جستجو

هفته گذشته تنش‌های دریای سرخ دلیل اصلی نوسانات قیمت در بازار انرژی به خصوص نفت بود. قیمت هر بشکه نفت برنت تا اواخر هفته به ۷۵ دلار سقوط کرد ولی موج جدید تنش‌ها در پایان هفته قیمت نفت را تا بالاتر از ۸۰ دلار بالا برد تا نفت برنت هفته گذشته را با قیمتی بالاتر از ۷۸ دلار به پایان رساند.


بازار انرژی در طول هفته گذشته روزهای متلاطمی را سپری کرد. نیمه اول هفته اخبار مبتنی بر کاهش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت نفت و گاز را نزولی کرد ولی در روز پایانی هفته افزایش تنش‌ها دریای سرخ دلیلی شد تا قیمت نفت به کانال ۸۰ دلار صعود کند با این حال نفت فقط چند ساعت در این کانال باقی‌ماند و خیلی سریع به سطح ۷۸ دلار بازگشت. در مقابل قیمت گاز طبیعی در طول هفته گذشته به شدت صعودی بود. برآیند ماهانه قیمت گاز بیش از ۴۵ درصد مثبت است. نوسانات هفتگی و ماهانه در بازار انرژی به صورت نمودار زیر است:


تنش‌های دریای سرخ قیمت انرژی را سبز کرد

نوسانات قیمتی در بازار انرژی طی روزهای گذشته متأثر از اخبار دریای سیاه بود. به همین دلیل با هر خبر منفی نفت به سرعت گارد صعودی می‌گیرد و با هر خبر مثبت هیجانات در بازار نفت فروکش می‌کند. هفته گذشته ابتدا قیمت نفت تا سطح ۷۵ دلار کاهش پیدا کرد ولی موج جدیدی از تنش‌ها قیمت نفت را به بالاتر از ۸۰ دلار بازگرداند با این حال نفت معاملات این هفته را با قیمتی کمتر از ۷۹ دلار به پایان رساند.

آیا روند صعودی قیمت نفت ادامه‌دار است؟ تحلیل‌گران معتقدند برای تشخیص روند نفت باید در انتظار اخبار دریای سیاه بود. در مقابل اخبار و پیش‌بینی‌های هواشناسی منجر به افزایش شدید قیمت گاز در آمریکا شده‌است. قیمت گاز طبیعی هفته گذشته ۱۵.۲۹ درصد افزایش یافت تا برآیند ماهانه قیمت گاز بالاتر از ۴۵ درصد باشد. افت شدید دمای هوا تقاضا برای گاز را به سطح کم‌سابقه‌ای افزایش داده‌است. ضمن اینکه پیش بینی می‌شود روند کاهشی دمای هوا در طول روزهای پیش‌رو ادامه داشته‌باشد. در مقابل دمای متعادل در اروپا و انگلیس با کاهش قیمت گاز همراه بوده‌است. مخازن گاز اروپا شرایط خوبی دارند، ضمن اینکه هواشناسی از افزایش دما طی روزهای آتی خبر می‌دهد. زمستان گرم امسال در اروپا دلیلی شد تا تقاضا برای گاز کاهش پیدا کند.

تقاضا در بازار زغال‌سنگ نیز مانند گاز در این هفته‌های نزولی بود تا قیمت زغال‌سنگ به هر تن ۱۳۰ دلار کاهش پیدا کند. برآیند قیمت زغال‌سنگ در یک ماه گذشته بیش از ۱۰ درصد منفی است. گزارش‌ها نشان می‌دهد ژاپن و کره جنوبی از بزرگترین خریداران زغال‌سنگ در سال جاری خرید خود را متوقف کرده‌اند.

ژاپن و کره جنوبی در سال ۲۰۲۳ از بزرگترین متقاضیان بازار زغال‌سنگ بودند و اگر سطح تقاضای آنها در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کند احتمال سقوط قیمت زغال‌سنگ به کمتر از ۱۲۰ دلار به ازای هرتن وجود دارد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.