیماری اجتماعی یعنی ناآگاهی» اظهار کرد: این نظریه بر خلاف نظر دیگرانی مانند گادامر، کانت و هیوم است که هنر را صرفاً در بیان زیبایی، احساسات، لذت و فراغت و مواردی از این دست می‌دانند، از این رو کالینگوود بر روی معنای آگاهی بخشی دست گذاشته و رسالت عظیم‌تری را برای هنر قائل است مانند روشن کردن آدم‌ها، جهت دهی به ذهن آدم‌ها؛ بنابراین اگر روزی نظریه هنر برای هنر مطرح می‌شد امروز از هنر برای آگاهی صحبت می‌کنیم.

ابزارهای هنری بدون شک رساترین، بلیغ‌ترین و کاراترین ابزار ابلاغ پیام است

وی ادامه داد: بیانات رهبر معظم انقلاب نیز ناظر بر این موضوع است، ایشان در صحبت‌های مختلف و به ویژه با هنرمندان نیز بر این موضوع تاکید داشتند، اینکه ابزارهای هنری بدون شک رساترین، بلیغ‌ترین و کاراترین ابزار ابلاغ پیام است، اینکه از هر شیوه دیگر پیام هنر نافذتر و ماندگارتر است، در فهم معنا کمک می‌کند؛ اینکه هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، ماندگار نخواهد بود، فرقی نمی‌کند برحق باشیم یا ناحق تا از ابزار هنر استفاده نکنیم نمی‌توانیم از آگاهی بخشی و معنا دادن بهره ببریم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: معنا بخشی در مکاتب مختلف هنری نیز از قرون وسطا تا مدرن و پست مدرن دغدغه بوده و در نظریه‌های مختلف مطرح شده و امروز نیز به عنوان دغدغه مطرح می‌شود.

وی در خصوص چرایی حضور و دعوت از طراحان برای بازدید از شرکت فولاد مبارکه و برگزاری رویداد هنری «روایت پیشرفت» اضافه کرد: اگر اعتقاد داشته باشید امروز جنگ جبهه کفر با ایران در جبهه اقتصاد است، خیلی ساده‌تر می‌توان گفت اگر یک روز دفاع در میدان نظامی دفاع مقدس بود که هنوز هم هست، امروز تلاش در عرصه تولید هم همان دفاع مقدس است. از طرف دیگری اگر سیره پیامبر را بدانیم ایشان بر دو دست بوسه زدند، یکی دستان حضرت زهرا (س) سر سلسله امامت و دیگری دست پینه‌زده کارگر، از این رو می‌توان کارخانه فولاد مبارکه را مکانی مقدس نامید چرا که در این محل ۳۰ هزار نفر برای کسب روزی حلال و غالباً با نگاه دفاع مقدس شاغل هستند.

طیب‌نیا ادامه داد: دشمن این موضوع را به خوبی درک کرده است لذا اولین جایی که تحریم می‌کند فولاد مبارکه است و آن را جزو تحریم‌های ثانویه و تروریستی قرار می‌دهد یا در حملات سایبری اول پمپ بنزین‌ها و بعد به سمت فولاد مبارکه و صنعت فولاد می‌رود، وقتی می‌خواهند هجمه رسانه‌ای کنند عددی را می‌سازند و به آن ضریب می‌دهند تا مردم را ناامید و نسبت به نظام مأیوس کنند و اینها اتفاقاتی است که در مقیاس فولاد مبارکه انجام می‌دهند.

وی با اشاره به جایگاه فولاد مبارکه تصریح کرد: امروز فولاد مبارکه بزرگ‌ترین کارخانه فولادی خاورمیانه و شمال آفریقا است، بزرگ‌ترین شرکت بورسی کشور بوده و همواره در رتبه‌های اول یا دوم این شرکت‌ها جا داشته است، نوسانات آن بورس را تکان می‌دهد و خوشبختانه خیلی هم موفق است، اگر سال گذشته رشد شاخص بورس ۱۲ درصد بوده، رشد شاخص فولاد مبارکه ۴۰ درصد بوده و همواره جز بهترین‌ها و موفق‌ترین‌ها بوده است.

