جستجو

محدودیت تولید فولاد به دلیل قطع برق صنعتی ها در تیرماه امسال باعث شد تا با کاهش تولید نرخ فولاد در این ماه رشد محسوسی را تجربه کند. ملیگرد آجدار مجموعا 11 درصد و کل زنجیره فولاد به طور متوسط 30 درصد رشد قیمت داشته است. ادامه روند رکود تورمی بازار فولاد به اقتصاد صنعتی ایران لطمه های جبران ناشدنی وارد خواهد کرد.


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان ، با وجود افت تقاضا در بازار داخلی شاهد رشد قیمت های فولاد در بازار داخلی هستیم. بازار ایران برای اولین بار در تیرماه شاهد روزهایی با تقاضای صفر در برخی مبادی بود. اما این اتفاقات دلیلی برای کاهش قیمت فولاد در ایران نبود. به نظر می رسد محدودیت تولید فولاد در شرایط فعلی کام برخی از تولیدکنندگان را شیرین و کام مصرف کننده را تلخ کرده است. در ادامه به ارزیابی شرایط بازار فولاد داخلی خواهیم پرداخت.

 محدودیت تولید فولاد و رشد محسوس قیمت ها

ارزیابی بازار را از وضعیت قیمت ها در بخش میلگرد که پرطرفدارترین حوزه در مقاطع طول است آغاز می کنیم. پرونده فعالیت تیرماه بازار میلگرد آجدار توام با حدود ۱۱ درصد متوسط افزایش قیمت ( از ۱۵،۲۰۵ تومان تا ۱۶،۸۸۵ تومان با احتساب مالیات ارزش افزوده) بسته شد. این وضعیت در شرایطی رخ داده است که محدودیت تولید فولاد بزرگترین عامل برای رشد قیمت ها و رسیدن به این سقف های تاریخی است.

با وجود رکود سنگین در ساخت و ساز کشور اما دلیلی برای رشد قیمت میلگرد آجدار تا این نرخ ها وجود ندارد. این در حالی است که هنوز به نیمه تابستان نرسیده ایم. به نظر می رسد که شرایط برای کاهش قیمت ها مساعد نیست. بسیاری از پروژه های عمرانی به امید روزهای بهتر در بازار فولاد تعطیل شده و یا با کمترین ظرفیت مغول به فعالیت هستند. باید دید نهایتا چه تغییری در ساختار حاکم بر بازار به وجود خواهد آمد.

 رشد ۳۲ درصدی در سایه محدودیت تولید فولاد

وضعیت قیمت های سرسام آور در تمامی مبادی فولادی به شکلی است که در خصوص میلگرد آجدار توضیح دادیم. به دلیل محدودیت تولید فولاد ناشی از قطع برق انبارداران و تولیدکنندگان فولاد به هر نرخی که بخواهند جنس به بازار می فروشند. نظارتی هم بر قیمت ها صورت نمی گیرد. شرایط به نحوی پیش رفته که افزایش ۳۲ درصدی نرخ فولاد در بازه زمانی ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ و عدم برابری این مقدار افزایش قیمت در مقایسه با افزایش ۱۳ درصدی گزارهای بنیادین حواله دلار و نرخ صادراتی فولاد بخش از فاجعه قیمت گذاری فولاد داخلی است.

بطور کلی در بازه زمانی ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰؛ بازار داخلی شمش القایی و میلگرد آجدار کشور، بطور متوسط و تقریبی حدود ۳۲ درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است. این رشد قیمت ها که در بازار فولاد شاهد آن هستیم در هیچ بازار مالی به دست نیامده است. یعنی اگر یک سرمایه گذار از ابدای سال وارد بازار میلگرد و شمش القایی میشد تا به امروز یک سوم سرمایه خود را سود کرده بود. ارزیابی قیمت ها در این بازه نشان می دهد که میلگرد از ۱۲،۸۰۵ تومان تا ۱۶،۸۸۵ تومان با احتساب مالیات ارزش افزوده و شمش القایی از ۱۱،۴۰۵ تومان تا ۱۵،۱۲۰ تومان با احتساب ارزش افزوده رشد داشته است.

شاخص های ارزی موثر بر کود تورمی بازار فولاد

بازار فولاد ایران در این روزها کم و بیش از بازار دلار و ارز نیز قوت می گیرد. در تیرماه شاهد رشد ۱۰۰۰ تومانی نرخ ارز تنها چند روز پس از انتخابات ریاست جمهوری بودیم. اگر در همین بازه زمانی؛ نیم نگاهی به متوسط نرخ خرید و فروش حواله دلار نیمایی و نرخ شمش صادراتی ایران داشته باشیم؛ متغیرهای موجود به این صورت خواهد بود که آخرین نرخ ها در سال ۱۳۹۹ بر اساس متوسط نرخ شمش صادراتی ایران معادل ۵۵۱ دلار/تن فوب خواهد بود. همچنین متوسط هفتگی نرخ حواله دلار نیمایی حدود ۲۳،۰۵۰ تومان بوده است. این در حالی است که متوسط نرخ شمش صادراتی ایران تا آخرین روز تیرماه ۶۴۱.۵ دلار/تن فوب و نرخ دلار نمایی میانگین هفتگی حدود ۲۲،۲۸۰ تومان برآورد شده است.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.