جستجو

در حالی که سه سال پیش سقوط تاریخی قیمت نفت باعث آشفتگی در اقتصاد جهانی شد، دونالد ترامپ تلاش گسترده ای از سوی کشورهای غربی را رهبری کرد تا عربستان سعودی و روسیه را برای کاهش تولید و تقویت بازار نفت تحت فشار قرار دهند. کاهش تولید اوپک پلاس که ظاهر شد، بخش شیل آمریکا را از سقوط در امان گذاشت. ترامپ از کمک ریاض و مسکو تمجید کرد.
سه سال بعد، چنین همکاری هایی از بین رفته است. جنگ کرملین در اوکراین باعث شده تا اروپا انرژی روسیه را از اقتصاد خود پاک کند، در حالی که کشورهای G7 به دنبال تعیین قیمتی هستند که مسکو از نفت خود به دست می آورد. افزایش شدید قیمت نفت خام در سال گذشته، شکاف بین ریاض و دولت جو بایدن آمریکا را عمیق‌تر کرد. در ماه اکتبر، کاخ سفید اوپک پلاس را به همسویی با روسیه، پس از اقدام این کشور برای کاهش عرضه نفت، متهم کرد. این فروپاشی دوباره در این هفته قابل مشاهده بود، زمانی که ریاض و متحدان اوپک پلاس با تعهد به کاهش بیشتر از عرضه نفت، بازار نفت را شوکه کردند، تلاشی برای تقویت قیمت نفت علیرغم نگرانی هایی در مورد سلامت اقتصاد جهانی.
به گفته تحلیلگران، فشار افزایشی بیشتر بر قیمت نفت تلاش های بانک های مرکزی برای کاهش تورم را پیچیده خواهد کرد و فدرال رزرو آمریکا را در مقابل اوپک پلاس قرار می دهد. اگر بانک‌های مرکزی دیگر نتوانند نرخ بهره را به همان روش کاهش دهند، اوپک پلاس ممکن است مسئول کشاندن کل اقتصاد جهان به رکود باشد. بالا بودن طولانی تر قیمت نفت ممکن است تلاش‌های کشورهای غربی برای محدود کردن جریان دلارهای نفتی به سینه جنگ کرملین را نیز به خطر بیندازد. مهمتر از همه، کاهش های اخیر، نوسانات بیشتری را در ژئوپلیتیک انرژی نشان می دهد. در عصری که بسیاری از استراتژیست ها معتقد بودند با کاهش تقاضای نفت و عقب نشینی دولت های نفتی مانند عربستان سعودی و روسیه همراه خواهد بود، قدرت دوباره به سمت ریاض سرازیر می شود.
عربستان سعودی روز یکشنبه گفت که کاهش 500 هزار بشکه ای در روز، با هدف حمایت از ثبات بازار نفت، صورت گرفته است. اما این پادشاهی به پول بیشتری برای پرداخت پروژه 2030 ولیعهد و به اصطلاح “پروژه های گیگا” آن مانند توسعه شهر آینده نئوم در دریای سرخ نیاز دارد. چشم‌انداز 2030 مدت‌هاست که محور برنامه‌های ولیعهد برای اصلاح پادشاهی بوده است و برای جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی تلاش کرده است.
این اقدام شواهد بیشتری از نقض با واشنگتن و عمق مشارکت ریاض با مسکو است. در عین حال، اگر قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه بازگردد یا اقتصاد وارد رکود شود، تنش ها دوباره قابل مشاهده خواهد بود. دولت بایدن کاملاً آگاه است که قیمت بالا در پمپ بنزین ها یک مسئولیت انتخاباتی است.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.