وی افزود: فولاد مبارکه مولود انقلاب و بزرگترین مجتمع صنعتی کشور است که با آخرین فناوری روز دنیا بنا شد و زمانی با ۱۰۰ درصد وابستگی حتی پیچ و مهره آن نیز وارداتی بود و تمام قطعات و تجهیزات ریز و درشت از خارج تأمین می‌شد اما امروز به جایی رسیدیم که بالای ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات آن داخلی سازی شده و به خودکفایی رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت و کارخانه بزرگ و کوچک در بالادست و پایین‌دست وابسته به فولاد مبارکه هستند، از ورق‌های نازکی که با آن قوطی‌های کنسرو و آب میوه تولید می‌شود تا کشتی سازی، خودروسازی، لوازم خانگی، لوله سازی برای آب و گاز و … گفت: بیشترین ارزش افزوده در کشور در فولاد مبارکه شکل می‌گیرد و این شرکت در مقایسه با دیگر شرکت‌های صنعتی، در سال ۱۴۰۱ رتبه اول و در سال ۱۴۰۲ رتبه دوم را از آن خود کرده است که علت آن داشتن زنجیره کامل از ابتدا تا انتها در داخل کشوراست یعنی از سنگ معدن که از معادن خودمان استخراج می‌شود سنگ آهنی را استخراج می‌کنیم که ارزش یک تن آن حدود ۱۵۰ هزار تومان است و ما در کارخانه فولاد مبارکه آن را تبدیل به محصولی می‌کنیم که حداقل ارزش آن در بازار ۳۵ میلیون تومان و حداکثر ۶۵ میلیون تومان است و این یعنی ارزش افزوده‌ای معادل ۲۰۰ تا ۳۰۰ و یا در تولید استنلس استیل این عدد به بیش از هزار برابر می‌رسد.

سفارش رئیس جمهور شهید در زمینه الگو بودن فولاد مبارکه در صنعت سبز، خود تأمینی و خود کفایی

طیب‌نیا اضافه کرد: علاوه بر ۳۰ هزار نفری که داخل مجموعه فولاد مبارکه کار می‌کنند، حدود ۳۹۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم به واسطه فعالیت شرکت فولاد مبارکه شکل گرفته و شاید برای کسی که از شرکت بازدید نکرده و صرفاً از بیرون اطلاعات را دریافت کرده باورش سخت باشد که ما امروز در مصرف آب جز کم‌مصرف‌ترین فولادسازان دنیا هستیم و در بحث‌های محیط زیستی و استفاده از تکنولوژی جایگاه ما بسیار مطلوب است.

وی با اشاره به ۱۴۰۰ هکتار فضای سبز فولاد مبارکه تصریح کرد: حتی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تا پیش از بازدید از فولاد مبارکه این موضوع را باور نداشتند، اما وقتی که بازدید صورت گرفت اعلام کردند که فولاد مبارکه الگوی صنعت سبز برای کشور است. رئیس جمهور شهید هم دقیقاً این موضوع را اشاره کرد که فولاد مبارکه علاوه بر الگوی صنعت سبز، در زمینه خود تأمینی و خود کفایی نیز به عنوان رویکرد صحیح باید الگوی دیگر صنایع باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز در فولاد مبارکه از پساب ۹ شهر اطراف این شرکت تأمین می‌شود، اضافه کرد: کیفیت این آب به اندازه‌ای است که محل مهاجرت برخی از پرندگان جهان است و فولاد مبارکه در فصل مهاجرت پرندگان یکی از ایستگاههای توقف حرکت جمعی این پرندگان است.

وی ادامه داد: اما جهت دهی که در جامعه صورت می‌گیرد در راستای متهم کردن این شرکت در حوزه آلودگی هوا و بحران آب است و این در حالی است که ۸۰ درصد آلایندگی‌ها متعلق به منابع متحرک است و آلودگی برخی خودروها از آلودگی دودکش‌های فولاد مبارکه بیشتر است.

