جستجو

 دلار و التهابات هیجانی در بورس ایران شرایط این بازار را با چالش رو به رو سازد. 


به گزارش معدن مدیا به نقل از آرتان پرس ، شاخص کل بورس در روز گذشته با افت ۵۰ هزار واحدی سوژه خبرهای بورسی و اقتصادی کشور شد. پیش تر در خصوص تهدیدات دلاریزه شدن اقتصاد ایران صحبت هایی را مطرح کرده بودیم. به نظر می رسد که بازار سرمایه نسبت به افت مقطعی قیمت دلار هیجانی برخورد کرده است. رفتارهای هیجانی چه در خرید و چه در فروش سهام عامل اصلی این وضعیت در بازار بورس ایران است. به نظر می رسد دلار و التهابات هیجانی در بورس ایران شرایط این بازار را با چالش رو به رو سازد.

بازکشت شاخص کل بورس از مسیر صعودی

شاخص کل بورس تهران بعد از یک بازه سبز نشینی با افت ۵۰ هزار واحدی در روز دوشنبه همراه شد. در معاملات روز گذشته بورس تهران شاخص کل بورس سقوط ۴۹ هزار واحدی را تجربه کرد. این میزان بیشترین کاهش شاخص کل در ۹ ماه گذشته بوده است. به نظر می رسد که ریزش نرخ دلار و متقاعب آن عقب گرد بازارهای کالایی روند نزولی را تسریع کرده است.

تاثیر افت دلار در ارزش سهام

نرخ اسکناس دلار بنا بر اطلاعات پایگاه داده بازار سرمایه، روز گذشته و مطابق با آخرین ارزیابی ها با ادامه روند نزولی تا این لحظه، توام با حدود ۲۰۰ تومان کاهش حول ۲۷،۴۰۰ تومان گزارش شده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تا آخرین لحظه توام با حدود ۴۳،۰۰۰ واحد منفی تا ۱،۵۳۰،۳۹۷ واحد عقب نشینی کرده است. بورس کالا نیز از این عقبگرد تقلید کرده است. در معاملات روز گذشته در بازار میلگرد آجدار هم، در ادامه روند نزولی روز گذشته؛ فعلا برخی پیش روها با کاهش حدود ۱۰۰ تومانیظاهر شده‌اند. به خوبی می توان دلاریزه شدن بازار های کالایی و مالی در ایران را حس کرد.

تلنگر بازارساز به شاخص کل بورس تهران

به جرات می توان گفت اصلی‌ترین عامل مهمی که باعث روند صعودی بازارها گردیده بود؛ التهابات بازار دلار بود. دیروز با یک تلنگر از سمت بازارساز ترمز آن حداقل تا انتهای بازار فعلا کشیده شده است. افت نرخ دلار بازار فولاد را متاثر خواهد کرد. به خصوص در بازار فولاد کشور، روند جهانی چند ماهی است که روندی نزولی دارد. بازار داخلی صرفا روی قطره‌چکانی شدن عرضه شمش در بازار داخلی و متعاقب آن ملتهب شدن بازار دلار بنای صعودی گذاشته بود. من بعد هم کاملا وابسته است به حجم عرضه های پیش‌رو در بورس کالا خواهد بود.

بررسی فاکتورهای موثر در مسیر آتی بورس

صرفا بررسی شاخص کل بورس به تنهایی اطلاعات دقیقی از بازار روز گذشته به دست نمی دهد. باید شاخص هم وزن را نیز بررسی کنیم. روز گذشته ️شاخص هم وزن با افت ۱۳ هزار و ۱۴۱ واحدی در سطح ۴۵۴ هزار و ۳۶۹ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۹۲ واحد پائین آمد و در سطح ۲۲ هزار و ۱۱۱ واحد قرار گرفت. ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۳۱ هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه ۲۲ درصد افزایش یافته است.

ارزش معاملات اوراق بدهی نیز که ۵۶ درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد با رشد ۱۶۵ درصدی به ۱۷ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد با افت ۲۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۱۲ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان رسید. به نظر می رسد که تراکنش ها و فروش در روز گذشته بسیار سنگین بوده است. این موضوع می تواند زنگ خطری برای صعودهای قبلی بازار باشد.

