جستجو

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: چادرملو ده‌ها طرح توسعه‌ای در زنجیره فولاد و مواد اولیه در دستور کار قرار داده است و با اجرای آن‌ها می‌تواند پتاسیل‌های عظیم کشور در حوزه معدن را شکوفا کند.


به گزارش معدن مدیا به نقل از روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ،، در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار داشت: سال 1399 سال بسیار خوبی برای شرکت چادرملو بود. در این سال 22 درصد کنسانتره کشور توسط چادرملو تولید شد و این شرکت با تولید 1.5 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن در رتبه دوم قرار گرفت. همچنین چادرملو در گندله 8 درصد، آهن اسفنجی 10.5 درصد، شمش فولادی 8.2 درصد در تولید کلی کشور نقش داشت. به طوری که جایگاه ششم کشور در تولید آهن اسفنجی و در تولید گندله جایگاه پنجم کشور را کسب کردیم. با اینکه عمر برخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات چادرملو بیش از 25 سال است، اما رکورد خوبی را در تولید ثبت کردیم. ضمن اینکه سال گذشته شاهد گسترش شیوع کرونا در کشور بودیم اما این عوامل مانع افزایش تولید چادرملو نشدند.

وی افزود: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال گذشته در تولید کنسانتره خشک رکورد زد و 10 میلیون و 503 هزار تن کنسانتره تولید کرد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن رشد 19 درصدی داشت. در همین حال چادرملو در نظر دارد یک طرح چهار میلیون تنی کنسانتره در بهاباد یزد اجرا کند که مجوز لازم را اخذ کرده است. در حال حاضر اسناد مناقصه برای فاز نخست این طرح به میزان یک میلیون تن منتشر شده و در حال بازگشایی پاکات و انتخاب پیمانکار برای اجرای این پروژه هستیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خاطرنشان کرد: در زمینه تولید گندله، چادرملو در رتبه هشتم تولید کشور قرار دارد و سال گذشته توانست با کسب رشد 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، سه میلیون و 800 هزار تن گندله تولید کند. با توجه به نیازی که شرکت چادرملو و شرکت‌های زیرمجموعه به گندله دارند، میزان تولید گندله در این مجموعه کفایت نمی‌کند و از این رو، یک واحد پنج میلیون تنی دیگر قابل افزایش به 6 میلیون تن مد نظر قرار داده‌ایم. خوشبختانه اسناد مناقصه این پروژه نیز منتشر و پیمانکار آن انتخاب شده است. همچنین زمین تحویل پیمانکار برای اجرای پروژه شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. قرار است این کارخانه در محل مجتمع صنعتی اردکان احداث شود.

تقی‌زاده در خصوص تولید آهن اسفنجی در چادرملو، بیان کرد: چادرملو رتبه ششم تولید این محصول در کشور را دارد و در سال گذشته توانست بیش از یک میلیون و 600 هزار تن آهن اسفنجی تولید کند. به این ترتیب رشد یک درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تجربه کرد. با توجه به پروژه‌هایی که چادرملو در دست اقدام دارد، در نظر داریم یک سوپرمگامدول آهن اسفنجی به ظرفیت 2.2 میلیون تن احداث کنیم. در این رابطه در حال انتشار اسناد مناقصه پروژه سوپرمگامدول هستیم و امیدواریم تا مهر ماه سال جاری عملیات اجرایی این پروژه نیز آغاز شود.

وی با اشاره به میزان تولید شمش فولادی در چادرملو، عنوان کرد: سال گذشته توانستیم یک میلیون و 25 هزار تن شمش فولادی تولید کنیم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدودا 0.5 درصد رشد داشت. ناگفته نماند که در سال گذشته می‌توانستیم به مراتب بیش از این میزان شمش فولادی تولید کنیم اما کمبود برق مانع از این امر شد. در واقع کمبود برق بر کاهش میزان تولید بسیاری از حوزه‌ها اثرگذار بود. ضمن اینکه کمبود گاز به ویژه در بخش احیای مستقیم مانع از رکوردشکنی شد. در سال جاری به ویژه طی سه ماه نخست، رشد بسیار مناسبی را در تولید شمش فولادی به ثبت رساندیم. در همین حال در نظر داریم دو واحد تولید ورق API هر یک به ظرفیت 1.5 میلیون تن مجموعا سه میلیون تن یکی در اردکان یزد با ظرفیت کوره 240 تن و دیگری در استان خراسان رضوی با توجه به ذخایر سنگ‌آهن در این استان احداث کنیم. در این رابطه زمین‌های مورد نظر مشخص شده و اسناد مناقصه اجرای پروژه‌ها در حال تنظیم است. امیدواریم تا مهر ماه یا آبان ماه امسال عملیات اجرایی این پروژه نیز آغاز شود.