طیب نیا در ادامه با اشاره به همکاری فولاد مبارکه برای اجرای پروژه انتقال آب دریا به اصفهان اظهار کرد: این پروژه در کمترین زمان ممکن در حال اجرایی شدن است، پروژه‌ای که به حداقل ۵ سال برای اجرایی شدن زمان نیاز داشت و امروز در کمتر از ۲ سال در فاز یک آن امکان انتقال ۷۰ میلیون مترمکعب آب دریا را دارد و از ماه آینده بهره برداری خواهد شد و فاز ۲ این پروژه از سیرجان به دریای عمان به ۲۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و اگر سرمایه‌گذاری بعدی صورت گیرد تا ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب را به فلات مرکزی کشور انتقال خواهد داد و این در حالی است که امروز ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد زاینده رود نیست و این یعنی تضمینی بر ادامه تمدن در این سرزمین و به حداقل رساندن برداشت آب از رودخانه زاینده رود؛ البته باید توجه داشت که این روش برای تأمین آب تنها راهکار نبود اما سریع‌ترین راهکاری بود که امروز به انجام رسیده است.

وی در خصوص چالش برق در صنعت نیز افزود: در حوزه تأمین برق نیز چالش جدی است و شهروندان ما در بین مردم دنیا در حوزه‌های مختلف انرژی جز پرمصرف‌ترین‌ها هستند بر خلاف آنچه در دینمان آمده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه هنرمندان باید با خلق آثار هنری در زمینه مصرف بهینه فعالیت داشته باشند، گفت: آب و برق اگر جایی تبدیل به تولید محصول و اشتغال و ارزش افزوده شود، خوب است، ارزش افزوده محصول ما صرفاً این نیست که ۱۰۰ هزار تومان را به ۳۵ میلیون تومان تبدیل کنیم، ارزش افزوده محصول فولاد مبارکه هزاران فرصت شغلی و صادرات است که پشت آن شکل می‌گیرد؛ فولاد مبارکه سال گذشته در حوزه غیرنفتی رتبه اول را در بخش صادرات کسب کرد. صنعت فولاد با ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و زنجیره‌های تولید خود می‌تواند به اقتصاد فولادین تبدیل شده و جایگزین اقتصاد نفتی شود و با صادرات برای کشور ارزآوری داشته باشد.

وی هدف از بیان منافع صنعت در «روایت پیشرفت» را تولید محتوا در پاسخ به ضد روایت‌های دوستان ناآگاه و دشمنان آگاه اعلام کرد و گفت: برای ما مثل روز روشن است که سناریوهای مختلفی برای صنایعی مانند فولاد مبارکه در جریان است، چون جز معدود مجموعه‌هایی است که امیدآفرینی می‌کند و باعث نشاط در جامعه می‌شود و دشمن برای این صنعت برنامه‌ریزی کرده و هر کجا که بتواند آسیب بزند، دریغ نمی‌کند.

طیب نیا ادامه داد: فولاد مبارکه جز معدود مجموعه‌هایی در کشور است که برنامه ۱۰ ساله و ۳۰ ساله دارد، ما برای افق ۱۴۱۰ برنامه داریم، می‌دانیم چه کارهایی باید انجام دهیم، در چه حوزه‌هایی ورود کنیم، چه میزان سرمایه‌گذاری داشته باشیم و توانسته‌ایم ۲۰ درصد از درآمد خود را در کسب و کارهای جدید سرمایه‌گذاری کنیم.

