جستجو

امروز طی مراسمی با حضور سعید زرندی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا، آخرین دستگاه از ۵۰ دستگاه لوکوموتیو باری MAP۲۴ به فولاد مبارکه تحویل داده شد. این مراسم در محل شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا برگزار شد.


با ورود این ۵۰ دستگاه لوکوموتیو باری MAP۲۴، سالانه ۱۶۰ میلیون لیتر سوخت کمتر در سیستم حمل و نقل کشور مصرف می‌شود و به نوعی این اقدام فولاد مبارکه علاوه بر توسعه زیرساخت های ریلی کشور یک اقدام مهم محیط زیستی محسوب می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد قطعات لوکوموتیوهای MAP۲۴ با قدرت سه هزار اسب بخار، توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است. این دستاورد نه تنها باعث کاهش وابستگی به واردات شده، بلکه از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌کند. همچنین، تمامی مراحل تعمیر و نگهداری این لوکوموتیوها در داخل کشور انجام خواهد شد که به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در حمل‌ونقل ریلی کمک شایانی می‌کند.

تحویل نهایی این لوکوموتیوها، گامی مهم در جهت توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور و افزایش ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی محسوب می‌شود. با بهره‌برداری از این ۵۰ دستگاه، نه‌تنها ظرفیت جابه‌جایی کالاها افزایش می‌یابد، بلکه زیرساخت‌های لازم برای رشد اقتصاد ریلی کشور نیز فراهم خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که لوکوموتیو MAP۲۴ اولین لوکوموتیو باری است که مالکیت طراحی و فرآیند تامین آن به طور کامل در اختیار یک شرکت ایرانی است. این موفقیت، نشان‌دهنده توانمندی متخصصان داخلی و گامی مهم در راستای خودکفایی صنعتی کشور است.

تحویل آخرین لوکوموتیو مجتمع فولاد مبارکه

سعید زرندی، مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: به لطف خداوند، امروز شاهد یک همکاری موفق میان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی کشور و یک شرکت دانش‌بنیان هستیم. این همکاری که با ساخت و تحویل تعدادی از لوکوموتیوهای تعهدی به پایان رسیده، گامی مهم در جهت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی فولاد مبارکه است.

فولاد مبارکه برای انجام فرآیند تولید خود نیازمند یک سیستم پشتیبانی قوی در حوزه‌های مختلف است. تاکنون در سه بخش با گروه مپنا همکاری داشته‌ایم؛ از جمله در بخش نیروگاه حرارتی و نیز خورشیدی، که مجموعاً 850 میلیون یورو ارزش دارد.

برای دستیابی به تولید حداقل ۱۸ میلیون تن محصولات فولادی، نیازمند تامین ۳۰ میلیون تن مواد اولیه هستیم. در حال حاضر، ۶۰ درصد از ۱۵ میلیون تن مواد ورودی به مجتمع فولاد مبارکه به صورت ریلی حمل می‌شود. همچنین در سطح گروه فولاد مبارکه، ۲۵ میلیون تن جابه‌جایی بار داریم که ۵۰ درصد آن از طریق ریل انجام می‌شود.

ما برنامه جدی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی داریم تا بتوانیم سهم بار ورودی و خروجی مجتمع را افزایش داده و از ترافیک و خطرات جاده‌ای بکاهیم. در حال حاضر، هلدینگ حمل‌ونقل ریلی فولاد مبارکه (توکاریل) با ۵۰۰۰ واگن و ۸۰ دستگاه لوکوموتیو، ۴۰ درصد بار معدنی و ۲۱ درصد بار ریلی کشور را جابه‌جا می‌کند.

سیاست ساخت داخل، راهبرد کلان کشور است، اما باید توجه داشته باشیم که رقابت‌پذیری را از دست ندهیم. اگر محصولی که تولید می‌کنیم، توان رقابت در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را نداشته باشد، دچار انحصار خواهیم شد که برای اقتصاد کشور خطرناک است.

ما آماده همکاری با گروه مپنا و سایر شرکت‌های داخلی برای توسعه زیرساخت‌های ریلی و افزایش بهره‌وری در حوزه حمل‌ونقل هستیم. امیدواریم این همکاری‌ها به توسعه صنعت کشور و افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی منجر شود.

همکاری موفق مپنا و فولاد مبارکه برای تولید داخلی قطعات کلیدی و استراتژیک

مدیرعامل گروه مپنا در مراسم تحویل آخرین لوکوموتیو MAP24 به فولاد مبارکه گفت: ما تاکنون ۱۲ واحد دیگر نیز در این حوزه طراحی و تولید کرده‌ایم. این قرارداد که شامل لوکوموتیوهایی با توان ۲۴۰۰ کیلووات و ۳۰۰۰ اسب بخار است، از اردیبهشت‌ماه سال گذشته آغاز شد و تحویل اولین لوکوموتیو‌ها از همان زمان صورت گرفت.

محمد اولیا

کارخانه لوکوموتیوسازی که امروز شاهد آن هستیم، با حمایت جناب آقای دکتر زرندی، از زمانی که مسئولیت صمت استان البرز را بر عهده داشتند، راه‌اندازی شد. این کارخانه امروز با تولید محصولات متنوع و پیشرفته، تفاوت چشمگیری با گذشته دارد.

ما آماده‌ایم تا اصلاحات لازم را در واحدهای تولیدی و همچنین در واحدهای تعمیراتی اعمال کنیم. خدمات پس از فروش و تعمیرات لوکوموتیوها از نیازهای ضروری این حوزه است که مپنا به طور جدی به آن می‌پردازد.

دلیل ارزی بودن قراردادها، حفظ ثبات قیمت است و این به معنای صرف ارز از خارج از کشور نیست. بخش عمده‌ای از قطعات و تجهیزات مورد استفاده، در داخل کشور و توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود. امروز در کارخانه لوکوموتیوسازی، می‌توانید شاهد ساخت داخل قطعات کلیدی و استراتژیک باشید.

ما به زودی در بخش HD واحد سیکل ترکیبی که در مراحل نهایی قرار دارد نیز به موفقیت کامل خواهیم رسید.

امیدواریم همکاری میان مپنا و فولاد مبارکه، علاوه بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، به ارتقای فناوری و افزایش سهم ساخت داخل در کشور منجر شود.

منبع: روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان 

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی معدن‌مدیا به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.