عملکرد چادرملو در سال 1399

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تصریح کرد: در سال 1399 فروش شرکت چادرملو به 10 میلیون تن رسید و این در حالی است که میزان فروش در سال 1398 حدود 8.6 میلیون تن بوده است. به این ترتیب رشد 16.5 درصدی در حجم فروش شرکت چادرملو اتفاق افتاد. علاوه بر این، مبلغ فروش شرکت نیز با رشد 170 درصدی مواجه شد و از 96 هزار میلیارد ریال در سال 1398، به 260 هزار میلیارد ریال در سال 1399 افزایش یافت. سال گذشته چادرملو توانست 58 درصد از شمش فولادی خود را به دیگر کشورها صادر کند و در مجموع 21 درصد از فروش شرکت به صادرات شمش اختصاص داشت. در همین حال 70 درصد مبلغ فروش کلی شرکت از آن کنسانتره بوده است.

تقی‌زاده مطرح کرد: در حوزه سودآوری، چادرملو در سال گذشته عملکرد بسیار درخشانی داشت و توانست رشد 273 درصدی در سودآوری عملیاتی و 253 درصدی سود خالص را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تجربه کند. به طوری که حاشیه سود چادرملو از 47 درصد در سال 1398 به 65 درصد در سال 1399 رسید. از عوامل اصلی افزایش سودآوری چادرملو در سال گذشته می‌توان به افزایش تولید، دقت بیشتر در خرید مواد اولیه، صرفه‌جویی و بالا بردن کیفیت خرید، صادرات و… اشاره کرد.

وی ابراز کرد: ارزش بازار شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از 39 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال 1399، به 145 هزار میلیارد تومان در انتهای سال رسید و سهام این شرکت طی همین مدت شاهد بازده حدود 279 درصدی بوده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکید کرد: در سال گذشته توانستیم ریکاوری سنگ‌آهن را در واحدهای فراوری حدود 5 درصد ارتقا ببخشیم و بازدهی را از 69 درصد به 74 درصد برسانیم. در همین حال سال گذشته سه میلیون تن سنگ‌آهن با قیمت مناسب خریداری کردیم. در صورتی که وزارت صمت بتواند مدیریت خوبی بر امر اکتشاف و معدنکاری کشور اعمال یا به شرکت‌های بزرگ تفویض کند، اعتقاد داریم کویر مرکزی ایران ذخایر بسیار خوبی از سنگ‌آهن را در خود جای داده است. در این رابطه تخمین می‌زنیم که در اطراف معدن چادرملو بتوانیم 40 تا 50 میلیون تن ذخیره جدید کشف کنیم. ضمن اینکه با یکی از سازمان‌ها قراردادی برای انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی در اطراف معدن چادرملو به فاصله 100 متر منعقد کردیم و عملیات را انجام دادیم؛ در این عملیات پتانسیل‌های خوبی اکتشاف شده و امیدواریم با دستگاه‌های حفاری که خریداری کردیم، اکتشاف زمینی را آغاز کنیم.

تقی‌زاده اضافه کرد: کارخانه گندله‌سازی را در فاصله 36 ماه به بهره‌برداری خواهیم رساند و مشکل خاصی برای کار نداریم زیرا با صادرات شمش فولادی ارز و سرمایه لازم را نیز جهت اجرای طرح‌ها تامین خواهیم کرد. همچنین در صورتی که معادن خصوصی بتوانند سنگ‌آهن چادرملو را تامین کنند، بدون سقف از یک میلیون تن تا 10 میلیون تن در سال سنگ‌آهن را خریداری خواهیم کرد.

طرح‌های توسعه در دست اقدام

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به دیگر طرح‌های در دست اقدام این شرکت، عنوان کرد: خوشبختانه شرکت چادرملو رویکرد توسعه‌ای داشته و طرح‌های متعددی را در دست اقدام دارد. چادرملو علاوه بر اینکه نقدینگی مناسبی را در اختیار دارد، باید از اعتبار شرکت استفاده کند و باید به سمت استفاده از منابع بانکی برود. چادرملو باید بتواند حداقل 50 درصد از تامین مالی هر پروژه را با استفاده از تسهیلات بانکی اجرا کند. در این رابطه انتقال آب خلیج فارس به استان خراسان، طرح‌های گندله‌سازی، آهن اسفنجی و اکتشافات مقدماتی و تفضیلی معدن D19 در دست اقدام است. البته در رابطه با معدن D19 باید عنوان شود که بخش زیادی از اکتشافات این معدن با ذخیره احتمالی 100 میلیون تن انجام شده و در این معدن با شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران مشارکت داریم. برای باطله‌برداری از این معدن پیمانکار انتخاب و به آن شروع کار ابلاغ شده است. همچنین در حین عملیات اکتشاف باطله‌برداری صورت می‌گیرد تا فرایند معدنکاری از این معدن تسریع شود.