ترویج توانمندی‌ها و افتخارات به زبان هنر

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان خرید از دانش بنیان‌ها داشته است و هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خطرپذیر در شرکت‌های دانش بنیان داشته است، ابراز کرد: فولاد مبارکه در کنار شرکت‌های تویوتا و سامسونگ در جایزه دانشی آسیا با دریافت جایزه MikE به جمع برندگان برترین سازمان‌های دانشی نوآور پیوست.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: ژاپنی‌ها به تویوتا وکره‌ای‌ها به سامسونگ به دلیل دریافت این جایزه افتخار می‌کنند اما در کشور ما عکس این اتفاق می‌افتد، در صورتیکه فولاد مبارکه می‌تواند باعث افتخارآفرینی هر ایرانی باشد. سوال اینجاست که چه کسی باید این آگاهی را به مردم ایران بدهد؟ و جواب همان مقدمه‌ای است که اشاره کردم: درمان بیماری اجتماعی هنر است و آن چیزی که می‌تواند اقدامات و توانایی‌های ما را در بین مردم ترویج دهد، زبان هنر است.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در کشور ایران که با مشکلاتی مانند تحریم، قطعی برق، قطعی گاز، تأمین آب و … رو به رو است، گفت: همین امروز ۵۰ درصد شرکت به دلیل قطعی برق تعطیل است، در فولادسازی از هشت کوره چهار کوره فعال است و همیشه در محدودیت انرژی صنعت به عنوان اولین گزینه محدود می‌شود و این در حالی است که در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد چرا که طی ۳ الی ۴ ماه آینده آسیب خاموشی صنایع به خانواده‌ها برمی‌گردد.

طیب نیا ادامه داد: زمانی که تولید کم شود، اشتغال کم می‌شود، پرداختی‌ها کاهش می‌یابد، جی دی پی پایین می‌آید، درآمد شهروندان کم می‌شود و تا سه الی چهار ماه صادرات کم می‌شود و در نهایت ضرر آن به مردم بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: ترویج فرهنگ مصرف بهینه برق و آب در بین شهروندان امری ضروری است چرا که مردم ایران نسبت به میانگین جهانی بیشترین مصرف را دارند و این رفتار مغایر با آموزه‌های دینی ما نیز هست.

صنعت فولاد سرشار از منافع برای مردم و مسیر توسعه عدالت است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه این شرکت نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی را به مدت ۱۸ ماه بهره برداری کرده است، اضافه کرد: همچنین نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی را در دستور کار داریم که پنل‌های ۱۲۰ مگاوات آن در مجموعه وجود دارد و امیدواریم تا سال آینده به صورت کامل به بهره برداری برسد. باید توجه داشت که نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی معادل همه نیروگاه‌های خورشیدی موجود در کشور است که در ۱۲۰۰ هکتار زمین در شرق اصفهان بهره برداری خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۲۵ سوره حدید با عنوان «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ» اضافه کرد: فولاد سرشار از منفعت است، ابزار اقامه قسط و عدل است، من با حدود ۲۴ سال سابقه کار در این صنعت و قرار داشتن در سمت مدیریت بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی فولادی کشور با تمام وجود حس کرده‌ام که این صنعت وسیله قسط و عدل است و صنعتی سرشار از منافع برای مردم بوده و مسیر توسعه عدالت است.

طیب‌نیا با بیان اینکه ما در فولاد مبارکه در سال گذشته ۵۰ همت تقسیم سود بین سهامداران داشتیم، ادامه داد: ما سال گذشته در شرکت فولاد مبارکه با ۱۰۰ درصد ظرفیت فعالیت کردیم و ۷ میلیون و ۳۳۰ هزار تن تولید داشتیم و اگر با محدودیت انرژی مواجه نبودیم این عدد می‌توانست خیلی بیشتر باشد چرا که در فروردین و اردیبهشت ۸۳۰ هزار تن تولید داشتیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر میانگین ضریب بهره‌برداری صنایع در کشور ۴۵ درصد، در صنایع فولادی ۶۵ درصد و در فولاد مبارکه ۱۰۰ درصد است. ظرفیت تولید فولاد کشور ۴۸ میلیون تن است و ما با تولید ۳۲ تن تولید رتبه دهم دنیا را داریم و فرانسه، ایتالیا، دانمارک در رتبه‌های پایین‌تر از ما قرار دارند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: امروز شرایط فولاد مبارکه به لحاظ جایگاه اجتماعی در حوزه مصرف آب و انرژی بهتر شده، اما هنوز دیدگاه‌ها نیاز به اصلاح دارد. مردم باید بدانند که تنها ۶ درصد از آب برای صنعت استفاده می‌شود و این در حالی است که ۹۲ درصد این آب برای کشاورزی مصرف می‌شود.

