جستجو

رییس انجمن سرب و روی ایران با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل تولید تصمیم‌گیری دولتی‌ها برای بخش خصوصی بدون حضور تولیدکنندگان است، گفت: تنها راه حل برای رفع این مشکل این است که در شرایط تحریمی اجازه ورود موقت مواد اولیه و صدور کالا را بدهند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از اخبارفلزات، یوسف مرادلو رییس انجمن سرب و روی ایران در پاسخ به این سوال که به نظر شما مهم‌ترین مشکل تولید اکنون چیست، اظهار داشت: تصمیماتی که مقامات دولتی پشت درب‌های بسته و بدون حوزه صنعتگران و تولیدکنندگان برای تولیدات این صنعت اتخاذ می‌کنند، بزرگ‌ترین مشکل در حوزه سرب و روی کشور است. لذا برخی از تصمیمات آن‌ها، دولت و حاکمیت را زیر سؤال می‌برد.

وی در پاسخ به اینکه آیا صنعت سرب و روی از تحریم‌ها اثر گرفته است، افزود: صنعت سرب و روی به هیچ وجه با تحریم خارجی مشکلی ندارد؛ گرچه تحریم هزینه‌های شرکت‌ها را بالا برده است، اما این افزایش هزینه را می‌پذیریم زیرا در کشوری هستیم که ایدئولوژی خاصی دارد و در مقابل تحریم ایستادگی می‌کند، اما مهم‌ترین مشکل صنعت سرب و روی تحریم داخلی است.

رییس انجمن سرب و روی ایران در خصوص اینکه مراد از تحریم داخلی چیست، گفت: تحریم داخلی مثل مقررات و تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه است که به یک سری افراد با امضاهای طلایی امتیازات خاص می‌دهند و صادراتی که از تولید مازاد بر مصرف می‌خواهد انجام شود را، یکباره متوقف می‌کنند.

مرادلو بیان کرد: گاهی مقامات دولتی دستورات غیرکارشناسی و غیرعلمی صادر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که نبض تولید را از حرکت می‌اندازد به عنوان مثال الزام به عرضه اختصاصی کالا در بورس کالای ایران است؛ سرب و روی مصرف عام ندارد و از دو سه سال پیش به زور و اجبار گفتند، باید محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنید که این کار باعث افزایش هزینه شده است.

وی در خصوص اینکه عرضه کالا در بورس کالا شفافیت ایجاد نمی‌کند، ادامه داد:‌ متاسفانه اکنون زیرساخت‌های لازم برای عرضه در بورس فراهم نشده است و از طرفی بسیاری از خریداران سرب و روی علاقه‌ای به خرید محصول از بورس را ندارد، زیرا نمی‌خواهند نامی از آنها در جایی ثبت شود. لذا عرضه در بورس برای این صنعت چیزی جز ضررو زیان ندارد.

رییس انجمن سرب و روی ایران تصریح کرد:‌ تنها راه عملیاتی برای دور زدن تحریم‌ها، ورود موقت مواد اولیه، سپس تبدیل به کالا و صادرات آن است که این کار گردش مالی ندارد، بنابراین آمریکا و تحریم‌کنندگان نمی‌توانند آن را رصد کنند. البته ورود موقت بدین معنا است که بعد از واردات مواد خام و انجام فراوری با ارزش افزوده محصول را صادر کنیم.

مرادلو در خصوص اینکه مگر مواد اولیه سرب و روی در داخل کشور وجود ندارد، اذعان داشت: بین ۱۲ تا ۱۵ درصد از مواد اولیه تولید سرب و روی داخلی است، اما برای تکمیل مابقی ظرفیت مجبود به واردات از دیگر کشورهای دنیا هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که به دلیل تحریم‌ها سوئیفت بسته شده است، توانای جابه‌جای ارز را نداریم، لذا بهترین روش برای بهبود شرایط فعلی ورود موقت مواد خام و صادرات محصول نهایی با ارزش افزوده است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.