جستجو

منیر حضوری

کسب و کار استارت‌آپی و دانش‌بنیانی معمولا به فعالیتی گفته می‌شود که برپایه فناوری‌های نوین شکل می‌گیرد.

 

دانش‌بنیان‌ها معمولا در جست‌وجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس‌پذیر باشد، هستند. با توجه به اینکه معادن از روش‌های سنتی و قدیمی استفاده می‌کنند میدان دادن به جوانان خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت حیاتی دارد. درباره این موضوع که چقدر دانش‌بنیان‌ها مهم هستند و چقدر می‌توان به آنها بها داد با کارشناسان این حوزه گفت‌وگو کرده ایم.

 

حمایت نظام‌مهندسی معدن از دانش‌بنیان‌ها

داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام‌مهندسی در پاسخ به این سؤال که این سازمان تاکنون چه حمایتی از شرکت‌های استارت‌آپی بخش معدن کرده، گفت: این سازمان یک سازمان حمایتی مثل دیگر سازمان‌ها از قبیل ایمیدرو و ایدرو نیست بلکه یک سازمان غیرانتفاعی و حرفه‌ای است که به تنظیم قوانین، مقررات، شیوه‌نامه‌ها و نظام‌نامه‌های لازم در بخش معدن و صنایع معدنی کمک می‌کند.

اسماعیلی ادامه داد: البته در بحث مدیریت فناوری اطلاعات، استراتژی سازمان نظام‌مهندسی معدن شامل یک برنامه ۶ ساله است. بعد از ۷ ماه کار بر روی این برنامه، ۳ ماه است که مصوب کرده‌ایم تا حمایت‌ها را عملیاتی کنیم.

او ادامه داد: در این استراتژی یکی از اقداماتی که درصدد انجام آن هستیم تمرکز بر فناوری اطلاعات و هوشمندسازی است که در زیرمجموعه هوشمند‌سازی استارت‌آپ‌‌ها قرار دارد. ما برای رشد استارت‌آپ‌‌ها یک مدیر و بودجه مشخص در نظر گرفته‌ایم. در این روند امیدواریم بتوانیم به رشد استارت‌آپ‌‌ها در کشور کمک کنیم.  رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی معدنی نیز گفت: با برگزاری نمایشگاه‌ها، فعالان حوزه معدن و بخش خصوصی فرصتی پیدا می‌کنند که توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند. در چنین شرایطی مسئولانی مانند استاندار، نماینده‌های مجلس و… با حضور خود می‌توانند موجب تشویق فعالان اقتصادی شده و به رشد آن‌ها کنند.

او در پایان گفت: باور ما این است که در بخش معدن و صنایع معدنی،‌ استارت‌آپ‌ها نسبت به دیگر بخش‌ها گام‌هایی که باید را هنوز برنداشته‌اند. لذا از کسانی که ایده و سررشته‌ای در این کار دارند استقبال می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم به‌گونه‌ای حرکت کنیم که تا ۶ ماه آینده وجود متخصصان حوزه دانش‌بنیان بیشتر احساس شود.

 

آینده‌پژوهی در فعالیت‌های معدنی

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در حاشیه نمایشگاه ربع رشیدی در تبریز اظهار کرد: بخش معدن یکی از بخش‌هایی است که به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده باید آخرین فناوری‌ها و تغییرات را در خود لمس کرده و ببیند. به این خاطر که فعالیت‌های معدنی تجدید‌پذیر نیستند و ما این سرمایه ملی را نباید به‌صورت سنتی بهره‌برداری کنیم بنابراین آینده‌پژوهی لازمه فعالیت‌های معدنی در کشور است.

او با اشاره به اینکه دوری از روش‌های سنتی در تمامی بخش‌های معدنی باید لحاظ شود، اظهار کرد: در سنگ‌های تزئینی، خاک‌های صنعتی و… باید از روش‌های سنتی فاصله بگیریم و روش‌های جدید را پیدا کنیم. اگر چنین اقدامی را انجام ندهیم صرفاً سرمایه ملی را از بین برده‌ایم. او ادامه داد: سرمایه ملی منابع مالی ما هستند و باید در حفظ آن کوشا باشیم.

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به اهمیت فناوری گفت: مواد معدنی تجدیدپذیر یا وارداتی نیستند بلکه همه در دل زمین وجود دارد بنابراین نقش فراوری یک عامل مهم است. ما باید با نگاه توسعه‌یافته به این سرمایه ملی نگاه کنیم تا بتوانیم از مواد معدنی در رشد کشور بهره ببریم.

بهرامن با تأکید بر اینکه در حوزه معدن باید به دنبال دانش روز برویم گفت: ما دانش نداریم درحالی‌که باید به‌روزترین فناوری‌ها را استفاده کنیم. به‌طور مثال در حوزه اکتشاف هنوز سنتی عمل و مواردی را دنبال می‌کنیم که دنیا تمام آن‌ها را طی کرده و پشت سر گذاشته است. برای حل این مشکل حضور در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی ارزشمند است چراکه باعث می‌شود آخرین تغییرات را در بخش‌های مختلف متوجه شویم، داده‌ها را گرفته و نیازهای خود را با آن تطبیق دهیم. او تأکید کرد: بخشی از نمایشگاه‌های معدنی معرفی نوآوری‌هاست که در آن افراد فکر و ایده‌های خود را عرضه می‌کنند.

رئیس خانه معدن ایران در پاسخ به این سؤال که چقدر فضا برای دانشجویان باز است، اظهار کرد: شرکت‌های معدنی بارها نیازهای خود را مطرح و از دانشجویان و توانمندان کشور درخواست همکاری کرده‌اند. در این روند به ارتباط میان صنعت و دانشگاه برمی‌خوریم که عملیاتی شدن آن را در خانه معدن آغاز کرده‌ایم. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک دانشگاهیان بتوانند با شرکت‌های معدنی ارتباط گسترده‌ای پیدا کنند تا ایده‌های خود را در اختیار معدنی‌ها بگذارند.

منبع: روزنامه روزگار معدن

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی معدن‌مدیا به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.