آگاهی‎ بخشی با ابزار هنر

طیب‌نیا در ادامه با تاکید بر اینکه اگر به هنر به عنوان ابزاری برای آگاهی بخشی معتقد هستیم و اگر به هنر به عنوان ابزاری برای نفوذ کلام و معنا بخشیدن به یک مفهوم معتقدیم؛ وظیفه هنرمندان تبیین و روایت آن چیزی است که دیدیم و می‌بینیم، ادامه داد: اینها دستاوردهایی که به خوبی لمس شده است و بارها شاهد بوده‌ایم که دانشگاهیان و نخبگان با ناامیدی وارد فولاد مبارکه شده و با نشاط از شرکت خارج شده‌اند.

وی با اشاره به دعوت از مدیران ۶ شرکت فولادی دنیا در شرکت فولاد مبارکه گفت: مدیران این شرکت‌ها پس از بازدید اذعان داشتند که باور نمی‌کردیم که در ایران چنین مجموعه صنعتی وجود داشته باشد و آنها از ما دعوت کردند بازدیدی از کارخانه‌هایشان داشتم و از ما برای مشارکت دعوت به همکاری کردند تا در فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه صنعت فولاد را نقطه قوت کشور دانست و ادامه داد: اگر ما شرکت فولاد مبارکه را نداشتیم در تحریم‌ها و همین امروز کمر کشور خم می‌شد و دشمن این را به خوبی می‌داند اما خودمان هنوز این صنعت را باور نداریم.

وی تصریح کرد: ما این برنامه را برگزار کردیم تا بگوییم هنرمندان نیز در این زمینه رسالت دارند و همانطور که نیچه گفت اگر هنر نبود، حقیقت ما را می‌کشت. ابزار هنر است که حقیقت را نرم می‌کند و این ابزار دست هنرمندان است و باید حقایق و واقعیت‌ها را با زبان هنر بیان کنند.

طیب نیا گفت: بحث فرهنگ کار و تولید، دارای زیرمجموعه‌های زیادی از جمله محیط زیست و صنعت سبز، مصرف بهینه آب و انرژی، ثروت آفرینی برای کشور و … است که باید با زبان هنر ترویج یابد.

وی با بیان اینکه هنرمندان باید در زمینه جایگزینی اقتصاد فولادی به جای اقتصاد نفتی تولید محتوا داشته باشند، اضافه کرد: خودکفایی و خودتامینی نیز در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در این زمینه فولاد مبارکه دستاوردهای خوبی همچون راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق، تأمین آب، تأمین گاز با در دستور کار داشتن بهره برداری از میادین گازی و … داشته است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: روز گذشته فولاد مبارکه طرح توسعه گمرک اختصاصی خود را با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی بهره برداری کرد و این در حالی است که کل بودجه یکسال گمرک کشور ۲ هزار میلیارد تومان است، همچنین فولاد مبارکه در سال گذشته در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر یک هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده و این در حالی است که این سرمایه‌گذاری نیز معادل ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری طی یک سال بوده است.

وی با بیان اینکه خلق آینده بهتر برای ایران و ایرانی و تلاش برای ساخت ایران و نقش فولاد در بسط عدالت و توسعه کشور در دستور کار فولاد مبارکه است، افزود: مسیر متعالی و فرهنگ متعالی در فولاد مبارکه در دستور کار است، فرهنگ کار و تولید در فولاد مبارکه با دیگر شرکت‌ها متفاوت است، ما بر روی فرهنگ کار و تولید متمرکز کار می‌کنیم، برای داشتن شجره فولاد مبارکه که منفعت آن برای همه مردم باشد باید فرهنگ کار در بین همه اعضای فولاد مبارکه از مدیرعامل گرفته تا بخش‌های دیگر باید تغییر کند.

شایان ذکر است رویداد هنری «روایت پیشرفت» از امروز لغایت ۲۵ خردادماه سال ۱۴۰۳ با موضوع «فرهنگ کار و تولید» همراه با بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه و آشنایی با دستاوردهای این شرکت در حال برگزاری است. این رویداد با راهبری محمدرضادوست‌محمدی، حامد مغروری و مجتبی مجلسی و با حضور جمعی از طراحان و تصویرگران سراسر کشور در شرکت فولاد مبارکه آغاز شده است.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.