تقی‌زاده اضافه کرد: برنامه دیگر چادرملو اکتشاف پهنه‌های دیگر معدنی خارج از منطقه بوده و در این رابطه هشت دستگاه حفاری مدرن خریداری کرده است که این دستگاه‌ها قادر به انجام حفاری اکتشافی تا عمق دو هزار و 700 هستند. امیدوار هستیم با انجام اکتشافات بتوانیم از پهنه‌هایی که در اختیار گرفتیم، بالغ بر 100 میلیون تن سنگ‌آهن اکتشاف کنیم. در همین حال در معادنی که در ایران مرکزی اکتشاف کردیم و عمیق هستند، طی دو ماه آینده مستقر خواهیم شد تا اکتشافات در این نواحی تکمیل شوند. امیدواریم در این مناطق نیز به ذخایر خوبی دست یابیم.

وی تاکید کرد: شرکت چادرملو در هر لحظه آمادگی آن را دارد که در هر نقطه از کشور برای اکتشاف هم هزینه و هم به طور مستقیم فعالیت کند. در این رابطه علاوه بر معدن D19 که تحت عملیات اکتشافی است، آنومالی A11، آنومالی A10، آنومالی A21 و داخل پیت معدن و اطراف آن، دستگاه‌های حفاری خریداری شده به کار گرفته شده‌اند. امیدوار هستیم با انجام عملیات اکتشافی گسترده در پهنه‌های یاد شده به ذخایر مناسب و جدیدی هم برای کشور و هم برای چادرملو دست یابیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به مشارکت این شرکت در معدن سنگ‌آهن در استرالیا، بیان کرد: چادرملو در این پروژه حدود 33 درصد مشارکت دارد. ذخیره معدنی که در اختیار گرفتیم حدود 800 میلیون تن تا یک میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن با عیار 25 تا 26 درصد دارد. امیدواریم در این معدن یک کارخانه کنسانتره احداث کنیم تا بتوانیم این ماده معدنی را برای مصارف داخل کشور و به ویژه طرح‌های فولادی که در کنار آب در نظر گرفتیم، ارسال کنیم. برای این منظور مناقصه برگزار شده است.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: چادرملو در زمینه تولید فروآلیاژ نیز برنامه‌هایی دارد و در این رابطه برای یک واحد 50 هزار تنی فرومنگنز در حد فاصل بهاباد تا معدن اسناد مناقصه منتشر شده و هفته آینده اسناد را دریافت خواهیم کرد. علاوه بر این، طرح تولید انواع جرم و آجر نسوز به ظرفیت 100 هزار تن در دستور کار است و در این رابطه در حال مذاکره با یک شرکت آلمانی هستیم. همچنین در طرح کارخانه چهار میلیون تنی گندله‌سازی با شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان مشارکت کرده‌ایم که 62 درصد سهم چادرملو است. در همین حال طرح احداث یک کارخانه 1.2 میلیون تنی آهن اسفنجی با مشارکت مبارکه و توسعه معادن و فلزات در اردبیل در دستور کار است. ضمن اینکه در نظر داریم روی تولید ممبران‌های آب‌شیرین‌کن با کمک شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت آنتقال آب خلیج فارس سرمایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: احداث یک کارخانه باطله به ظرفیت 100 هزار تن، یک کارخانه سرباره به ظرفیت 100 هزار تن و یک نیروگاه سیکل ترکیبی در بهاباد یزد در دستور کار است که زمین برای این پروژه‌ها مشخص شده و اسناد مناقصه برای آن‌ها در حال تنظیم است. امیدواریم هفته آینده بتوانیم مناقصه نیروگاه سیکل ترکیبی را برگزار کنیم. در همین حال دو واحد 10 مگاواتی نیروگاه خورشیدی دیگر در دستور کار است که زمین آن مشخص شده و اسناد مناقصه آن آماده است. همچنین یک در نظر داریم یک کارخانه اکسیژن را برای تکمیل و افزایش ظرفیت فولادسازی احداث کنیم که اسناد مناقصه این طرح نیز در دست تهیه است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ابراز کرد: برای ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات وارداتی با شرکت ماشین‌سازی اراک تفاهم‌نامه امضا کردیم. همچنین با سرمایه‌گذاری امید تاسیس یک شرکت حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را در نظر داریم که در حال دریافت مجوز تاسیس آن هستیم. همچنین یک شرکت اکتشافی با سرمایه‌گذاری امید برای اکتشاف در تمامی پهنه‌هایی که به چادرملو واگذار خواهد شد تاسیس کردیم.

تقی‌زاده با اشاره به عملکرد شرکت چادرملو در سال جاری، عنوان کرد: در سه ماه نخست امسال در زمینه تولید رشد 7 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال پیش به ثبت رساندیم. همچنین حجم فروش چادرملو نیز در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 5 درصد و مبلغ فروش رشدی معادل 313 درصد داشته است. در یکی دو سال اخیر وزارت صمت با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای صدور مجوزها به ویژه جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای همکاری لازم را داشته است. همچنین سهامداران عمده از طرح‌های توسعه‌ای این شرکت بی‌دریغ حمایت کرده‌اند. به طوری که اختیارات لازم به هیئت مدیره شرکت جهت انجام طرح‌های توسعه‌ای تفویض شده است. امیدواریم بتوانیم بخشی از ثروت‌های خدادادی کشور را شکوفا کنیم.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.