جستجو

انتظار می‌رود روند صعودی که قیمت مس را به حدود 10000 دلار در هر تن رسانده است، با ظهور کمبودها در ماه‌های آینده حفظ شود. قیمت مس اخیراً با انتظارات عرضه کم و خوش بینی در مورد چشم انداز تقاضا از برنامه های انتقال انرژی مانند وسایل نقلیه الکتریکی و فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی و اتوماسیون تقویت شده است.

افزایش فعالیت‌های تولیدی، به‌ویژه در چین مصرف‌کننده بزرگ، جایی که نظرسنجی‌ها از مدیران خرید نشان می‌دهد که توسعه بازار به اشتیاق برای خرید مس کمک کرده است، این هفته قیمت را به اوج دو ساله 9988 دلار در هر تن رساند و 25 درصد از اوایل سال افزایش یافت.

قیمت‌ها در سال گذشته پس از افزایش چشم‌انداز کمبود کنسانتره مس، با بسته شدن معدن کبر، معدنچی کانادایی First Quantum در پاناما، افزایش یافت.

پیوتر اورتونوفسکی، تحلیلگر Benchmark Mineral Intelligence، گفت: «واقعیت کلی این است که ما یک میلیون تن عرضه را به دلیل اختلالات معادن از دست داده‌ایم و چرخه صنعتی کوچک شده است.

داستان بلندمدت تقاضای انتقال انرژی در شرایطی که سرمایه‌گذاری ناکافی در تأمین معادن جدید وجود دارد، دست نخورده باقی مانده است.

سود مس تا حدودی ناشی از معکوس شدن موقعیت‌های کوتاه – شرط‌بندی روی قیمت‌های پایین‌تر – زمانی است که چشم‌انداز تقاضای چین به دلیل کاهش فعالیت‌های تولیدی به‌طور قطعی تیره‌ به نظر می‌رسید.

یک تاجر مس گفت: “قیمت ها در چند هفته گذشته بسیار سریع افزایش یافت، باید منتظر اصلاح باشیم.”

کاهش نرخ بهره در ایالات متحده، اروپا و جاهای دیگر نیز پتانسیل رشد و تحریک تقاضا را دارد.

منابع خبری در صنعت مس می گویند که به زودی عرضه های محدودی در انبارهای مورد تایید LME و انبارهای تحت نظارت بورس آتی شانگهای مشاهده خواهد شد.

جی تیتوم، مدیر پورتفولیوی در Valent Asset Management گفت که کمبود فلز مس آزمون واقعی برای حفظ قیمت مس و افزایش آن است.

مس در حال گذار از یک داستان سرمایه‌گذاری است که وعده‌های زیادی داده است، به جایی که برخی از آن وعده‌ها شروع به عملی شدن می‌کنند – افزایش شدت نیاز به مس در سراسر اقتصاد، چالش‌های طرف عرضه، کمبود کنسانتره و اثر ذخیره مجدد پس از یک رکود طولانی مدت در تولید است.

منبع: کانال انجمن مس ایران

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.