جستجو

سجاد غرقی اظهار داشت: دولت سال گذشته عوارض پلکانی را برای سنگ‌آهن مصوب کرد که از ۵ درصد شروع شد و امسال به ۸ درصد رسیده است. دولت، اکنون پیشنهاد افزایش عوارض کنسانتره و گندله را مطرح کرده که به شدت مورد اعتراض ما است. عوارضی که برای صادرات گندله و کنسانتره، در نظر گرفته شده حدود ۳۰ درصد اعلام شده که البته هنوز به تصویب نرسیده است. این عوارض، برای تصویب، ابتدا باید به شورای عالی اقتصاد ارائه و بعد به کمیسیون فرعی شورای اقتصاد ارسال شود که هیچ‌کدام از این تشریفات طی نشده است.

مدیرعامل گروه معدنی متما در خصوص صادرات سنگ‌آهن، اذعان کرد: در مقطع زمانی کنونی، میزان مازاد تولید کنسانتره و گندله را صادر می‌کنیم اما دولت با سیگنال‌هایی که می‌فرستد، همواره ممانعت و مخالفت خود را با فروش صادراتی سنگ‌آهن، اعلام کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که استفاده از سنگ‌های هماتیتی کم‌عیار چه میزان می‌تواند وضعیت زنجیره فولاد را بهبود دهد، تصریح کرد: بهره‌برداری از سنگ‌آهن هماتیت کم‌عیار برای تولید کنسانتره و گندله، سرمایه‌بر بوده و نیاز به تکنولوژی به‌روز دارد. به طور کلی برای توسعه معدنی و استفاده از ظرفیت سنگ‌آهن‌های کم‌عیار، باید بازار را آزاد بگذاریم تا تولیدکنندگان بتوانند هزینه توسعه معدنی شرکت خود را تامین کنند و این موضوع بدون حمایت‌های دولت، شدنی نیست.

غرقی خاطرنشان کرد: حمایت‌ها و مشوق‌ها باید به گونه‌ای باشد که گسیل سرمایه‌ها به این بخش اتفاق افتد چراکه استفاده از سنگ‌آهن‌های هماتیتی عیار پایین، ریسک سرمایه‌گذاری بالاتری نسبت به سنگ‌آهن مگنتیتی دارد. به این ترتیب، باید سرمایه‌های سرگردان جذب حوزه معدن شود تا این حوزه، بتواند آزادانه صادرات داشته باشد و این ریسک را کاهش دهد و سرمایه‌گذاری اتفاق افتد.

نایب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در پایان، بیان کرد: اکنون، در حوزه سنگ‌آهن، تولید و عرضه ما کسری ندارد و در واقع تقاضای ما، کمتر از عرضه است، پس مازاد آن باید صادر شود. طبق بررسی‌ها تا سال آینده کارخانجات فولاد، کسری سنگ‌آهن نخواهند داشت که بخواهیم صادرات را متوقف کنیم یا با وضع عوارض سنگین، میزان آن را به حداقل برسانیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.