نقش اول های بازار بورس تهران

اما در روزی که شاخص کل بورس افت شدیدی را تجربه کرد چه نمادهایی نقش اول را ایفا کردند؟. فارس، فولاد و فملی سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند و شبندر ، میدکو و شسپا نمادهای سبز در روز سرخ بورس بودند. در بحث ها، یکسری از بزرگواران همچنان اصرار و پافشاری دارند که این دو شاخص؛ یعنی شاخص کل بازار سرمایه و نرخ اسکناس دلار؛ با یکدیگر همبستگی نداشته‌اند. با این فشار فروش سنگین طبیعتاً انتظاری جز ادامه ریزش در فردا رو نخواهیم داشت. یک نگاهی دوباره به چارت شاخص هم وزن و کل بندازیم، میبینیم هر دو و ناحیه مقاومتی قرار دارند. بنابراین در کنار فشار فروش که هست فعلاً فرض باید بر این باشه که بازار تا محدوده حمایت بعدی خواهد ریخت.

پیشنهاد ما به فعالان بازار سرمایه

اما پیشنهاد ما برای وضعیت فعلی بازار با توجه به شاخص کل بورس در این حوزه چیست؟. کاری که شما باید انجام بدهید این است که روی هر سهمی که خرید انجام دادید با توجه به برنامه که در ابتدای خرید داشتید جرکت کنید. اگر به حد زیان شما رسیده یا اگر به تارگت شما رسیده پس خارج بشید. البیته اینها صرفا پیشنهادات ماست و نباید مبنای نهایی تصمیم شما لحاظ شود. قطعا بررسی کارشناسی نیاز است. در صورتی که منتظر ورود به بازار سهام هستید در نقطه حمایت بعدی در صورت تایید در شاخص های اصلی بازار ورود کنید. اگر تا امروز هم هیچ برنامه‌ای برای معامله نداشتین، هنوزم دیر نشده است. به نظر می رسد بازار سیر صعود را بعد از این افت ارزش ها از سر خواهد گرفت.

امیدواری در خصوص روند شاخص کل بورس تهران

امیدوار هستیم در پروسه بارگشت دلار؛ شاخص در برابر کاهش مقاومت کند. البته به قول برخی از کارشناسان این حوزه، شاخص پولبک زده است. امیدواریم که اولا دلار به کاهش خودش ادامه دهد و دوم اینکه شاخص کل بورس یا به عبارت دقیق‌تر بازار سرمایه با مقاومت در برابر اصلاح بیشتر، راه خودش را از دلار جدا کند. این موضوع سبب خواهد شد تا خلاف نمودار سه‌ساله برای بازار بورس به جریان بیفتد.

رفتارهای هیجانی در خصوص روند شاخص کل بورس

اولین عامل ریزش شاخص بورس این است که مردم به دلیل اتفاقاتی که سال گذشته در بورس برایشان افتاده، زخم خورده‌اند. پیش از این، درباره مقاومت تکنیکالی شاخص کل روی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صحبت شده بود. علاوه بر این، خبرهایی درباره برجام در برخی از کانال‌های غیر رسمی اعلام نرخ ارز مخابره شد. این موضوع اثر منفی روی قیمت دلار گذاشت و نرخ ارز کاهش یافت. معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران در ۱۵ دقیقه ابتدایی در سرازیری سقوط تابستانه به دنبال افت قیمت دلار آغاز شد. به نظر می رسد این روند در روزهای آتی ادامه دار شود.

همبستگی نرخ دلار و بورس تهران

بیش از یک سال است که تحلیلی در بازار سرمایه وجود دارد مبنی بر اینکه یک همبستگی مثبت بین نرخ دلار و بازار سرمایه وجود دارد.. معامله‌گران بازار ارز در حال حاضر هم نگران توافق‌ها هستند. آنها در رابطه با کنترل دستوری دلار توسط دولت نگران هستند. در حال حاضر، در شرایط نااطمینانی هستیم و تصمیم‌ها در کشور ما یک شبه گرفته می‌شود که نمی‌توان با اطمینان بالایی روند یک بازار را پیش‌بینی کرد و حتی تولیدکنندگان هم نمی‌توانند برای چند ماه آینده کسب و کار خود برنامه‌ریزی کند. بازارهای مالی هم هیجانات بیشتری هم دارند. اما اگر بخواهیم به صورت منطقی نگاه کنیم و اخبار جدید از جایی مخابره نشود، در چند روز آینده بازار می‌تواند متعادل شود.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.