جستجو

سیدرضا عظیمی اظهار داشت: با توجه به پویایی بازار سنگ‌آهن و بومی‌شدن تکنولوژی فرآوری آن، در حال حاضر، تقاضای سرمایه‌گذاری برای سنگ‌آهن، مخصوصا مگنتیت زیاد بوده و معادن کمی در زمینه تولید سنگ‌آهن مگنتیتی غیر فعال است که با احیای آن‌ها می‌توان زنجیره تولید فولاد را توسعه داد.

وی افزود: نوع کانی بیشتر معادن غیرفعال، از نوع هماتیت است زیرا با توجه به تقاضای کمتر برای مصرف و تنوع در فرآوری آن، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری برای فرآوری آن وجود دارد. خوشبختانه با توجه به افزایش قیمت سنگ‌آهن، سنگ‌های هماتیتی نیز به مرور در مدار تولید قرار گرفته‌اند. عمده معادن هماتیتی که برای آن برنامه‌ریزی شده است، در استان‌های هرمزگان، زنجان و فارس بوده و عمدتا از سنگ خام هماتیت برای تامین تقاضای کارخانجات سیمان استفاده می‌شود.

احیای معادن کوچک، تنها راه نجات از کمبود سنگ‌آهن

مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس درباره کمبود سنگ‌آهن، اذعان کرد: تنها راه نجات از کمبود سنگ‌آهن در صنایع پایین‌دستی، احیای معادن کوچک است. چرا که تعدد سینهکارهای استخراجی و تنوع عیار می‌تواند در تامین و تنظیم کیفی مواد اولیه کارخانجات موثر واقع شود. بالانس مصرف در کارخانجات صنایع معدنی نیز در فعال بودن معادن کوچک، آسان‌تر انجام خواهد شد.

عظیمی در پاسخ به این سوال که اجرای کامل طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک‌‌مقیاس چه میزان در اشتغال‌زایی موثر است، تصریح کرد: در سال ۹۶، قریب به ۱۸ هزار نفر در معادن سنگ‌آهن اشتغال داشته‌اند که تقریبا در سال ۹۷ تعداد آن ثابت مانده و رشد بسیار کمی داشته است. با راه‌اندازی هر معدن کوچک، تقریبا بین ۳۰ تا ۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد. جدای از این واحدهای تولید سنگ‌آهن و خود معدن، افزایش تولیدات معدنی بر اشتغال‌زایی واحدهای پایین‌دستی نیز تاثیرگذار است.

وی در ادامه اضافه کرد: چنانچه بتوانیم ۵۰ درصد از معادن غیرفعال را فعال نماییم، تقریبا ۲۵۰۰ شغل مستقیم ایجاد خواهد شد که بسته به شرایط، تاثیر بسزایی در اشتغال غیرمستقیم نیز خواهد داشت. البته این تعداد اشتغال، فقط برای معادن است و قطعا در بخش کارخانجات پایین‌دستی نیز اشتغال خوبی ایجاد خواهد شد.

کارخانجات کنسانتره کم‌تر از ظرفیت تولید می‌کنند

مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌‌مقیاس در خصوص ارتباط بین معادن و بازار مصرف محصولات معدنی، بیان کرد: برای تحقق برنامه توازن چرخه تولید فولاد و متعادل‌سازی شرایط بازار، در برخی مواقع نیاز به سیاست‌های هدایت‌کننده جهت فعال‌سازی معدن و صنایع معدنی و کارخانجات کنسانتره است که از طریق معاونت امور معادن و صنایع معدنی اعمال می‌شود. در حال حاضر، کارخانجات کنسانتره کم‌تر از ظرفیت کار می‌کنند و به‌همین دلیل، فعال‌سازی معادن توجیه خواهد داشت. سیاست دولت نیز برای ایجاد واحدهای کنسانتره جدید، انقباضی است. البته شرط تامین مواد اولیه از معادن جدید جهت صدور جواز تاسیس لحاظ شده است.

عظیمی در خصوص استان‌های هدف طرح فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس، اذعان کرد: استان‌های کمتر توسعه‌یافته و دارای پتانسیل فلزی، مخصوصا سنگ‌آهن در اولویت کاری این طرح قرارگرفته‌اند ولی در سیاست‌های فعال‌سازی سال ۹۸، معادن غیر فلزی نیز بسته به مزیت‌های نسبی استان، از لحاظ اشتغال و افزایش تولید در این طرح لحاظ شده‌اند. استان‌های هرمزگان، کرمان، زنجان، کردستان و یزد از جمله استان‌های دارای پتانسیل سنگ‌آهن هستند که در اولویت برنامه‌های کاری نیز قرار گرفته‌اند.

سهم ۹۸٫۳ درصدی معادن کوچک از کل معادن کشور

وی در ادامه بیان کرد: طبق آمار سال ۹۷، از مجموع حدود ۴۰۰ معدن سنگ‌آهن در کشور، حدود ۱۶۰ معدن غیرفعال بوده و ذخایر فعلی حدود ۲٫۳ میلیارد تن برآورد شده و استخراج سالیانه حدود ۷۵٫۶ میلیون تن گزارش شده است. سهم گروه فلزی از استخراج مواد معدنی در سال ۹۷، ۴۳ درصد بوده که حدود ۵ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است.

مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌‌مقیاس، اذعان کرد: معادن کوچک و متوسط سهم ۹۸٫۳ درصدی از کل معادن کشور را به خود اختصاص داده که ۸۵ درصد از سهم اشتغال و ۶۵ درصد از سهم تولیدات معدنی کشور، دلیل قابل تاملی برای توجه بیشتر به این بخش از معدن در تامین مواد اولیه و صنایع معدنی است.

منبع: فلزات آنلاین

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.